جشنواره مطبوعات کودک تبیین کننده خواسته های مخاطبین برای نشریات است

دبیر هفت دوره جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان کشور گفت: جشنواره مطبوعات کودک تبیین کننده خواسته های مخاطبین برای نشریات است.

 
 


 
جعفر ابراهیمی در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی یازدهمین دوره ی جشنواره ملی مطبوعات خبرگزاری ها و رسانه های مجازی کودک ونوجوان افزود: فعالیت روزنامه نگاری در مطبوعات ما بسیار ضعیف است و نشریات کودکان نیز خلاقانه عمل نمی کنند. 
وی چاپ شعر، تصاویر و داستان های مختص کودکان و نوجوانان را نو و جدید ندانست و بیان داشت: هر چند برخی از مطبوعات تا حدودی خود را به روز کردند اما کافی نیست. 
وی بر لزوم چاپ داستان دنباله دار و تصاویر جدید در نشریات تاکید کرد و ادامه داد: داستان ها و طنز پردازی در مطبوعات موجب جذب کودکان شده  و زمینه های سرگرمی مفید را برای آنان فراهم می سازد.
 وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان باید از مطالعه مطبوعات لذت ببرند ، خاطر نشان کرد: مطبوعات اگر خوب و اصولی عمل کنند، می توانند کودکان را به مطالعه عادت داده و آنها را به سمت مطالعه کتاب نیز سوق دهند. 
ابراهیمی با بیان این نکته که کودکان به طور فطری نیاز به سرگرمی و شادی دارند ، گفت: به دلیل ضعیف بودن کادر تحریریه و نبودن خبرنگاران ماهر همواره نشریات در حوزه کودکان با مشکلات مواجه هستند. 
وی بر لزوم صفحه آرایی و نوع تصویرگری در مطبوعات کودکان تاکید کرد و بیان داشت: تنوع و عنصر رقابت در بین نشریات هنوز بوجود نیامده است. 
ابراهیمی به اهمیت آموزش و در اختیار گرفتن خبرنگار و روزنامه نگاری مخصوص نشریات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت :نشریات فعلی به این نکته کمتر توجه دارند. 
وی بیان داشت: به نظر می رسد در دانشگاه ها هم زمینه ای که به تربیت خبرنگار ویژه کودکان بپردازد، وجود ندارد. 
وی با اشاره به اینکه شناخت خبرنگاران از دنیای کودکان و نوجوانان مهم است، گفت: ممکن است نویسندگان و شاعران ما با فضای کار برای کودکان به خوبی آشنا باشند ،اما با حرفه خبرنگاری آشنا نیستند و کسانی که دوره های روزنامه نگاری را می بینند، به طور ذاتی با دنیای کودکان آشنایی ندارند. 
وی تاکید کرد اگر اگر نشریات کودک و نوجوان، ارتباط خوبی با بچه ها برقرار شود، می توانند آنها را به کتابخوانی عادت دهند. 
وی گفت: نشریات و مطبوعات علاوه بر خلاقیت کودکان به آنان شخصیت و استقلال می بخشد. 
وی به اهمیت دسترسی کودکان به مطبوعات اشاره کرد و بیان داشت: توزیع رایگان مطبوعات در بین کودکان یکی از راهکارهای مهم است. 
وی با بیان اینکه جشنواره مطبوعات کودکان در تبیین خواسته های این مخاطبان و فعالیت نشریات کمک کار خواهد بود، گفت: اگر جشنواره ها حالت نمایشی نداشته باشد و برای نشریات نیز راهکار عملیاتی ارایه دهند، مفیدتر خواهند بود.
لازم به ذکر است: بیش از 15 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ملی مطبوعات ،خبرگزاری‌ها و رسانه های مجازی کودک و نوجوان از سوی اهالی رسانه ارسال شد.
یادآور می شود: یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات، خبرگزاری ها و رسانه های مجازی کودک ونوجوان اردیبهشت سال آینده به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در ساری برگزار می شود.