توجه به مسئله اسباب‌بازی‌ رجعت به اصول کانون است

در کارگاه‌ آموزشی «بازی‌های خلاق» که امروز شنبه (14شهریور) در تیمچه کانون برگزار شد؛ مدیرکل آموزش و پژوهش توضیح داد: توجه به مسئله اسباب‌بازی‌ها رجعت به اصول کانون است اصلی که گم شده بود و چون از اصل خودمان دور ماندیم موفق نبودیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، کارگاه‌ آموزشی «بازی‌های خلاق» در نوبت صبح و عصر با حضور 84 مربی برگزار شد.
 
مدیرکل کانون استان تهران و مشاورمدیرعامل با حضور دراین کارگاه با برشمردن نکاتی در بازدید از استان‌ها درباره دغدغه‌های خود توضیحاتی داد و افزود: یکی از مهم‌ترین مسایلی که در سفر به استان‌ها در دوران مسوولیت قبلی متوجه شدم ریزش عمده عضو نوجوان به ویژه پسرها بود.
 
قمرزاده از ایجاد حس اعتماد به نفس درمیان مربیان گفت و تصریح کرد: این حس با انگیزه‌های جدید به وجود می‌آید. آنچه برایم ‌مهم است فی نفسه خود بازی نیست. هرچند ارزش واقعی خود را دارد. با تولید این بازی پی‌گیر اهدافی بودم. نخست آن که سد ورود استان‌ها در تولید اسباب‌بازی را بشکنم. نباید یادمان برود کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با حضور مربی در مرکز شکل گرفت. جایگاه مربی یکی از بزرگ‌ترین جایگاه‌های کانون است چون مستقیم با عضو ارتباط دارد.
 
مشاورمدیرعامل با طرح این پرسش که چرا مربی در تولید اسباب‌بازی سهمی ندارد؟ اظهار داشت: دومین هدف تولید «بازی‌های خلاق»، با پاسخ به این سوال تکمیل می‌شود که قرار است از یک جرات علمی رونمایی شود. معتقدم مربیان قدرت علمی دارند و می‌توانند این نیرو را جهت تولید بازی به کار ببرند. ولی موقعیتی پیش نیامده تا این قدرت علمی تبدیل به جرات علمی شود. یکی از علت‌های این اتفاق دلهره و عدم اعتماد به نفس است.
 
وی مربیان کانون استان تهران را آغازکننده نوآوری‌ها دانست و تصریح کرد: خانم و آقای مربی خودتان را دست کم نگیرید. این بازی بهانه‌ای است تا شماره‌های دیگر نیز تولید شود و میدان گشایی باشد تا دیگران نیز طرح و ایده بدهند و چیز تازه‌ای خلق کنند. پس وارد این میدان شوید.
 
مدیرکل کانون استان تهران با اشاره به این که در بازدید از مراکز نکته‌های یاد می‌گیرم که پراز اندیشه است، افزود: این علم کلاسیک است که می‌آ‌ید جنبه‌های تئوریک تجربه‌های ما را ساماندهی می‌کند.
 
وی توضیح داد: ممکن است بخش‌های از این بازی را انجام داده باشید ولی تاکنون در این قالب ارائه نشده. این بازی هویت بخشی به استان تهران است که باید پایدار شود. آغاز کار کانون نسل به نسل یک هم‌افزایی ایجاد کرده که باید به منصه ظهور برسد که به نوعی ایجاد یک نوع اعتماد به نفس است.
 
مشاورمدیرعامل با بیان این که سبد واحد فرهنگی پر شده و اتفاقات جدیدی در حوزه علمی و علوم نوین رخ داده که به مرور معرفی خواهد شد، تاکید کرد: اگر ضعفی در این بازی وجود دارد مربیان به حوزه کارشناس فرهنگی اعلام کنند.
 
در ادامه، سعید شادروانان از اعضای تیم تولید «بازی‌های خلاق» درباره نحو این بازی به مربیان آموزش داد.
 
وی اصل کار سرگرمی‌های علمی و آموزشی را دارای سه رکن «سرگرمی» برای جذب مخاطب، پشتوانه «علمی» و «آموزشی» دانست و تاکید کرد: قرار نیست چیزی به اعضا یاد بدهیم بلکه آن‌ها باید یادگیرنده باشند. در کانون می‌خواهیم یادبدهیم بچه‌ها خودشان یاد بگیرند. اینجا زیربنای کارخلاقیت است نمی‌خواهیم موضوع درسی کار کنیم.
 
ماهیت اسباب‌بازی در دنیای امروز دگرگون شده
 
گفتنی است، علیرضا کرمانی مدیرکل آموزش و پژوهش کانون با حضور در این کارگاه، طی سخنانی توضیح داد: درباره کتابخوانی بسیار صحبت شده. من نیز بر ارزش‌های کتابخوانی تاکید دارم. ولی نقطه‌ای که باید آسیب‌شناسی شود این است که کانون به نوعی به کتاب تقلیل پیدا کرده. هیچ فردی منکر کتاب نیست ولی کودکی فقط کتاب و خواندن نیست.
 
وی با توجه به تجربه و تخصص‌اش که جامعه‌شناسی کودک است، افزود: نکته محوری در مطالعات کودکی و آن چیزی که مطالعات را شکل می‌دهد ارزش‌های کودکی است. جامعه‌شناسی کودکی چیزی را کشف کرد که ارزش‌های کودک بود. دنیا زمانی برای کودکان مناسب خواهد بود که ارزش‌های کودکی را کشف کند و به رسمیت بشناسد.
 
کرمانی نکاتی درباره اسباب‌بازی گفت و تصریح کرد: از روزی که وارد کانون شدم سعی کرده‌ام منش دانشجویی‌ام را حفظ کنم. قبل از هر کاری شناختی از مسئله پیدا کرده و بدانم به عنوان مدیر کدام مسئله باید در دستور کار قرار بگیرد. گفت‌وگوهای بسیاری با صاحب‌نظران داشتم که معتقد بودند کانون به کتاب تقلیل پیدا کرده است. 
 
وی اسباب‌بازی و سرگرمی‌ها را رسانه نخست کودکی در دنیای امروز دانست و تصریح کرد: به مدیرکل کانون استان تهران تبریک می‌گویم که دارد مسئله اسباب‌بازی و سرگرمی‌ها را دوباره احیا می‌کند. درود به شما که با احتیاج به این مسئله و شناخت این ضرورت کار می‌کنید. توجه به مسئله اسباب‌بازی‌ها در کانون نوعی رجعت به اصول کانون است. اصلی که گم شده بود و ما چون از اصل خودمان دور ماندیم موفق نبودیم. خرسندم مدیرکل کانون استان تهران این ضرورت را تشخیص داد. شاید اگر استان دیگری این کار را انجام می‌داد تا این اندازه به مذاق من خوش نمی‌آمد که استان تهران این کار را انجام داده است. استان تهران به نوعی جایگاه الگوسازی بین استان‌ها را دارد. اگر درست تشخیص دهد سلسله‌ای از فعالیت و اقدام‌های درست در کشور راه خواهد افتاد.
 
مدیرکل آموزش و پژوهش با بیان این که صنعت اسباب‌بازی امروزه به دلیل گردش مالی یکی از 10 صنعت نخست دنیا است، توضیح داد: خیلی مهم است که توجه داشته باشیم اقتصاد چون آبی است که راه خود را پیدا می‌کند و اشتباه نمی‌رود جای می‌رود که اشتباه نکند.
 
کرمانی با بیان این که اسباب‌بازی و سرگرمی پاشنه آشیل کانون است، افزود: اگر کانون دیر اقدام کند دچار بحران می‌شود. اسباب‌بازی و سرگرمی کانون عقب مانده باید این عقب‌ماندگی را جبران کند و با شتاب بیشتری دراین حوزه کار کنیم. کتاب مهم است ولی مهم‌تر از آن ادبیات است. مقداری از انرژی و پتانسیلی که در حوزه کتاب وجود دارد باید به حوزه اسباب‌بازی منتقل شود تا بتوان قسمتی از عقب‌ماندگی را جبران کرد.
 
مدیرکل آموزش و پژوهش ادامه داد: ماهیت اسباب‌بازی در دنیای امروز دگرگون شده که نکته‌ خیلی مهم است. البته هم نقطه ضعف دارد و هم نقطه قوت. در دنیای جدید از اسباب‌بازی حسی و حرکتی به سمت اسباب‌بازی‌های سایبری و با ماهیت هوشمندانه حرکت می‌کنیم. این موضوع ابتکار عمل را به بچه‌ها داده و دیگر بزرگسالان خیلی تعیین کننده نیستند. اما نکته مورد انتقاد این است که حس و حرکت را از بچه‌ها می‌گیرد. پس باید این دو مسئله را در طراحی اسباب‌بازی در کانون در نظر بگیریم. توجه داشته باشیم نسبت بازی حسی، حرکتی و فیزیکی نسبت به بازی‌های هوشمند دیجیتال در حال کم شدن است.
 
وی با تاکید بر این که رسانه دیجیتال ادبیات‌ستیز نیست، افزود: کتاب باید قدرت رقابت با فضاهای جدید را داشته باشد. بازی‌های امروز ماهیت دنیای کودکی و تعاملی بودن را دارد ولی آیا ادبیات در شکل کتاب تعاملی است؟
 
علیرضا حافظی معاون مدیرکل آموزش و پژوهش کانون و محسن حموله مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی هنری نیز از کارگاه بازدید داشتند.
 
لازم به ذکر است، «بازی‌های خلاق» طی مراسمی یکشنبه (15شهریور) رونمایی خواهد شد.