استفاده از ظرفیت‌ها برای حفظ یا تغییر ذایقه‌ی فرهنگی

عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای حفظ یا تغییر ذایقه‌ی فرهنگی جامعه تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، منصوره طبیب‌زاده در گردهم‌آیی سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی با تاکید بر این موضوع گفت: مسوولان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بانیان و مرزبانان فرهنگی جامعه‌اند که بار فرهنگی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند بنابراین شناخت بیشتر کودکان امروز کمک می‌کند تا این مسوولیت بهتر صورت گیرد.
وی با بیان این‌87که مباحث فرهنگی در کشور مظلوم واقع شده است، افزود: کانون از دو امتیاز ویژه‌ی حضور اختیاری بچه‌ها و انگیزه بالا برخورداراست که می‌تواند مسیر تربیت دینی و اخلاقی را تا حدود زیادی هموار کند.
طبیب‌زاده هم‌چنین یادآور شد باید تلاش کنیم فضای حواشی کودکان را خوب بشناسیم چرا که برای ورود به لایه‌های درونی و تربیت آن لازم است از فضای بیرونی آن‌ها آگاهی داشته باشیم.
وی اضافه کرد کانون باید برای رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان هدف‌گذاری داشته باشد و با تربیت ذایقه‌ها ضمن حفظ  ذایقه‌های خوب فرهنگی، هنری و ادبی، به شکلی نامحسوس به اصلاح بایدها و نبایدها بپردازد و لقمه‌های مناسب و شایسته اطلاعاتی در حد و ظرفیت بچه‌ها در فضای مجازی و واقعی آماده کند.
عضو هیات مدیره کانون با بیان این که بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف کشور در کانون، پرورش یافته‌اند افزود: این مجموعه‌ی فرهنگی از لحاظ کمی و کیفی کارنامه‌ی قابل قبولی دارد اما امروز نیاز است از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای حفظ یا تغییر ذایقه‌ی فرهنگی جامعه بیشتر استفاده کند.
وی ادامه داد فعالیت فرهنگی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان ضمن این‌که بسیار ظریف است، دشواری‌های زیادی هم دارد که کمتر جایی در کشور وجود دارد که مانند کانون بتواند آرام و روان به این دغدغه‌ها بپردازد.
طبیب‌زاده بی‌مرز بودن امروز جهان را یکی از تهدیدهای امروز کشور در حوزه کودکان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم خوراک فرهنگی لازم را برای بچه‌ها تامین و آداب و رسوم کشور را حفظ  کنیم، بیگانگان با استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌ای به اهداف خود دست پیدا خواهند کرد و مهار فرهنگی بعد از آلوده شدن بسیار مشکل است.
وی توجه به محتوای فعالیت‌ها و تولیدات را بسیار با اهمیت دانست و گفت: در کانون باید لقمه اخلاقی مناسب برای کودکان مهیا شود که از جذابیت و تنوع و حساسیت‌های لازم برخوردار باشد و به بچه‌ها سلامت نفس، صبر و بردباری، خیرخواهی، ایثارگری، حیا و عفت و پرهیز از اسراف‌ و افراطی‌گری  بیاموزد.
عضو هیات مدیره کانون هم‌چنین از مسوولان کانون خواست تدابیری بیاندیشند تا مربیان سیار کانون ضمن ارایه خدمات فرهنگی به کودکان قصه‌ها، آداب و رسوم مناطق و ویژگی‌های دیگر فرهنگ‌ها را جمع‌‌آوری کنند.
وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور گفت: این مجموعه‌ی فرهنگی با گستره خوبی که در کشور دارد و نقش پررنگ آن در حوزه فرهنگی کودک و نوجوان می‌تواند به هویت بخشی جامعه و فرهنگ عمومی کمک کند.
گردهم‌آیی سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون روزهای 19 و 20 اسفند 94 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.