ادامه داوری‌‌ مرحله‌ی استانی جشنواره کودک و نوجوان رضوی

داوری مرحله‌ی استانی آثار رسیده به جشنواره کودک و نوجوان رضوی در چند استان دیگر به پایان رسیده و آثار برگزیده برای داوری نهایی به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آثار رسیده به دبیرخانه‌ استانی کارگروه کودک و نوجوان جشنواره امام‌رضا (علیه‌السلام) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، همدان، اردبیل، سیستان و بلوچستان و بوشهر داوری شد.

داوری 230 اثر در کهگیلویه و بویراحمد
بیش از 230 اثر با موضوع‌های 8‌ گانه کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی به دبیرخانه کانون کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد.
سیدهانی حسینی با اعلام این خبر افزود: پس از تغییرات صورت گرفته در برگزاری جشنواره رضوی، شیوه‌نامه‌ها و فراخوان‌های جشنواره در مراکز فرهنگی‌‌هنری توزیع شد تا اعضای علاقه‌مند آثار خود را به دفتر استان ارسال و پس از داوری استانی، برترین‌ها انتخاب و بر اساس شیوه‌نامه در هر موضوع 8 درصد آثار به دبیرخانه مرکزی کارگروه کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره امام رضا (علیه‌السلام) در معاونت فرهنگی کانون تهران ارسال شود.
حسینی اظهار داشت: کارگروه کودک و نوجوان جشنواره امام‌ رضا (علیه‌السلام) در این دوره با 8 موضوع «داستان کوتاه و خاطرات زیارت رضوی»، «نشریه‌نگاری کاغذی و الکترونیکی رضوی»، «قصه‌گویی رضوی»، «تحقیق و پژوهش رضوی»، «نمایش عروسکی رضوی»، «عکاسی رضوی»، «نقاشی رضوی» و «شعر رضوی» فراخوان خود را منتشر کرد.
مدیرکل کانون کهگیلویه و بویراحمد افزود: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار 57 اثر با موضوع نقاشی، 2 تحقیق و پژوهش ، 46 داستان کوتاه و خاطرات زیارت، 24 نشریه دیواری و 3 شعر و 2 قصه گویی توسط کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون به دبیرخانه استان ارسال شد.
وی با اشاره به این‌که این دوره از جشنواره توسط کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام‌رضا (علیه‌السلام) در 18 مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان توزیع شد اظهار امیدواری کرد با برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها، فرهنگ رضوی هر چه بیشتر در جامعه به ویژه در میان کودکان و نوجوانان گسترش یابد.
وی گفت: در مراسمی در دهه کرامت در شهریور ماه سال جاری از برگزیدگان استانی نیز تقدیر خواهد شد.

پایان داوری آثار جشنواره رضوی در کانون استان همدان
داوری مرحله‌ی استانی بیش از 557 اثر تولید شده‌ی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون همدان با موضوع جشنواره‌‌ی امام رضا (علیه‌السلام) به پایان رسید.
بیش از 577 اثر در 8 جشنواره به دفتر استان رسید که داوری آثار توسط کارشناسان کانون همدان انجام و در نهایت 98 اثر به دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره امام‌رضا (علیه‌السلام) در تهران ارسال شد.
سیدمحمدرضا جوادی مدیرکل کانون همدان تصریح کرد: استقبال از جشنواره رضوی در بخش‌های مختلف متفاوت بود به طوری که در بخش نشریه‌نگاری کاغذی 25 اثر، نشریه‌نگاری الکترونیکی 9 اثر، نقاشی رضوی 194 اثر، شعر رضوی 49 اثر، داستان کوتاه رضوی 41 اثر، خاطرات زیارت192 اثر، عکاسی رضوی 18 اثر، پژوهش و تحقیق13 اثر، نمایش عروسکی 6 اثر، نمایش‌نامه‌خوانی رضوی 3 اثر ، قصه‌گویی 6 اثر و نمایش‌نامه‌نویسی 1 اثر در بخش استانی به رقابت پرداختند.
جوادی افزود: پس از بررسی و داوری آثار در بخش‌های مختلف، 98 اثر به مرحله کشوری راه یافتند که این آثار به معاونت فرهنگی کانون ارسال شد.

ارسال 138 اثر برگزیده کانون استان اردبیل به دبیرخانه جشنواره‌ رضوی
با پایان داوری حدود 1750 اثر اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل توسط هیئت داوران، 138 اثر برگزیده شد.
ودود علیش‌پور معاون فرهنگی اداری کانون پرورش فکری استان اردبیل با بیان این مطلب گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته اعضا و مربیان کانون حضور گسترده و چشم‌گیری در جشنواره‌های رضوی داشتند.
وی با بیان این‌که در سایه‌ی برنامه‌ریزی‌ دبیرخانه‌ی استانی جشنواره رضوی، گام‌های ارزنده‌ای در ترویج و گسترش فرهنگ رضوی برداشته شد، گفت: در کنار فعالیت‌های کانون تلاش کردیم رنگ و بوی رضوی به فعالیت‌ها داده شود تا اعضا در فضایی معنوی، مراکز را متبرک و مزین به نور امامت و ولایت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) کنند.
علیش‌پور خاطر نشان ساخت: با تشکیل دبیرخانه و کمیته‌های استانی در دی‌ماه 1392 فراخوان‌های رضوی به مراکز ارسال شد و با توجیه کارشناسان استان و هم‌کاری مطلوب مراکز دبیرخانه، 1750 اثر دریافت کرد که پس از داوری تعداد 137 اثر به جشنواره‌ی کشوری راه یافت.
کار داوری آثار را در گروه‌های سه‌نفره، ودود‌علیش‌پور، حسین‌یوسفی، شهرام‌پوردنیا، داریوش‌علومی، کیوان عبادی، سیدجلیل صفوی، ایرج حسینی، فتانه احمدی‌هادی، مریم علایی و حسین‌قربانزاده انجام دادند.

انتخاب آثار برتر استانی جشنواره رضوی در سیستان و بلوچستان
مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سیستان و بلوچستان امسال نیز،‌ هم‌چون دوره‌های گذشته، به استقبال جشنواره‌ی رضوی رفتند.
براساس این‌گزارش پس از اعلام آمار اولیه از سوی مراکز تعداد 2540 اثر در 8 بخش جشنواره تولید شد، که پس از داوری، در مرکز، 807 اثر در اختیار دبیرخانه‌ی استانی قرار گرفت.
این‌گزارش حاکی‌است پس از تشکیل هیات داوری، با حضور کارشناسان فرهنگی، ادبی و هنری و بر اساس قوانین ارسال آثار به دبیرخانه‌ی مرکزی، 78 اثر برگزیده‌ی استانی به تهران ارسال‌شد.
گفتنی است از این تعداد آثار، نقاشی با 30 اثر و نشریه‌ی الکترونیکی با 1 اثر بیشترین و کم‌ترین حجم ارسالی به تهران را داشتند و هم‌چنین در زمینه‌ی پژوهش، تحقیق و شعر هیچ اثری شایسته‌ی ارسال به دبیرخانه شناخته ‌نشد.

هم‌چنین در بین 2540 اثر تولید شده در مراکز فرهنگی‌‌هنری استان، نقاشی با 1200 اثر و قصه‌گویی با 8 اثر بیشترین و کم‌‌ترین حجم آثار تولیدی را داشتند و مراکز در زمینه‌ی فعالیت‌های نمایش عروسکی، نمایش‌نامه‌خوانی، نمایش‌نامه‌نویسی و عکاسی رضوی، اثر تولیدی در مراکز نداشتند.
بر اساس تقویم اجرایی، این ‌جشنواره برندگان نهایی خود را اول شهریور ماه سال جاری خواهد شناخت.

حضور پر‌شور بوشهری‌ها در مرحله استانی جشنواره رضوی
بیش از 800 اثر جشنواره رضوی با 8 موضوع به دبیرخانه استانی ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت.
براین اساس، پس از داوری توسط کارشناسان کانون استان 112 اثر به عنوان آثار برگزیده به دفتر دبیر‌خانه جشنواره رضوی ارسال شد.
داوران در مرحله استانی 8 اثر در زمینه عکاسی، 20 اثر نقاشی، 13 اثر شعر،12 اثر داستان کوتاه، 16 اثر در زمینه خاطرات زیارت، 7 اثر در حوزه تحقیق و پژوهش و 36 اثر در زمینه نشریه‌نگاری کاغذی را برای حضور و شرکت در دوازدهمین جشنواره امام‌رضا (علیه‌السلام) به دفتر جشنواره معرفی کردند.
دوازدهمین جشنواره امام‌رضا (علیه‌السلام) در بخش ملی کودک و نوجوان خود، به منظور پرورش فکر کودکان و نوجوانان و با بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی به ویژه معارف رضوی و هم‌چنین شناسایی کودکان و نوجوانان مستعد در زمینه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود و در شهریور ماه امسال برگزیدگان نهایی خود را اعلام می‌دارد.
هم‌چنین به گفته زکیه امیرپور مدیرکل کانون استان بوشهر، در مرحله اولیه 1455 اثر در مراکز فرهنگی و هنری کانون ارایه و در مرحله استانی 870 اثر مورد داوری قرار گرفته و برگزیده شد و از این میان 112 اثر به مرحله کشوری معرفی شده است.
در عین حال، قرار است ویژه ‌برنامه‌ای به مناسبت دهه کرامت در شهریور ماه امسال همراه با برگزاری نمایشگاه از آثار منتخب و تقدیر از برگزیدگان برگزار شود.