برترین‌های جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی کانون یزد معرفی شدند

آیین پایانی اولین جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی با اجرای اثر موسیقایی نمایشی "دعای باران" و معرفی برگزیدگان جشنواره، در کانون استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آیین اختتامیه این جشنواره با اجرای اثر موسیقایی نمایشی "دعای باران" کاری از اعضای نوجوان و جوان کانون استان یزد، براساس طرحی از مهدی آرایی، با سرپرستی و آهنگ‌سازی و تنظیم وحید نبی‌زاده، به مدیریت فائزه سالاری و کارگردانی نمایشی محمد مقدسی و با نویسندگی فاطمه قانع و محمدرضا آخوندی (قطعات شعری) اولین جشنواره سراسری سرود رضوی را به کرامات آقا امام رضا(علیه‌السلام) پیوند داد.
دبیر اولین جشنواره‌ی سراسری رضوی در این برنامه گفت: ارسال بیش از 180 اثر سرود در اولین دوره‌ی این جشنواره، نشان می‌دهد که گروه‌هایی بیش از این در سطح کشور زمزمه‌های رضوی داشته‌اند و تنها این تعداد فرصت حضور در جشنواره‌ را به دست آورده‌اند.
علیرضا جلالی با بیان این‌که جشنواره‌های کانون کم ‌هزینه و فرایند محور هستند، افزود: آثار ارسالی به دبیرخانه‌های این جشنواره حاصل یک سال فعالیت مربی و اعضا در مراکز فرهنگی هنری کانون است و در واقع اختتامیه یک جشنواره، افتتاحیه‌ی جشنواره‌‌ی دوره بعد است.
معاون برنامه‌ریزی استانداری یزد نیز در این برنامه گفت: دنیای امروز دنیای پیچیده‌ای است. در این دنیای پیچیده، هجمه‌های گوناگون به طرق مختلف، اندیشه، فکر و ذهن کودک و نوجوان امروز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این وظیفه‌ی ماست که با رفتاری درست، کاری کنیم که بچه‌های امروز با ترسیم خط مشی آینده‌ و تکیه بر فکر و اندیشه‌ی زیبا، خوب و درست رفتار کنند.
محمدرضا بابایی در بخشی از سخنان خود به تاثیر کانون در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب و فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد.
در این برنامه سه سرود رضوی از گروه‌های کانونی استان یزد که در اولین جشنواره‌ی سراسری رضوی شرکت داشتند، سرودهای ‌خود را اجرا کردند. سرود "سفر" را اعضای دختر کودک مرکز شماره‌ی سه یزد با آهنگ‌سازی محمدحسین شریفی و به سرپرستی و مربی‌گری سمیه پاک‌نژاد اجرا کردند.
 این در حالی است که اعضای نوجوان دختر همین مرکز سرود "کوچه‌های خراسان" را با آهنگ‌سازی و مربی‌گری حمید سلطان‌زاده و شکوفه علی‌زاده به سرپرستی زهرا اتحادی در این برنامه اجرا کردند. اعضای پسر نوجوان مرکز بافق نیز با اجرای سرود "همین‌جا اول قصه است" با آهنگ‌سازی محمد نگهی و سرپرستی و مربی‌گری زهرا دهستانی به این جشنواره دعوت شده بودند.
در پایان مراسم نیز محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون استان یزد به‌عنوان نماینده داوران، بیانیه‌ی هیات داوران اولین جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی را خوانش کرد.
هیات داوران این جشنواره در بندهایی از این بیانیه، ضمن تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان و گروه‌های سرود شرکت‌ کننده آورده است: فراهم کردن امکان اجرای زنده، تفکیک و طبقه‌بندی گروه‌های سرود بر اساس جنسیت، گروه سنی، محلی و بومی، حرفه‌ای و آماتور، ایجاد دبیرخانه دائمی تخصصی سرود رضوی، پرهیز از اصرار به‌کارگیری یک نغمه و گام مشخص، خلق آهنگ‌های بدیع و تازه، خلق قالب‌های جدید سرود، رعایت سنخیت آهنگ شعر با شئونات رضوی، استفاده از ضرب‌آهنگ‌های متنوع و در عین حال منسجم از جمله مواردی است که باید گروه‌های شرکت‌کننده بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.
این گروه متخصص داوری در ادامه‌ی بیانیه‌ی اولین جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی، تاکید کردند: استفاده از مربیان متخصص و دانش‌آموخته در این حوزه، ترجیح استفاده از سازهای سنتی و کلاسیک به‌جای استفاده از نمونه‌های دیجیتال، انتخاب اشعار با مضامین نو و بدیع ناظر بر مفاهیم و معارف رضوی،‌ رعایت تناسب و سنخیت شعر و آهنگ،‌ به‌کارگیری فضاهای بکر و تازه در شعر، انتخاب زبان زنده و تازه و رعایت یک‌دستی شعر، پرهیز از به‌کارگیری نمادها و موضوع‌‌‌های کلیشه‌ای در شعر و رعایت تناسب شعر با گروه سنی اعضا نیز باید مدنظر گروه‌های سرود باشد.
اختتامیه اولین جشنواره‌ی سراسری سرود رضوی با اهدای لوح تقدیر، تندیس، بسته‌ی فرهنگی و جوایز نقدی به برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.
این جشنواره در سه بخش گروه‌های برگزیده سرود، آهنگ‌سازی و شعر داوری شد و بر این اساس به گروه سرود کانون مهدیه از استان اصفهان در بخش آزاد به سرپرستی سعید عنایتی به‌عنوان برگزیده‌ی اول علاوه بر لوح تقدیر، تندیس، بسته فرهنگی، یک میلیون و پانصد هزار تومان جایزه نقدی اهدا شد.
بر اساس این گزارش، رتبه‌ی دوم این بخش را گروه "مشتاقان حرم" در بخش آزاد از استان کرمانشاه به سرپرستی داوود لقایی کسب کرد که به این گروه لوح تقدیر، بسته فرهنگی و یک میلیون و200هزار تومان اعطا شد و گروه سرود شاهد در بخش آزاد از استان اصفهان به سرپرستی محمد شکور نیز موفق به کسب مقام سوم این جشنواره و دریافت  لوح تقدیر، بسته فرهنگی و مبلغ یک میلیون تومان شد.
هم‌چنین در این بخش، از گروه‌های سرود مجتمع فرهنگی هنری کانون به سرپرستی مریم سیاح و مرکز فرهنگی هنری بافق به سرپرستی زهرا دهستانی با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر شد.
در بخش آهنگ‌سازی این جشنواره، براساس نظر هیات داوران مقام اول به آهنگ‌ساز بخش آزاد، سیدیحیی موسوی از استان اصفهان برای آهنگ‌سازی سرود گروه "طاها" با اهدای لوح تقدیر، تندیس، بسته فرهنگی و مبلغ 700هزار تومان تعلق گرفت.
رتبه‌ی دوم در این بخش به آهنگ‌سازی داوود لقایی آهنگ‌ساز گروه سرود "مشتاقان حرم" استان کرمانشاه در بخش آزاد با لوح تقدیر، بسته فرهنگی و مبلغ 600هزار تومان اهدا شد.
بر این اساس حمید سلطان‌زاده آهنگ‌ساز سرود مرکز شماره‌ی 3 کانون یزد به عنوان رتبه‌ی سوم موفق به دریافت لوح تقدیر، بسته فرهنگی و 500هزار تومان شد.
این در حالی است که تقدیرهای این بخش به حمیدرضا فولادی آهنگ‌ساز گروه سرود مجتمع فرهنگی هنری کانون استان بوشهر و مجتبی حبیبی آهنگ‌ساز گروه مرکز شماره‌ی یک کانون ابرکوه با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی اختصاص یافت.
در بخش شعر نیز، مهدی مردانی از مرکز سیار روستایی قزوین موفق به کسب رتبه اول و دریافت لوح تقدیر، تندیس، بسته فرهنگی و سیصد هزار تومان شد.
رتبه‌ی دوم این بخش را فاطمه منتظری شاعر گروه سرود مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار یزد با دریافت لوح تقدیر، بسته فرهنگی و 200هزار تومان به خود اختصاص داد و رتبه‌ی سوم در بخش شعر به شعر آزاده سیاسی از گروه طاهای اصفهان در بخش آزاد تعلق گرفت که لوح تقدیر، بسته فرهنگی و یک‌صد هزار تومان دریافت کرد.
هم‌چنین در این بخش از دو شاعر نیز تقدیر شد. مصطفی حسینی در بخش آزاد از استان کرمانشاه و حمیدرضا رحیمی، از مرکز فرهنگی هنری شهرستان بافق از استان یزد از تقدیرشده‌های این بخش بودند.