آینده ریشه در نقد امروز و پرسش‌گری فردا دارد

معاون فرهنگی‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توصیه بر پرهیز از تمرکز افراطی بر زمان حال، ریشه‌ی آینده را در نقد امروز و پرسش‌گری از فردا دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی شامانی در گردهم‌آیی دو روزه معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون که در تهران برگزار شد با تاکید بر این موضوع گفت: اگر نگاه و فهم ما از فردا امتداد دیروز باشد راه به جایی نخواهیم برد.
معاون فرهنگی با اشاره با این‌که بسیاری از ما و حتی نگاه‌های استراتژیک هم آینده را آن زمانی می‌دانند که قرار است بیاید اما من معتقد هستم آینده رسیده که اگر بپذیریم جور دیگری به آن نگاه کنیم و اگر منتظر آینده بمانیم معنا‌ها متفاوت می‌شود.
وی با بیان این‌که پیش‌بینی‌ناپذیری، بخشی از پروسه مدیریتی است افزود: این بدان معنا نیست که رها کنیم تا هر چه خواست اتفاق بیفتد بلکه نیاز به پیش‌بینی‌های دقیق، فهم جهان و هدایت فردای جهان دارد، عده‌ای تنها به بخش دوم آن توجه می‌کنند و قصد دارند جهان را در سیطره خود در آورند و آینده را آن گونه که دوست دارند خلق کنند و ما را وادار کنند که در این زمین بازی کنیم وگرنه بیرون زمین باید سال‌ها بدویم و این نگران‌کننده‌ترین بخش بازی است که در حال اتفاق افتادن است.
معاون فرهنگی کانون ادامه داد: اگر در این بازی حضور داشته باشیم باید حواس‌مان باشد که یک خودآگاهی جمعی را در نسل آینده رقم بزنیم تا بچه‌ها بتوانند خوب فکر کنند و این خودآگاهی و هوش آینده‌نگرانه از همین جمع شروع می‌شود.
وی با بیان این‌که امروز جهان آکادمیک در حال پوست انداختن است، ادامه داد: آینده از آن کسانی است که به آن فکر می‌کنند اما باید مراقب باشیم که تنها دور را نبینیم و با نگاه به پیش پای‌مان به سوی آینده گام برداریم تا بتوانیم خودآگاهی جمعی را در نسل آینده رقم بزنیم و هوش آینده‌نگری داشته باشیم.
شامانی با اشاره به این‌ که فضای مجازی  و حقیقی جدا از هم و تفکیک پذیر نیست، اضافه کرد این‌که آینده چگونه باید باشد نیاز به بصیرت دارد که خوب بتوان فهمید و در کانون هم باید تمهیداتی اندیشیده شود که تمام افراد در هر نقطه‌ی جهان بتوانند از امکانات و خدمات فرهنگی آن بهرمند شوند.
وی در پایان اظهار داشت جهان آینده از آن کسانی است که در نقش نویسنده یا فیلم‌نامه‌نویس ظاهر شوند نه کسانی که نقش بازیگر را دارند و باز کسانی موفق‌ترند که با کار برای بچه‌ها راه را باز می‌کنند.
گردهم‌آیی دو روزه معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون 19 و 20 اسفند 94 در تهران برگزار شد.