انجمن‌های دایمی شعر رضوی در هر استان تشکیل شود

داور نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی پیشنهاد کرد برای خلق آثار ماندگار، انجمن‌های دایمی شعر رضوی در هر استان تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فاطمه جعفرزاده ایجاد انجمن‌های دایمی شعر کودک و نوجوان رضوی در هر استان را بستری مناسب برای آمادگی علاقه‌مندان برای خلق آثار موفق و ماندگار عنوان کرد.
وی در عین حال زبان شعر را، زبانی نافذ و تاثیرگذار دانست که با استفاده از حس زیبایی شناسی و ایجاد تصاویر و تعابیر شاعرانه و موسیقی کلام بر مخاطب اثر می‌گذارد.
جعفرزاده انتقال مفاهیم دینی و معنوی به کودکان را یکی از مسایل مورد توجه در همه‌ی زمان‌ها و مذاهب برشمرد و گفت: اگرچه زبان شعر، نافذ و اثر بخش است اما پیدا کردن زبان قابل درک کودکان در حوزه‌ی مضامین دینی و معنوی، کاری دشوار و ظریف است و اگر در این حوزه به مستقیم‌گویی و شعارزدگی مبتلا شویم آن اثر دیگر تاثیرگذار نخواهد بود.
وی استنادهای دینی، روند تاریخی و زبان هنرمندانه شعر را از نکات حایز اهمیت برای خلق یک اثر در حوزه دینی عنوان کرد و گفت: تاکید در سرودن اشعار دینی به جهت انتقال معانی و معارف است نه فقط برانگیختن عواطف مخاطب، زیرا که شعر با شعور پیوند دارد و می‌تواند شاهراه درکی عمیق از رخدادهای دینی باشد.
داور نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با تاکید بر این‌که آثار فاخر، در نتیجه پرورش هنرمندانی خوش ذوق و آشنا به اصول و تکنیک‌ها خلق می‌شود خاطر نشان کرد: جشنواره‌ها محلی برای تجمع این هنرمندان برای عرضه‌ی آثارشان است و در جشنواره‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان اگر فرصتی برای انس آنان با اشعار خوبِ دیگران و شرایطی برای گفت‌وگو و تبادل نظر فراهم شود، جشنواره‌ها می‌تواند در واقع یک فضای آموزشی برای پیشرفت و بالا بردن کیفیت آثار شرکت کنندگان باشد.
جعفرزاده تصریح کرد: تنها برگزاری مسابقه و انتخاب و تقدیر از برگزیدگان نمی‌تواند ما را به مقصودمان برساند و بایستی حتی آنان که آثارشان برگزیده نمی‌شود مورد توجه باشند تا مسیر را با اشتیاق ادامه دهند و پیوندشان با شعر رضوی و آیینی استوار بماند.
وی ایجاد انجمن‌های دایمی شعر کودک و نوجوان رضوی در هر استان را بستری مناسب برای آمادگی علاقه‌مندان برای خلق آثار موفق و ماندگار دانست و گفت: برای موفق شدن و موفق ماندن باید پشتکار داشت و به همه‌ی کودکان و نوجوانان اهل ادب و هنر پیشنهاد می‌کنم که مطالعه را در اولویت کار خود قرار دهند زیرا که مطالعه، ما را چون چشمه، زلال و پویا نگه می‌دارد و حرکت‌مان را به سمت اقیانوس هنر میسر می‌کند.
جعفرزاده همچنین خواندن، اندیشیدن و با شناخت و باور کارکردن را سه اصل مهم در خلق آثار موفق عنوان کرد و یادآور شد: در حوزه معارف اهل بیت (ع) نیز مطالعه و شناخت از واجبات کار است.
بر اساس این گزارش 12 برگزیده نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در 4 گروه سنی قرار است در مراسم پایانی جشنواره که روز 19 شهریور به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار می‌شود جوایز خود را دریافت کنند.
پیشتر اسامی این منتخبان توسط اعضای گروه‌ داوری جشنواره شامل فاطمه جعفرزاده، فاطمه شهبا و حامد حسین‌خانی اعلام شده بود.
آثار این برگزیدگان از میان 1541 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در کرمان انتخاب شده است.
دبیرخانه این جشنواره در همین حال با ایجاد وبلاگی به نشانی www.kanoon-poem-razavi.blogfa.com    اطلاعات این رویداد ادبی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.