نمایش‌نامه‌خوانی موجب جذب و پایداری اعضای نوجوان می‌شود

نمایش‌نامه‌خوانی به عنوان هنری نوظهور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باعث جذب و پایدارسازی اعضای نوجوان کانون می‌شود.

  به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لیلا مستعلی‌زاده مربی مسوول کانون اردبیل و کارگردان نمایش‌نامه "نقش‌ها تو را می‌بافند" راه‌یافته به مرحله نهایی سومین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی در این‌باره گفت: نمایش‌نامه‌خوانی نیز مانند سایر فعالیت‌های کانون با اهداف خاص تربیتی در مراکز اجرا می‌شود و در این مدت کم توانسته به عنوان فعالیتی جذاب نزد اعضا و مربیان، جایگاه خود را پیدا کند.
وی دلیل این امر را تازه و در عین حال گروهی بودن فعالیت دانست و خاطر نشان ساخت: در این زمینه شاهد پیشرفت چشمگیری از سوی اعضای بودیم.
 به نظر این مربی اردبیلی فعالیت نمایش‌نامه‌خوانی با درایت و ابتکار مربی به‌ویژه در شیوه‌ی اجرای آن می‌تواند ابعاد گسترده‌ای پیش روی نمایش‌نامه‌خوانی بگشاید و آن را وسعت دهد.
کارگردان "نقش‌ها تو را می‌بافند" در ادامه یادآور شد: اگر با یک برنامه‌ریزی صحیح در طول سال، جشنواره‌ها و مسابقات مختلف استانی و کشوری در این زمینه برگزار و برای مربیان نیز دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود نمایش‌نامه‌خوانی به جایگاه رفیعی در کانون دست خواهد یافت.
مستعلی‌زاده هم‌چنین خاطر نشان ساخت: نمایش‌نامه‌خوانی به دلیل بار تربیتی و اعتماد به نفسی که به کودکان می‌دهد اگر درست اجرا شود می‌تواند اعضای کانون را به فعالیت‌های گروهی ترغیب و آن‌ها را به‌طور غیر مستقیم درگیر فعالیت‌های کتاب محور کرده و فرصت مناسبی را برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های تربیتی و اخلاقی در اختیار مربی قرار ‌می‌دهد.
وی پایه‌ی اولیه نمایش عروسکی را نمایش‌نامه‌خوانی عنوان کرد با این تفاوت که در نمایش‌نامه‌خوانی تاکید بر صدا و لحن است بدون استفاده از نور و لباس و جلوه‌های صوتی اما برای شناسایی اعضا مستعد در زمینه نمایش عروسکی  نیز لازم است ابتدا آزمون نمایش‌نامه‌خوانی از آن‌ها گرفته شود.
 این مربی اردبیلی افزود: اگر به فعالیت نمایش‌نامهخوانی به‌صورت اصولی و برنامه‌ریزی شده پرداخته شود زیربنای نمایش عروسکی نیز از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود.
 وی در پایان عدم وجود منابع کافی در زمینه متن و نبود شیوه‌نامه را از کمبودهای این حوزه دانست و گفت: اجرای این فعالیت نیاید فقط محدود به یک بازه زمانی آن هم جهت شرکت در جشنواره‌ها و در یک فصل خاص باشد بلکه  باید در طول سال با تدابیر ویژه‌ای به اجرای این فعالیت پرداخت.
سومین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی روزهای 17 و 18 شهریور در همدان برگزار شد.
 
نمایش‌نامه‌خوانی می‌تواند موجب تغییر و تحول در اعضای کانون شود
زهره معماری‌نسب مربی کانون خراسان رضوی در همدان گفت: نمایش‌نامه‌خوانی پدیده‌ی جدیدی است که توانسته جایگاهی برای خود در همایش‌ها، جشنواره‌ها و اجراهای عمومی به‌دست آورد.
به نظر وی نمایش‌نامه‌خوانی زنده کردن یک نمایش با استفاده از خوانش متن نمایش‌نامه به روشی خلاق و جذاب است که به امکانات صحنه، دکور و حرکت وابسته نیست و فقط لحن، صوت و بیان، نقش اصلی را در آن بازی می‌کنند.
وی مهم‌‌ترین رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بسترسازی و نهادینه‌کردن فعالیت‌های فرهنگیهنری دانست و افزود: چند سالی است با برگزاری جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی، نگاهی ویژه و جدی به این فعالیت شده است چنان‌که از دو سال پیش که این جشنواره در کانون آغاز شده اعضا و مربیان به این فعالیت توجه بیشتری دارند.
معماری‌نسب یادآور شد: از آن‌جا که اعضا مهم‌ترین سرمایه‌های کانون هستند و جذب و نگهداری اعضای نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است این مهم با انجام فعالیت‌های گروهی و نمایشی امکان پذیر است.
این مربی کانون اظهار داشت: نمایش‌نامه‌خوانی می‌تواند مقدمه نمایش عروسکی باشد. در واقع دور میزخوانی و جلسات تمرینی که در اکثر نمایش‌ها اجرا می‌شود کمک شایانی به ارتقاء کیفیت نمایش‌ها خواهد داشت.
وی با بیان تجربیات خود در مورد نمایش‌نامه‌خوانی افزود: خوانش نمایش‌نامه‌ها می‌تواند زیر مجموعه فعالیت روخوانی کتاب هم باشد زیرا برخی از اهداف آن مثل، روان‌خوانی، صحیح‌خوانی و تلفظ صحیح کلمات و درک مطلب را محقق می‌سازد.
وی عدم نیاز به طراحی صحنه، لباس، پشتوانه مالی، نداشتن چیدمان و اجرای ساده در کمترین زمان را مزایای نمایش‌نامه‌خوانی عنوان کرد.
به نظر مربی کانون استان خراسان رضوی دسترسی به متون نمایش‌نامه و منابع گسترده‌، کیفیت اجرای این فعالیت را ارتقا می‌بخشد هر چند به نظر می‌رسد باید تلاش کرد تا خود اعضا بتوانند داستان‌ها را به نمایش‌نامه تبدیل کنند که این کار نیازمند گذراندن کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی نوجوان، برای تولید اثر خواهد بود.
 
خوانش صحیح متن موجب موفقیت در ایفای نقش می‌شود
ناهید محمدی قادر مربی مرکز شماره 1 همدان و کارگردان نمایش‌نامه "دختران چهل قفل"  که به مرحله پایانی سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی همدان راه یافته نمایش‌نامه‌خوانی را تلاشی هنرمندانه برای خوانش صحیح متن می‌داند که می‌توان به‌صورت فردی یا گروهی اجرا کرد.
وی با بیان اینکه نمایش‌نامه‌خوانی در مراکز کانون به جایگاه واقعی خود نرسیده و تنها چند سالی است در جشنواره رضوی اجرا می‌شود گفت: باید این فعالیت در نرم افزار کانون ایجاد شود و یکی از فعالیت‌های اجرایی مراکز باشد در این صورت گرایش مربیان و استقبال اعضا را شاهد خواهیم بود.
محمدی قادر کار گروهی را کاری جذاب برای اعضای نوجوان دانست و گفت: این فعالیت ضمن جذب اعضای نوجوان می‌تواند اعضا را برای فعالیت‌های گروهی دیگر از جمله نمایش عروسکی آماده کند.
محمدی قادر یکی از ارزش‌های نمایش‌نامه‌خوانی را توانایی عضو در خوانش متن دانست و اظهار داشت: وقتی عضو خوانش صحیح متن را یاد بگیرد در ایفای آن نقش نیز موفق خواهد بود.
مربی کانون همدان نبود متن را از سختی‌های عرصه هنر نمایش‌نامه‌خوانی دانست که اگر دسترسی به متن خوب وجود نداشته باشد کیفیت جشنواره‌ها و برنامه‌های اجرایی هم بالا نخواهد رفت.
به نظر وی علاوه بر نبود متن، عدم آشنایی اعضا و مربیان با این هنر هم از کمبودهای عرصه نمایش‌نامه‌خوانی است.