به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در آستانه فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، نشست «گعده امین» با موضوع بررسی قسمت ششم «مستند غیررسمی» روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه با حضور مدیرکل کانون و دیگر مسئولان استانی، در محل سالن جلسات کتابخانه امیرکبیر برگزار شد. این مستند به زوایای مغفول و حقایق کمتر گفته شده از دیدگاههای رهبر معظم انقلاب درباره کتاب و کتابخوانی میپردازد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، بیان داشت: یکی از ویژگیهای این مستند این است که در خصوص شخصیت حضرت آقا، میفهمیم که مطالعات ایشان ذو ابعاد است و این نیست که تنها در یک حوزه تخصص پیدا کرده یا کار کند و فقط در یک حوزه بخواهد خودش را رشد دهد و در واقع چند جانبه است. ما در بحثهای مطالعاتی داریم که دنیا در حال حرکت به سمت مطالعات و علوم تطبیقی است و طبق بحثهای فلسفی، ما از یک وحدت در علوم به یک کثرت در علوم رسیدیم و دوباره در حال برگشت به وحدت در علوم هستیم که لازمه آن همین مطالعات ذو ابعاد است که کسی بتواند در عرصههای مختلف نقشآفرینی کند و نتیجه این مطالعات تطبیقی، آنچه که ما در افق فکری حضرت آقا داریم و میبینیم که چقدر با دیگر شخصیتها متفاوت است.
وی افزود: مقام معظم رهبری نگاه نویسندهمحور به کتاب دارد، یعنی فقط به محتوای کتاب نگاه نمیکند و در خصوص نویسنده و نسب او توجه دارد و خود این نسبشناسی که حضرت آقا در مواجهه با کتاب دارد حائز اهمیت است، همچنین مساله نویسندهمحوری مهم است، هر نویسندهای تحت تاثیر شرایط، موقعیت، باورها و بسیاری از موارد دیگر، دست به قلم میبرد و در روایات آمده است که "اگر کسی چیزی برای شما میگفت که حرف آن حرف و نیت شیطانی بود و شما به آن گوش دهید همانند این است که در حال عبادت شیطان هستی"؛ پس نگاه به نویسندهمحوری مهم است و مسیر را برای ما مشخص میکند.
زنجانی با ذکر خاطرات و مثالهایی در رابطه با بحث، تصریح کرد: در خصوص نسبشناسی هم باید توجه داشته باشیم که افراد را هم منفرد نبینیم زیرا افراد در یک سلسله و جایگاه معنا پیدا میکنند. مقام معظم رهبری به اندیشههای مخالف توجه ویژه دارد که با منظومه و افق فکری ایشان ندارند، اما آنها را دعوت کرده و ارتباط میگیرد و آثارشان را میخواند و اظهار نظر میکند و از طرفی ایشان به صراحت میگوید که اگر کتابی دیدید که در حال ناسازا گوییاست و حرف بیربط به گزارهها و آموزههای ما میزند، مسیر را برای ما مشخص میکند، از یک طرف در مواجهه با اندیشهها هستیم که باید افق نگاه باز داشته باشیم و باور کنیم که در اندیشه اگر قرار باشد که نظر مخالف وجود نداشته باشد انسداد باب علم و علمی پیش میآید و نتیجه این میشود که تحرک از بین میرود.
مدیرکل کانون استان با اشاره به سخنان علامه طباطبایی، تاکید کرد: این خطا هست اگر ما فکر کنیم که در مواجهه با اندیشه، باب گفتگو را ببندیم، چرا که اگر ما اعتقاد داریم که اندیشهمان حق است، بنا بر تاکید مقام معظم رهبری، این را عرضه و مواجه کنیم و بتوانیم در بحث حکمی، اندیشهای و عمیق بیان نماییم؛ اما آنجا که فردی در حوزه افکار ناصحیح و صرفا" براساس یک محیط غیر علمی در حال ارائه بحث است، ضرورت دارد که ما مخالفت نماییم. با توجه به نگاه ویژه حضرت آقا به امور فرهنگی و حضور ایشان در آنها، پس حضور در رویدادها فرآیندهای فرهنگی هم حائز اهمیت است؛ در همین راستا مسئولان نیز باید در این عرصهها حضور پیدا کنند زیرا به رشد افق فکری ما کمک بسزایی خواهد کرد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری دیدار با افراد خاص را در کتابخانه شخصی خود انجام داده است، افرادی که از جنس کتاب هستند و این نشان از اهمیت محیط و فضایی که ایجاد میکنیم برای مخاطب و تاثیر موثر بر روی او دارد، ما بحثی در حوزه تربیت داریم که محیطهای تربیتی باید تناظر تربیتی داشته باشد، آیا محیطی که ما الان در ادارات خود داریم، دارای تناظر تربیتی هست؟ و آیا فضای متناسب با مخاطب دارد؟ در نتیجه اگر ما میخواهیم در حوزهای مطالعه انجام دهیم باید محیط هم با آن حوزه متاثر و متناسب باشد. مهم این است که ما بتوانیم اندیشه را در هر جایی که هست مورد توجه قرار دهیم.
این مقام مسئول عنوان کرد: جریانسازی مطالعه هم مساله مهم و نکتهای کلیدیاست. مطالعات ایستگاهی نیز موردی هست که ما باید در جامعه بر روی آن کار کنیم، مقام معظم رهبری میفرماید: "من چند کتاب پر مجلد و پرحجم را در ایستگاه اتوبوس، قبل از انقلاب و در همین تهران خواندم." و این نشان میدهد که ما باید بهسمت مطالعات ایستگاهی برویم و جامعه باید به سمتی برود که مطالعات ایستگاهی را پر رنگ کند که اتفاق خوبی بیفتد. بحثی که در حال حاضر بسیار مهم است مساله تربیت مطالعاتی میباشد، گاهی ما تمام توان خود را بر روی این میگذاریم که یک کودک کتابی را دست بگیرد، اما اگر آن کودک در بستر خانواده اهل مطالعهای نباشد خیلی سخت میشود این مورد را در او نهادینه کرد، در حوزههای تربیت مطالعاتی، مداخله خانوادهها، جمعی کردن مطالعه، توسعه فرهنگ مطالعه و مسائلی از این دست، مطالعه و برنامهریزی داشته باشیم تا فرهنگسازی لازم انجام بپذیرد و در عین حال جلسات نقد کتاب، گفتگوهای کتابمحور، اهدای کتاب بهعنوان هدیه را در خانوادهها باب کنیم و اگر میخواهیم نظام تربیت مطالعاتی را شکل دهیم، این موارد حائز اهمیت است و بهتر است به آثار و رویکردهای مقام معظم رهبری هم توجه داشته باشیم و خوانش کنیم و نگاه مخاطب را کامل کنیم چرا که ایشان صاحبقلم است و میتواند بسیار اثرگذار باشد.