مخاطب حرفه‌ای تئاتر تربیت کنیم

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای نمایش ژنرال‌ها در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم تربیت مخاطب حرفه‌ای تئاتر تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمید شاه‌آبادی که روز 19 دی با حضور در مرکز تئاتر به تماشای نمایش «ژنرال‌ها» نشست در گفت‌وگوی کوتاهی با روابط عمومی گفت: در دهه‌های اخیر به موضوع تئاتر در مدارس کمتر توجه شده است در حالی‌که باید همان‌طور که در مدرسه زنگ نقاشی و هنر داریم زنگ تئاتر هم داشته باشیم چرا که برای داشتن مخاطب حرفه‌ای تئاتر باید تربیت از دوره دانش‌آموزی آغاز شود.
 وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به تئاتر نوجوان افزود: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر تئاتر نوجوان به فراموشی سپرده شده و غلبه جشنواره‌های تئاتر نیز بیشتر بر حوزه کودک بوده است.
وی با بیان نقش و تاثیرگذاری یک نمایش و این‌که تا چه حد با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند  بحث تخصصی است و کارشناسان این حوزه باید اظهار نظر کنند اضافه کرد: از دیدگاه من به عنوان یک پدر که دغدغه‌ی فرهنگی نوجوان خود را دارد نمایش ژنرال‌ها که در گروه نوجوان تولید شده توانسته تا حدود زیادی با مخاطب ارتباط برقرار ‌کند.
شاه‌آبادی افزود: به اعتقاد من رویکرد کانون پرورش فکری به حوزه نوجوان در تولید تئاتر فرصت خوبی را  فراهم آورده تا به جامعه آماری این قشر توجه بیشتری داشته باشیم.
مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که ارتباط با تئاتر و دریافت مفاهیم باید در مدارس به بچه‌ها آموزش داده شود یادآور شد: اگر دقت کنیم نسل بزرگ‌سال امروز خاطرات بسیاری از تئاتر دانش‌آموزی دارند.
شاه‌آبادی اضافه کرد اگر بخواهیم به فرهنگ دینی و بومی کشور برگردیم باید به حوزه تئاتر و نمایش توجه ویژه‌ای داشته باشیم و تلاش کنیم  با استفاده از رویکرد قصه‌محوری و داستان در نمایش و تئاتر، نوجوانان را با شیوه و سبک زندگی آشنا سازیم.
وی هم‌چنین با اشاره به نقش خانواده در حوزه فرهنگی و به ویژه ترغیب بچه‌ها به تماشای نمایش خاطرنشان کرد: پدر خانواده همان‌طور که وظیفه تامین غذای جسم فرزند خود را دارد در قبال غذای روحی برای آن‌ها نیز مسوول است و اگر پدر و مادر دغدغه فرهنگی نداشته باشند، تلاش‌ها و زحمت‌های دیگران نیز آن‌گونه که باید تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.
مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که دغدغه داشتن تنها صرف پول و هزینه ‌کردن برای بچه‌‌ها نیست افزود: رصد اخبار حوزه‌های فرهنگی کودک و نوجوان، استفاده از ظرفیت‌های  برنامه‌های مختلف فرهنگی، تشویق و ترغیب آن‌ها به مطالعه و کتاب‌خوانی و برنامه‌ریزی برای فرصت‌های فراغت و هدایت بچه‌ها به سوی مباحث فرهنگی از جمله کار‌هایی است که خانواده‌ها می‌توانند در این زمینه برای فرزندان خود داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به این‌که در حال حاضر مسوولیت اجرایی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارم گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسوولان اجرایی این حوزه در زمینه تئاتر کودک و نوجوان دغدغه‌ی جدی دارند و در حال حاضر ظرفیت‌های این معاونت روی جشنواره تئاتر همدان و تئاتر عروسکی متمرکز است.