خاطره جشنواره‌های رضوی در ذهن کودکان ماندگار می‌شود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجربه‌ی نزدیک به نیم قرن فعالیت خود را در برپایی جشنواره‌های رضوی به کار گرفته است تا این رویداد مذهبی را به خاطره‌ای شیرین در ذهن کودکان تبدیل کند.

این بخشی از صحبت‌های محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون است که در حاشیه‌ی برگزاری سومین جشنواره نمادها و نشانه‌های رضوی در ارومیه مطرح کرد و در همین حال یادآور شد که ماندگارشدن معارف و فرهنگ ائمه اطهار از جمله فرهنگ رضوی در ذهن و زبان کودکان و نوجوانان یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره‌ها است اما باید تلاش کنیم که در کنار این هدف، خاطره‌ای شیرین نیز در ذهن مخاطبان نقش ببندد.
وی آموختن فرهنگ و معارف اهل بیت و شکل گرفتن عشق به خاندان پاک پیامبر را از نتایج این تلاش‌ها برشمرد و اضافه کرد: از آن‌جا که رشد و غنای فکری کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با ارزش‌های دینی و اسلامی یکی از اهداف متعالی و از ارکان نظام تعلیم و تربیت کشورمان محسوب می‌شود، کانون به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای متولی رشد فکری و پرورش خلاقیت بچه‌ها جشنواره‌هایی همچون جشنواره‌های رضوی را فرصتی گران‌بها برای تحقق این اهداف ارزشمند دانسته و از تمامی ظرفیت‌های خود در این مسیر استفاده می‌کند.
حموله با اشاره به این‌ مطلب که معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گنجی است آسمانی و انسان‌ساز و ترویج آن به ویژه تبیین فرهنگ غنی رضوی به منظور آشنایی با شخصیت و مقام والای حضرت امام رضا(ع) از مهم‌ترین وظایف اولیای تربیتی است، بر نقش و وظیفه‌ی بسیار خطیر دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی کشور در این زمینه تاکید کرد.
به اعتقاد وی این تلاش‌ها به منظور تبیین ابعاد زندگی و سیره تربیتی ائمه اطهار(ع) برای کودکان و نوجوانان می‌تواند به الگوسازی مناسب و حرکت به سمت جامعه‌ای الهی و متعالی کمک کند.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون اضافه کرد: در تربیت اسلامی، پرورش و تکامل ابعاد معنوی انسان هدف غایی و نهایی است و برگزاری موفق جشنواره‌های رضوی ویژه کودکان و نوجوانان خود گامی مهم و ارزش‌مند در تحقق این اصل تربیتی است.
حموله در ادامه یادآور شد که کانون با برگزاری 16 جشنواره در چهارچوب جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) و به برکت نام آن امام همام، مفتخر است که برگ زرینی به کارنامه‌ی پربار خود بیافزاید و باید اذعان کنیم که جشنواره‌های رضوی به نمادی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبدیل شده است و نشر معارف رضوی در این سال‌ها، یکی از ماموریت‌های مهم کانون محسوب می‌شود.
وی با قدردانی از تلاش‌های کانون استان آذربایجان غربی به ویژه فریدون سید مصطفوی مدیر کل کانون استان برای برگزاری موفق سه دوره جشنواره نمادها و نشانه‌های رضوی، خاطر نشان کرد: احیا و معرفی نمادها و نشانه‌های رضوی و معرفی منسوبان، صحابه، اماکن، آثار و برکات امام رضا(ع) با زبان هنر و از طریق فعالیت‌هایی چون نقاشی و عکاسی در سه سال متوالی با همین عنوان، با دست‌آوردهای مهمی همراه بوده و جمع‌آوری آثاری ارزشمند که برخاسته از نگاه پاک و بی‌آلایش کودکان و نوجوانان به این نمادها و نشانه‌ها است خود موید این ادعاست.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در عین حال یادآور شد که در کنار تلاش برای تحقق اهداف اصلی جشنوارههای رضوی در کانون، باید برای ایجاد نگاهی ملی و بین‌المللی به این جشنواره‌ها، توسعه کمی و کیفی آن‌ها و نیز جلب مشارکت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی تلاش بیشتری صورت بگیرد که خوشبختانه این امر به خوبی  در استان آذربایجان غربی محقق شده است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تکیه بر تجربه برگزاری این جشنواره‌ها برای مخاطبان کودک و نوجوان، ره توشه گران‌سنگی برای تداوم موثر آن در سال‌های آتی فراهم کند و بتواند به حرکت رو به رشد این جشنواره‌های معنوی و ارزشمند سرعت بخشد تا کودکان و نوجوانان میهن اسلامی ایران بیش از پیش شیرینی فرهنگ علوی و شهد معارف رضوی را در روح و جان خود بچشند و محبت اهل بیت (علیهم‌السلام) را در عمق وجود خویش دریابند.