کد خبر: 250954
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
ژنرال‌ها اهل صلح‌اند

نمایش «ژنرال‌ها» که این روزها بر روی صحنه مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجراست تلاش می‌کند تا اثرات منفی جنگ را به‌عنوان بزرگ‌ترین اشتباه بشریت، و لزوم دست‌یابی به صلح و آرامش را به‌عنوان بزرگ‌ترین نعمت روی زمین برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر مشهدی عباس کارگردان این نمایش با نگارش یادداشتی از اندیشه و نگاه نمایش «ژنرال‌ها» به موضوع جنگ، صلح و چالش‌هایش برای دست‌یابی به نمایشی درست، جذاب و شاد برای کودکان و نوجوانان سخن گفته است.
او در این یادداشت یادآور می‌شود: «ما آدم‌ها گاهی در روابط عادی روزانه خود با هم می‌جنگیم بدون این‌که خودمان بخواهیم. با هم بلند صحبت می‌کنیم. فریاد می‌کشیم. برای تخریب هم‌دیگر نقشه می‌کشیم و... این رفتارهای ما ناخودآگاه نشانه‌ای از جنگ درون ما با بیرون است. جنگی که بدون برنامه‌ریزی قبلی، با هم داریم. جنگی که جایگزین صلح و دوستی شده و همین یکی از بزرگ‌ترین سوژه‌ها را برای ساختن هزاران فیلم و نمایش از جمله «ژنرال‌ها» رقم زده است.
این کارگردان تئاترهای کودک ونوجوان می‌افزاید: اگرچه مهم‌ترین پیام نمایش می‌تواند همان نشان‌دادن اثرات منفی جنگ و ضرورت صلح و آرامش باشد اما تجربه‌های شخصی‌ام را در کارگردانی به کار گرفتم تا نشان دهم: حتی دو ژنرال اهل ناکجاآباد - که برای جنگ با هم در دو جبهه‌ی مقابل قرار گرفته‌اند و هر دو به ظاهر انسان‌های سنگ‌دلی به نظر می‌رسند - را می‌توان تحت تأثیر عواطف انسان‌دوستانه قرار داد.
مشهدی عباس با ترسیم شرایط زندگی کودکان امروز و مقایسه آن با کودکان دیروز - که شاید برخی از آن‌ها حتی جنگ و صدمات آن را خوب لمس کرده‌اند - خاطر نشان کرد: کودک و نوجوان امروز آن‌چنان غرق در دنیای سرگرمی و گیم و مالتی‌مدیاها‌ست که شاید در اصل تصوری از جنگ نداشته باشد، و فقط آن را به‌عنوان یک خبر در مکالمات روزمره‌ی بزرگ‌ترها یا در نهایت یک مفهوم یا کلمه‌ای با بار معنایی منفی، بشناسد.
به گفته‌ی وی ژنرال‌ها گفتمان نمایشی بین دو فضای جنگ و صلح و ریتمی مناسب مخاطب امروز، تند و پر چالش است تا در دل نمایش و در تمام لحظات از فضای ذهنی امروز مخاطب دور نشویم و با حرکت، میزانسن، هجو، تصویرسازی، صداسازی، رنگ، نور و در کل با کارگردانی نفس‌گیری، کار را پیش ببریم که البته این شکل کار، سختی بسیاری را برای بازیگران و عوامل به همراه داشت.
کارگردان ژنرال‌ها کم‌کلام بودن را دست‌آورد این درام نفس‌گیر پنجاه و پنج دقیقه‌ای می‌داند و توضیح می‌دهد: در ابتدا این نمایش کاملاً بی‌کلام بود و تنها برای این‌که تماشاگران کودک هم به اندازه سن و درک خود از محیط، از کار لذت ببرند فقط بازیگری که نقش کودک را ایفا می‌کند دیالوگ‌های بسیار کمی در حد بیست جمله می‌گوید.
مشهدی عباس در پایان از صمیم قلب آرزو می‌کند روزی فرا برسد که دیگر در هیچ جای دنیا جنگی نباشد.!

حال ژنرال‌ها خوب بود
در همین حال مدیر سابق گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما نیز با نگارش یادداشتی در صفحه اینستاگرامش، پس از دیدن این نمایش، بازیگران نمایش «ژنرال‌ها» را برای خلق اثری ضد جنگ برای کودکان و نوجوانان ستود.
علی زارعان در این یادداشت کوتاه آورده است: «دیشب به دیدار ژنرال‌ها رفتم. حالشان خوب بود. اهل صلح بودند. روان و خوب و کودکانه... بازی یک دست هر سه نفر و کارگردانی عالی اثری بی‌نقص و دوست‌داشتنی... باید بگویم دوست هنرمندم امیر مشهدی عباس عزیز هنرمندی است که به قولی پا سفت کرده که همین را بگوید و خوب و روان گفته حرف خوبش را ... یک اثر ضد جنگ و جذاب ... همه عوامل و بازی‌ها را می‌ستایم که در این بی‌چراغی تئاتر دل داده‌اند به کار برای کودکان و نوجوانان. آفرین و هزار آفرین ....»
نمایش زنده – عروسکی «ژنرال ها» نوشته، کارگردانی و طراحی امیر مشهدی عباس کار مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 18 در این مرکز واقع در پارک لاله تهران به روی صحنه می‌رود و در آن بازیگرانی همچون ندا نوری، حمیدرضا حسینعلی و مجتبی گوهرخان به ایفای نقش می‌پردازند.