دوقدم مانده به تشکیل باشگاه قصه‌گویان

باشگاه قصه‌گویان ایران پس از دو سال پیگیری در آستانه ثبت قرار گرفته‌ است و به زودی علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی به عضویت این باشگاه در خواهند آمد. این خبر را محسن فضلی مشاور فرهنگی مدیرعامل و مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌و‌گو با نشریه‌ی ویژه خبرنامه کانون که به مناسبت برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منتشر شده است عنوان کرد و گفت: اساس‌نامه‌ی باشگاه قصه‌گویان تهیه و تدوین شده که پس ازبررسی جنبه‌های حقوقی آن، درخواست ثبت این باشگاه به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است.<BR>

این در حالی است که این باشگاه به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد از دو سال پیش درخواست خود را برای دریافت مجوز فعالیت به مراجع ذیربط ارایه کرده ولی تاکنون این مجوز صادر نشده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فضلی در این گفت‌وگو اظهار امیدواری کرد: در آینده‌ای نزدیک با رفع موانع و مشکلات موجود، امتیاز باشگاه قصه‌گویان ثبت شود و شاهد سامان‌دهی جمعیت قابل توجهی باشیم  که به قصه‌گویی علاقه‌مند هستند و به ترویج فرهنگ قصه‌گویی در سطح کشور کمک کنیم.
مدیر کانون استان تهران با اشاره به اهداف "باشگاه قصه‌گویان ایران" گفت: سامان‌دهی قصه‌گویان سطح کشور که در پانزده جشنواره قصه‌گویی گذشته شرکت کرده‌اند یا در جشنواره‌های آینده حضور خواهند داشت و شناسنامه‌دار کردن این افراد نخستین هدفی است که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.
وی ادامه داد: برقراری ارتباط قصه‌گویان با یک‌دیگر به منظور تبادل تجربیات و پی‌گیری اهداف مشخص شده، واگذاری بخشی از وظایف کانون به باشگاه قصه‌گویان مانند قصه‌پژوهی و تدوین قصه‌های خوب و معرفی قصه‌گویان به جامعه برای بیان قصه‌ها در ایام خاص و قصه‌گویی با محوریت نکات فرهنگی و تربیتی از دیگر اهداف مهم باشگاه قصه‌گویان به شمار می‌رود.  
مشاور مدیر عامل کانون تصریح کرد: قصه‌گویی فعالیتی است که از روزهای اولیه حیات کانون با آن همراه بوده است و مربیان کانون با استفاده از شیوه قصه‌گویی اهداف تربیتی کانون را محقق کردند.
مدیر کانون استان تهران در عین حال خاطرنشان کرد: جشنواره‌های قصه‌گویی در کانون به‌ منظور گسترش فرهنگ قصه‌گویی، توان‌مند‌سازی مربیان از طریق ارتقاء دانش قصه‌گویی و تبادل تجربه میان قصه‌گویان داخلی و خارجی برگزار می‌شود و دست‌اندرکاران بر اساس این تجربه احساس نیاز کردند که با تشکیل باشگاه، می‌توانند هنر قصه‌گویی  را در مسیر تکامل قرار دهند.
فضلی با بیان این که با شروع به کار باشگاه قصه‌گویان که جمعی از مربیان و کارشناسان شاخص و برگزیده کانون استان تهران در جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی در صدد تشکیل آن هستند، تاکید کرد که بسیاری از فعالیت‌های کانون در زمینه‌ی قصه‌گویی از این پس به این باشگاه واگذار خواهد شد.
وی توضیح داد: در حقیقت ما به دنبال آن هستیم که اهداف کانون را برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه پی‌گیری کنیم، چرا که کانون تأسیس این نهاد را به عنوان یک نیاز پیشنهاد کرده و از آن حمایت خواهد کرد تا روزی که باشگاه به صورت مستقل به حیات خود ادامه دهد، در حالی که هم‌چنان ارتباط معنوی آن با کانون حفظ شود.
ویژه‌نامه‌ی 88 صفحه‌ای خبرنامه کانون به همت روابط‌عمومی و امور‌بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روزهای 29 بهمن تا یکم اسفند هم‌زمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز منتشر و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.