آسمان‌نمای کانون، الگوی کشافه‌المهدی در لبنان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه اعضا و مسوولان جمعیت کشافه‌الامام‌المهدی‌(عج) لبنان از مرکز علوم و نجوم کانون استان زنجان بازدید کرد.

سیدصادق رضایی در این بازدید که با روزهای دهه‌ی کرامت هم‌زمان شده بود، طی سخنانی گفت که جشنواره امام رضا (علیه‌السلام) و برنامه‌های رضوی تاکنون در 31 استان کشورمان اجرا شده است و این آمار را کاری داوطلبانه عنوان کرد.
رضایی در بازدید مدیرکل جمعیت کشافه‌امام‌المهدی(عج) لبنان از مرکز علوم و نجوم زنجان اظهار کرد: کانون پرورش فکری کشورمان در سراسر دنیا با ایجاد تعامل، فعالیت‌های مشترکی در داخل و خارج از کشور دارد.
وی با اشاره به این‌که امروز استان زنجان میزبان مسوولان ارشد کشافه‌الامام‌المهدی(عج) کشور لبنان است، گفت: کشافه به معنای سازمان دانش‌آموزی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محلی است که در آن به فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخته می‌شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با اشاره به این‌که کانون تعامل خوب و فعالیت‌های مشترکی با کشافه لبنان دارد، تصریح کرد: این مراکز تجربیات، دانش و اندیشه خود را در اختیار همدیگر قرار می‌دهند.
وی آسمان‌نمای زنجان را یکی از مراکز علوم و نجوم منحصر به فرد کشورمان دانست و گفت: مسوولان لبنانی تلاش می‌کنند نمونه‌ای از این آسمان‌نما را در کشور لبنان احداث کنند.
رضایی با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول چند سال گذشته به فعالیت‌های مختلفی در حوزه رضوی می‌پردازد، گفت: دانش‌آموزان علاقه خوبی به این برنامه نشان می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون جشنواره امام رضا(علیه‌السلام) در 31 استان کشورمان اجرا شده است، تصریح کرد: 16 استان این برنامه‌ها را به صورت سالیانه برگزار کرده‌اند.
او با اشاره به این‌که طی برنامه‌های رضوی کانون، مربیان و دانش‌آموزان در حوزه شناخت شخصیت امام رضا(علیه‌السلام) فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند، گفت: امام رضا(علیه‌السلام) حق بزرگی بر گردن ایرانیان دارند.
رضایی اضافه کرد: همه فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون از جمله ادبیات، نمایش، داستان و... به نوعی رضوی است.
وی در ادامه با اشاره به این‌که همه مردم باید ولایت پذیر باشند، اظهار کرد: گوهر گمشده مردم این عصر ولایت است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که کلام، اخلاق، فلسفه، علم، دانش و نوع سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) باید الگوی همه مسلمانان باشد، و امروزه داشتن اخلاق خوب در خانواده، ادارات و اجتماع کمرنگ شده است.
وی رمز و راز باهم بودن بودن را رعایت اخلاق اسلامی و انسانی دانست و افزود: حضرت مهدی(عج) با ظهور خود غبار از دل همه انسان‌ها پاک می‌کند.
رضایی ادامه داد: حضرت مهدی(عج) با ظهور خود معرفت در دل‌های همه مسلمانان ایجاد می‌کند.
 
عشق به ولایت در خون مردم لبنان‌ جاری است
مدیرکل جمعیت کشافه الامام المهدی(عج) لبنان در بازدید از مرکز علوم و نجوم زنجان گفت: عشق به ولایت در خون و رگ‌های مردم لبنان‌ جاری است.
شیخ نزیه فیاض در بازدید از مرکز علوم و نجوم زنجان اظهار کرد: یکی از مسایلی که شیعیان را به هم مرتبط می‌کند اشک ریختن برای امام حسین(علیه‌السلام) است.
وی با بیان این‌که ایرانیان همیشه محبت خاصی به لبنانی‌ها دارند، تصریح کرد: وقتی که لبنان در اشغال رژیم اسرائیل و تمام قدرت‌های جهانی بود تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شیعیان، کشور لبنان را به جایگاه کنونی رسانده است.
مدیرکل جمعیت کشافه الامام المهدی(عج) لبنان با بیان این‌که لبنانی‌ها از همان کودکی با عشق به ولایت، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بزرگ شده‌اند، افزود: عشق به ولایت در خون و رگ‌های مردم لبنان‌ جاری است.
وی به دست‌آوردهای حزب‌الله لبنان در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: جمعیت کشافة لبنان به عنوان یکی از شکوفه‌های این کشور در دامان محبت کشور ایران بزرگ شده است.
فیاض اضافه کرد: حزب الله لبنان در طول سال‌های گذشته دست‌آوردهای خوبی به دست آورده و همه این دست‌آوردها به لطف ارتباط با نظام جمهوری اسلامی، حمایت مسوولان و مردم شریف ایران است.
وی با بیان این‌که از همان ابتدا دانش‌آموزان و دانشجویان لبنان در دل جمهوری اسلامی ایران بزرگ شده‌اند، گفت: کشور لبنان از سال‌های گذشته با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران آشنا شده است.
مدیرکل جمعیت کشافت الامام المهدی(عج) لبنان با اشاره به این‌که کانون راه و روش متنوع و جذابی در امور فرهنگی و هنری دنیای کودکان داشته است، افزود: کودکان و نوجوانان در مراکز کانون با اسلام ناب محمدی آشنا می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که با حضور در کشور ایران از فعالیت‌های مراکز کانون با نزدیک آشنا می‌شویم، گفت: از همه مسوولان کانون پرورش فکری کشور و مسئولان پایتخت شور و شعور حسینی تشکر می‌کنم که در طول سال های گذشته برای پیشرفت مراکز کانون در لبنان زحمات بسیاری را متحمل شدند.
 
عضویت 1031 نفر در مرکز علوم و نجوم
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز گفت: یک هزار و 31 نفر از کودکان و نوجوانان زنجانی در مرکز علوم و نجوم عضو هستند.
غلامحسین نظری در حاشیه‌ی بازدید مدیرکل جمعیت کشافه امام المهدی (عج) لبنان از مرکز علوم و نجوم زنجان اظهار کرد: با حضور مسوولان لبنانی در استان زنجان شهر بوی حسن نصرالله را به خود گرفته است.
وی اضافه کرد: کشور لبنان و حسن نصرالله الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام هستند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با اشاره به این‌که استان زنجان در دوران هشت سال دفاع مقدس غواصان دریادل را در خاک خود تربیت کرده است، گفت: در این دوران استان زنجان شهیدان بسیاری را در راه دین اسلام تقدیم کشورمان کرد.
وی با اشاره به این‌که زادگاه شهید مجید شهریاری یکی از شهیدان هسته‌ای کشورمان استان زنجان است، اظهار داشت: این شهید بزرگوار به دست تروریست‌های کوردل به شهادت رسید.
نظری خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نیز با توجه به علاقه زنجانی‌ها به اهل بیت این شهر را به نام پایتخت شور و شعور حسینی نام نهاده‌اند.
وی با اشاره به این‌که مرکز علوم و نجوم زنجان به لطف مقام معظم رهبری احداث شده است، تصریح کرد: این مرکز یکی از بی‌نظیرترین مراکز علوم و نجوم کشور محسوب می‌شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با بیان اینکه مرکز علوم و نجوم زنجان در مساحتی برابر 3 هزار و 50 متر فعالیت می‌کند، گفت: زیربنای این مرکز یک هزار و 60 متر مربع است.
وی با بیان این‌که مربیان در این مرکز به آموختن برنامه‌های نجوم، فرهنگی و هنری می‌پردازند، تصریح کرد: این مرکز 8 هزار و 769 جلد کتاب دارد.
نظری اعضای مرکز علوم و نجوم زنجان را یک هزار و 31 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 417 نفر دختر و 614 نفر نیز پسر هستند.
وی تعداد کتب بخش علوم و نجوم را 100 جلد کتاب اعلام کرد و گفت: هم‌چنین در کتابخانه این مرکز 120 مجله نجومی برای مطالعه علاقه‌مندان وجود دارد.
گفتنی است گروه اعزامی کشافه‌المهدی با همراهی مدیرعامل و جمعی از معاونان او میهمان کانون استان زنجان بودند.