مدیرعامل کانون: از برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در کشور حمایت می‌کنیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که از برگزاری هر جشنواره یا فعالیتی برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی در ایران حمایت می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی این مطلب را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران شرکت کننده در نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر کانون در برگزاری جشنواره مادران قصه‌گو با شهرداری تهران هم‌کاری می‌کند ما به دنبال نام نیستیم و این حرکت شهرداری را کاری انقلابی می‌دانیم مهم این است که نهادها برای ترویج قصه‌گویی تلاش کنند.
وی با تاکید بر اهمیت ترویج قصه‌گویی در مدارس و آموزش معلمان مدارس و مربیان مهدهای کودک و حوزه‌های علمیه یادآور شد که قصه‌گویی به عنوان یک شیوه‌ی تربیتی مناسب می‌تواند سخت‌ترین مشکلات آموزشی را برای این معلمان و مربیان آسان کند.
مدیرعامل کانون خاطر نشان کرد که در کتاب‌های جدید درسی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی به موضوع قصه‌گویی و حتی معرفی فعالیت‌های کانون بیشتر توجه شده است اما باید گفت که آموزش و پرورش یکی از بهترین جاهایی است که می‌تواند به امر قصه‌گویی اهتمام داشته باشد.
رضایی با اعلام این خبر که کانون در صدد انتشار لوح‌های فشرده‌ی صوتی و تصویری جشنواره‌های قصه‌گویی خود در آینده‌ای نزدیک است تصریح کرد که قصه‌گویی هنری قدیمی و در عین حال جدید است و با رشد فن‌آوری و افزایش بازی‌های رایانه‌ای نه تنها کم‌رنگ نشده است بلکه این ابزار را هم به خدمت خود گرفته است.
مدیرعامل کانون همچنین کمبود فعالیت‌ها و منابع پژوهشی را در حوزه‌ی قصه‌گویی یکی از مشکلات اصلی در ترویج قصه‌گویی برشمرد و گفت باید در این زمینه با انتشار کتاب و نظریه‌پردازی منایع علمی را در اختیار قصه‌گویان قرار دهیم.
وی جایگاه و اعتبار جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت که بسیاری از قصه گویان شاخص که در جشنواره‌های مختلف در سطح جهان حضور یافته‌اند متقاضی شرکت در این جشنواره هستند.
بخش دیگری از سخنان رضایی به برنامه‌ها و چشم‌انداز فعالیت‌های کانون در آینده اختصاص داشت و او در پاسخ به سوال یک خبرنگار در تبریز یادآور شد که چشم‌انداز 1404 و برنامه توسعه‌ی پنجم کانون که تدوین شده وظایف و مسوولیت‌های هر بخش از کانون را به روشنی ترسیم کرده است و امیدواریم که بتوانیم به اهداف تعیین شده دست بیابیم.
وی کانون را نهادی متعلق به همه مردم ایران دانست و گفت تعداد مراکز فرهنگی‌هنری و آموزشی کانون در حال حاضر حدود 1 هزار مرکز است در حالی که ما دست‌کم به دوبرابر این تعداد نیازمندیم در حوزه‌ی توسعه‌ی کتاب‌خانه‌های سیار روستایی هم تلاش خواهیم کرد تعداد 70 مرکز را تا پایان برنامه پنج ساله به 200 مرکز افزایش دهیم.
در این نشست که صبح روز 1 اسفند در تبریز برگزار شد محمدباقرآدوسی معاون فرهنگی کانون نیز آمارهایی از تعداد شرکت کنندگان در جشنواره ارایه کرد و گفت حضور 1700 قصه‌گو و 400 قصه‌گوی صوتی نشانگر استقبال گسترده از این جشنواره فرهنگی است و این‌که چه‌قدر این سنت رو به فراموشی در سال‌های اخیر در کشور رونق پیدا کرده است.
حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی مدیر کانون استان آذربایجان شرقی به برنامه‌های جنبی جشنواره به ویژه برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور قصه‌گویان در شهرهای استان اشاره و این برنامه‌ها به ویژه حضور در منطقه آزاد ارس را با اهمیت ارزیابی کرد
علی خانجانی مسوول موسسه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی کانون نیز در این نشست با اشاره به حضورش در چند جشنواره معتبر قصه‌گویی در جهان گفت: اگر تعبیر پایتخت قصه‌گویی جهان را برای ایران به کار می‌بریم مطلبی خلاف واقع نگفته‌ایم چرا که تحولات این جشنواره در سراسر جهان پیگیری می‌شود و میهمانان خارجی ما خود اذعان دارند که این رویداد فرهنگی از اعتبار بالایی در سراسر دنیا برخوردار است.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که صبح روز 29 بهمن در تبریز آغاز شده بود روز 1 اسفند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.