بچه‌های خوب با قصه‌های خوب در سرای آذر میزبان شدند

مرکز فرهنگی هنری شماره دو یزد که سالها پیش از سوی استاد مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان به کانون پرورش فکری هدیه شده بود، محل برگزاری ویژه‌برنامه عضو محور "آذر آفرین" شد.

صندلی‌ها چهل و چهار، پنج تا بیشتر نیستند و همه نگران این هستند که فضا کافی نباشد؛ یک خانه محقر کوچولو با یک حیاط باصفا، حوض آبی رنگ با یک درخت نخل که توی باغچه است. کتابخانه را با پارچه‌هایی پوشانده‌اند تا جمع و جورتر به نظر بیاید و بشود صحنه اجرا را چیدمان کرد.

 اینجا سرای آذر است. سرای امید کودکان و نوجوانانی که می خواهند متفکر و اندیشمند بار بیایند آنچه آذر در روزگار کودکی‌اش می‌خواست.

بچه ها هم یکی‌یکی می‌آیند، چند تا از والدین هم آمده‌اند.

حالا دیگر بیشتر اعضای مرکز شماره دو می‌دانند این خانه محقر و دوست داشتنی را استاد مهدی آذر یزدی به بچه‌ها هدیه داده است. هدیه‌ای که استاندار وقت به او بخشیده بود، حالا مال بچه‌هاست. انگار امیدوار است این کودکان و نوجوانی که به اینجا می‌آیند همان بچه‌های خوب قصه‌هایش شوند،  برای همین امروز 18 تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان این بچه ها آمدند تا با اجرای برنامه‌هایی که آذر دوست داشت یاد و خاطره او را گرامی بدارند و بچه‌های خوبی باشند و قصه‌های خوبی بیافریند. درست مثل صاحب اینجا که خالق قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بود.

پریا یکی از بچه ها که برنامه اجرا می‌کند، می‌گوید: من قرار است زندگی آذر را بخوانم نمی‌دانستم که این‌قدر سختی کشیده تا یاد بگیرد. بعد روی متنش تمرکز می‌کند. گاهی دست‌هایش را تکان می‌دهد. مربی می‌خندد و می‌گوید: خوب، خودت باش! انگار می‌خواهد مثل آذر که خودش بود.

 یکی دیگر دارد از روی گوشی داستانش را روی کاغذ می‌آورد می‌گوید: تازه کارگاه داستان می‌آیم . خیلی هم داستان نوشتن را دوست دارم. مرتضی در ادامه می‌گوید: داستان "خر برفت" قصه‌های خوب از  مثنوی معنوی خیلی برایم جذاب بود. خانم زارع مربی ادبی مرکز برای ما خواند و گفت یک جور دیگر بنویسیم و من این‌طوری نوشتم و برای مسابقه آذر آفرین کار کردم.

مجری برنامه ثنا است. ثنا هم توی گروه نمایش نامه‌خوانی "قند و عسل" از آثار مهدی آذریزدی است و هم مجری است، در حال تمرین کردن است تا هر دو را به بهترین نحو انجام دهد. چشم به مربی‌اش دوخته است مربی می‌گوید: قرار است چطور بگویی که از مجری‌گری بروی نمایش او هم می‌گوید: قرار است بگویم، من از خدمتتان مرخص می‌شوم و یک جور دیگر بر می‌گردم.

بچه‌های نمایشنامه‌خوانی هم با مربیشان نعمیه بیدمشکی مربی هنری مرکز تمرین می‌کنند، گاهی در جایگاهشان و گاهی در یکی از کلاس‌های کوچک مرکز.

ماندانا هم که باید هم قصه‌اش را تمرین کند و هم داستانش را بخواند. یک لحظه‌ام ننشسته است. نجمه منصوری مربی فرهنگی مرکز می‌گوید: ماندانا عضو خیلی وفاداری است؛ اصلا همه بچه های ما خیلی خوب هستند. اینجا خانه آذر است و انگار این‌ها بچه‌های خوب آذر هستند.

میهمانان رسمی این جمع معاون فرهنگی کارشناس مسئول و کارشناسان فرهنگی و آموزش و پژوهش کانون استان هستند. آن ها که می آیند سکوت برقرار می‌شود.

 محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون دعوت می شود تا برای بچه‌ها صحبت کند. وی یادآور می‌شود:

در عصر و زمانه‌ای که بیم آن می رفت، پیوند نسل کودک ونوجوان با پیشینه درخشان ادبیات کهن گسسته شود، آذر چون حکیمی درد آشنا در کنج تنهایی خود ققنوس‌وار از خاکستر خود بلند شد و کودکان را با ادبیات کهن آشتی داد. بدون تردید برای تربیت نسل کودک و نوجوان دیروز و امروز تنها راهی که مانده این است که دست آن‌ها را در دست بزرگانی چون فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ و دیگر مفاخر ادب فارسی بگذاریم.

آخوندی در ادامه گفت: او دلسوزانه و خالصانه برای بچه‌ها نوشت و خدا نیز کار خالصانه او را بلند کرد و به آن برکت داد و بر ما و همه علاقه‌مندان و پویندگان ادبیات کودک و نوجوان است تا مشعل آذر را در مسیر روشنگری بچه‌ها پرفروغ نگه داریم و با پرداختن به ارزش کار این پیرنیک‌اندیش ادبیات کودک و نوجوان تلاش خالصانه او را پاس بداریم.

مریم عابدیه مربی مسئول مرکز دو یزد می‌گوید: آذر بچه‌ها را خیلی دوست داشت و افتخار ما این است که در سرای آذر میهمان بچه‌های خوب آذر هستیم.

وی ادامه می‌دهد: هدف ما این است که این بچه‌ها، دید وسیعی داشته باشند درست آن چه آذر می‌خواست. چون آذر به آفرینش آثار هنری ادبی اهمیت بدهند و خود آذرآفرین باشند. برای همین همه برنامه را آن‌ها اجرا می‌کنند. ما کنارشان هستیم تا همراهی‌شان کنیم.

عابدیه یکی یکی توانمندی بچه‌ها را می‌گوید: علی اکبر همان که نقش گاو را می‌گوید خودش یک کانون یار قهار است. او  و خانواده‌اش 10 عضو را به ما معرفی کرده است...

برنامه یکی‌یکی توسط بچه‌ها اجرا می‌شود و بیشتر از همه، والدین میهمان هستند که سرذوق آمده‌اند، عکس و فیلم می‌گیرند.

گفتنی است، در پایان از اعضای اجراکننده در این برنامه، دو داستان‌نویس مرتضی طباخ‌پور و ماندانا مظفری قصه‌گوی قصه "فال و فالگیر" از کتاب قصه‌های ساده و روایتگر داستان "شیر بی یال و دم" با لهجه یزدی، چهار نفر اعضای نمایشنامه‌خوان "قند و عسل" از آثار مهدی آذر یزدی، ثنا ابوطالبی مجری برنامه و راوی نمایشنامه، مائده مهرپور در نقش زنبور، حانیه‌سادات حاجی امام در نقش پشه و علی اکبر جاویدان در نقش گاو و پریا بمانی گردآورنده وخواننده متن زندگی‌نامه آذریزدی با بسته‌های فرهنگی تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =