نام‌گذاری یک بوستان در هر شهر ایران به نام قصه‌گویی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد که شهرداری‌ها در هر شهر از کشور یک بوستان را به نام قصه‌گویی نام‌گذاری کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در نشست رسانه‌ای تشریح برنامه‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی این پیشنهاد را مطرح کرد و بخش زیادی از صحبت‌های خود را به اهمیت قصه‌گویی و نقش آن در فرآیند تربیت کودکان و نوجوانان اختصاص داد.
وی در این باره گفت که نام‌گذاری یک بوستان به نام قصه‌گویی باعث می‌شود تا هنرمندان، اندیشمندان و قصه‌گویان هر شهری به مناسبت‌های مختلف در این مکان گردهم آیند و این سنت کهن را پاس بدارند.
رضایی در آستانه‌ی برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی - که روز 29 بهمن در تبریز آغاز می‌‌شود - بار دیگر درخواست خود را مبنی بر ثبت شب یلدا به عنوان شب قصه و قصه‌گویی ایرانیان از سوی شورای فرهنگ عمومی یا نهادهای بین‌المللی همچون یونسکو تکرار کرد.
مدیرعامل کانون در اهمیت قصه‌گویی برای کودکان عنوان کرد که کودکانی که پای قصه‌ها می‌نشینند گنجینه‌ی لغات‌شان غنی‌تر می‌شود و بهره‌ی هوشی آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و این از فواید قصه‌گویی برای کودکان است.
وی اضافه کرد که هدف کانون از برگزاری جشنواره به واقع تنها برگزاری یک جشنواره نیست بلکه سابقه‌ی نزدیک به 50 سال فعالیت کانون و وجود 3 هزار مربی ظرفیت بالایی برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی در کشور به شمار می‌رود.
رضایی خاطر نشان کرد که قصه‌گویی دارای ریشه‌ای وحیانی و الهی است و در فرآیند تعلیم و تربیت می‌تواند موثر باشد و به همین دلیل مطالبه‌ی ما از همه‌ی قصه‌گویان کشور به ویژه معلمان و مربیان آن است که بدون افراط و تفریط قصه‌هایی را بازگو کنند که برگرفته از آموزه‌های قرآنی و زندگی اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد.
او همچنین با تجلیل از شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری و اهمیتی که آن شهید اندیشمند با نگارش داستان راستان برای کودکان قایل شده است از برگزاری ویژه برنامه‌ای برای تجلیل از ایشان در جشنواره قصه‌گویی خبر داد.
رضایی همچنین رونمایی از چندین عنوان کتاب جدید و تجدید چاپ کتاب‌های قدیمی کانون با موضوع قصه‌گویی را از دیگر برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی در تبریز عنوان کرد.
مدیرعامل کانون در پایان گفت که برنامه‌هایی برای ضبط قصه‌های جشنواره و انتشار لوح‌های فشرده صوتی و تصویری جشنواره توسط کانون تدارک دیده شده است تا این قصه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.
محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون و رییس جشنواره قصه‌گویی در این نشست که در آن جمع زیادی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی حضور داشتند این جشنواره را یک رویداد بزرگ فرهنگی دانست که برای احیای سنت فراموش شده قصه‌گویی برپا می‌شود.
وی افزود علاوه بر این، توانمند‌سازی مربیان کانون از دیگر اهداف این جشنواره است که در مراحل مقدماتی آن بیش از 2300 قصه‌گو از سراسر کشور و 50 قصه‌گو از 30 کشور جهان حضور داشته‌اند.
آدوسی برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای قصه‌گویان در مراحل استانی، منطقه‌ای و کشوری جشنواره را از دیگر برنامه‌های کانون برای توانمند‌سازی شرکت کنندگان عنوان کرد و گفت در مرحله‌ی نهایی که روزهای 29 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار می‌شود نزدیک به 40 قصه گوی ایرانی و 10 قصه‌گوی شاخص خارجی با یکدیگر در سطوح مختلف به رقابت می‌پردازند و در نهایت 20 نفر به عنوان برگزیده جشنواره معرفی می‌شوند.
وی همچنین گفت که قصه‌گویان بخش صوتی و برگزیدگان بخش بازنویسی آثار کهن ادبی نیز در بخش جداگانه‌ای معرفی خواهند شد.
محمود مروج مدیر امور هماهنگی آستان‌های کانون و دبیر جشنواره نیز گزارشی از روند برگزاری این رویداد فرهنگی ارایه کرد و گفت که از میان 50 قصه‌گوی خارجی متقاضی شرکت در جشنواره 10 قصه‌گو از کشورهای مختلف جهان در جشنواره شرکت می‌کنند و یک قصه‌گوی کانادایی به نام رکسانا خان نیز در میان داوران جشنواره حضور دارد.
وی از غلامعلی کیومرثی، مهدی آرایی، مریم مهدوی و معصومه  باقری به عنان داوران این جشنواره نام برد.
مروج حضور گسترده قصه‌گویان در بخش آزاد جشنواره شامل معلمان، مربیان مهدهای کودک، روحانیان و والدین را از ویژگی‌های این جشنواره برشمرد.
به گفته‌ی وی موضوع شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی "قهرمانان و پهلوانان ایرانی" و "متون و آثارکهن ادبی" تعیین شده بود.
در این نشست حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی مدیر کانون استان آذربایجان شرقی و مدیر اجرایی جشنواره از آمادگی تبریز برای برگزاری جشنواره خبر داد و این میزبانی را افتخاری برای شهر تاریخی و فرهنگی تبریز برشمرد.
او توضیح داد که قصه‌گویان حاضر در جشنواره به شهرهای مختلف استان سفر می‌کنند و برای بچه‌های این شهرها نیز قصه‌گویی خواهند کرد.
شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی صبح روز 29 بهمن در تبریز آغاز خواهد شد.