اسباب‌بازی‌های چوبی، زیبا اما مهجور

اسباب‌بازی‌های چوبی سال‌هاست که در دنیا به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی و تفریح کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این نوع اسباب‌بازی در کشور ما به دلایل مختلفی مهجور است، از دردسرهای تولید و بازار گرفته تا والدینی که هنوز شناختی از این ابزار ندارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی تعداد غرفه‌هایی که اسباب‌بازی‌های چوبی را به عرضه فروش و نمایش گذاشته‌اندِ، کم نیست، اما اگر پای حرف تولید‌کنندگان این محصولات بنشینید، گلایه‌هایی از بازار این محصولات هم می‌شنوید.
احسان مشایخی، طراح و سازنده اسباب‌بازی‌های چوبی و مسوول غرفه چهار چوبینه که با 25 نوع اسباب‌بازی چوبی در جشنواره حضور دارد، می‌گوید: علاقه به چوب و حس خوبی که طبیعت دارد به این حوزه علاقه‌مند شدم و البته معتقدم کودکان نیز قطعا در تماس با اسباب‌بازی چوبی حس بهتری نسبت به اسباب‌بازی پلاستیکی خواهند داشت.
وی که اولین بار است در جشنواره ملی اسباب‌بازی حضور دارد و از استقبال والدین و کودکان راضی است، ادامه می‌دهد: کار در حوزه اسباب‌بازی برای من و دوستانم بسیار شیرین و هیجان‌انگیز است اما اگر بازار استقبال کند و ما مورد حمایت نیز قرار بگیریم، قطعا می‌توانیم در آینده به جای 25 محصول 250 اسباب‌بازی چوبی را طراحی کنیم.
وی به حمایت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حضور در این جشنواره اشاره و اظهار می‌کند: علی‌رغم این حمایت‌ها متاسفانه هنوز در کشور برای استانداردسازی محصولات و اسباب‌بازی‌های چوبی دستور‌العملی نداریم و ما مجبور شدیم براساس منابع خارجی این محصولات را طراحی کنیم.
علاوه بر این سازنده اسباب‌بازی‌‌های چوبی، ناصر عسگری نیز که از استان زنجان در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی شرکت کرده است، توضیحات جالبی دارد: من 25 سال بود که حوزه چوب و دکوراسیون داخلی منازل فعال بودم اما از یک جایی به بعد احساس روزمرگی کردم و دلم خلاقیت بیشتری می‌خواست که بر این اساس از سه سال گذشته تاکنون وارد حوزه ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی شدم.
وی که با 20 نوع اسباب‌بازی چوبی در این جشنواره در غرفه اسباب‌بازی‌های چوبی ماندگار حضور یافته ادامه می‌دهد: قیمت‌ محصولات ما حدود 5 تا 25هزار تومان است اما متاسفانه با وجود این‌که قیمت‌ها مناسب به نظر می‌رسد، والدین به دنبال اسباب‌بازی‌های ‍پلاستیکی و با ظاهر رنگی هستند.
عسگری که معتقد است روح طبیعت در محصولات چوبی حس می‌شود و این مساله عامل تمایز اسباب‌بازی‌های چوبی از سایر اسباب‌بازی‌هاست، می‌گوید: متاسفانه محصولات چینی با کیفیت بسیار کمتر از اسباب‌بازی‌های ساخته شده ما به فروش می‌رسد.
وی که در استان زنجان در نمایشگاه‌های فصلی محصولاتش را عرضه می‌کند، ادامه می‌دهد: مسلما علاوه بر این‌که بازی با محصولات و اسباب‌بازی‌هایی که برآمده از طبیعت هستند، قطعا برای کودکان بهتر است اما جنبه دیگری که ضرورت رونق این محصولات را بیشتر نشان می‌دهد، کمک به تولیدکننده ایرانی و اشتغال‌زایی است.
با همه این موارد، اگر به سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی مراجعه کردید و در پی آن هستید که برای خودتان و یا فرزندتان اسباب‌بازی چوبی تهیه کنید، می‌توانید از بیش از 10 غرفه اسباب‌بازی چوبی دیدن کنید.
 سومین جشنواره ملی اسباب بازی، به مدت پنج روز از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.