بهگزارش روابطعمومیادارهکل کانونپرورشفکریکودکانونوجوانان استانفارس، در ۲۴ آبان ۱۴۰۳، کارگاه خوانش متون ادبی با محوریت حکایات «گلستان سعدی»، با هدف ترویج فرهنگ و ادب فارسی و آشنایی اعضا با مفاهیم عمیق این اثر فاخر، بهصورت آنلاین برگزار شد.
در این کارگاه که با حضور اعظم رنجبر جهرمی، مربی سابق کانون پرورش فکری مرکز جهرم نویسنده و پژوهشگر برگزار شد؛ ابعاد مختلف آموزههای اخلاقی و تربیتی سعدی مورد بررسی قرار گرفت.
رنجبر با ارائه توضیحات جامع درباره جنبههای مختلف تربیت در آثار سعدی، تلاش کرد شرکتکنندگان را به درکی عمیقتر از مفاهیم «گلستان سعدی» هدایت کند.
این کارگاه با تأکید بر چهار محور اساسی تربیت از نگاه سعدی برگزار شد. نخست، نقش تأثیرگذار محیط پیرامون در شکلگیری شخصیت و رفتار مورد بحث قرار گرفت. در ادامه، اهمیت انتخاب دوستان نیکو و تأثیر آن بر رشد اخلاقی و شخصیتی افراد تشریح شد. همچنین، ضرورت استفاده متعادل از ابزارهای تربیتی همچون تشویق و تنبیه و نقش این ابزارها در تربیت مؤثر تبیین شد. چهارمین محور، توجه به استعدادها و تفاوتهای فردی شرکتکنندگان بود؛ که بر اهمیت شناسایی و پرورش ظرفیتهای خاص هر فرد تأکید داشت.
در بخشی دیگر از این نشست، فنون خوانش صحیح متون ادبی با تمرکز بر لحن مناسب، مکثهای بجا، سرعت بیان و تأثیرگذاری صدا مورد بررسی قرار گرفت. این مهارتها بهعنوان ابزارهایی کلیدی در انتقال مؤثر مفاهیم معرفی شدند.
یکی از بخشهای عملی این کارگاه به تحلیل حکایت بیست و یکم از باب اول «گلستان سعدی» اختصاص یافت. شرکتکنندگان این حکایت را بهصورت زنده اجرا کردند؛ و نکات مرتبط با خوانش صحیح آن توسط مربی توضیح داده شد.
در ادامه، ارتباط با برگزیدگان دومین دوره پویش «گلستانخوانی» فرصتی را برای تبادل تجربیات و گسترش تعاملات ادبی میان علاقهمندان فراهم کرد.
این کارگاه که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد؛ توانست علاقهمندان به ادبیات فارسی را از نقاط مختلف استان گرد هم آورد.
برگزاری این برنامهها که بهصورت فصلی اجرا میشوند؛ با هدف تقویت مطالعه و تحلیل متون کهن و ترویج فرهنگ و ادب فارسی است.
این رویداد با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد؛ و توانست گامی مؤثر در راستای حفظ و ترویج میراث ارزشمند ادبی ایران بردارد.