ضرورت آشنایی مربیان کانون با  اصول باز نویسی متون کهن

بازنویسی متون کهن، قصه‌گو و مخاطب را به هم پیوند می‌دهد و آشنایی با اصول قصه‌نویسی و قصه‌گویی اولین شرط برای بازنویسی متون کهن است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، الهام کمال‌پوردر حاشیه‌ی شانزدهمین جشنواره ‌بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه‌گو با هنرمندی و خلاقیت خود می‌تواند قهرمانان و اسطوره‌ها را به گونه‌ای معرفی‌کند که کودک و نوجوان به ادبیات کهن و مطالعه سرگذشت پهلوانان تشویق شود.
قصه‌گوی گیلانی عدم دسترسی به متون کهن را یکی از مشکلات عمده برای انتخاب قصه حماسی دانست و گفت: آشنایی مربیان با اصول صحیح و تخصصی بازنویسی کمک می‌کند تا این قصه‌ها ضمن وفاداری به اصل داستان، عنصر حماسی لازم را در کلام و گفتار داشته باشند.
این مربی کانون، روش‌های نقالی و پرده‌خوانی را از شاخص‌ترین شیوه‌های قصه‌گویی با مضمون قهرمانان و پهلوانان ملی دانست و افزود: قصه‌گو نه به ضرورت، بلکه با سلیقه و توانمندی می‌تواند از ابزار نیز استفاده کند.
وی با بیان این که قصه‌ها عقاید و امیدهای انسان را روایت می‌کند، به سخنان افلاطون اشاره کرد و گفت: وقتی کودک با بهره‌گیری از هنر قصه‌گویی نکته‌ای را در زندگی می‌آموزد، در تمام عمر می‌تواند با استفاده از هنر قصه‌گویی به دور از پند و اندرز، آموزه‌های اخلاقی را به دیگران آموزش دهد.
کمال‌پور یاد‌آور شد: قصه و قصه‌گویی به عنوان یک واسطه تربیتی به تقسیم تجارب و انتقال فرهنگ و اندیشه کمک می‌کند و مخاطب را برای ورود به میدان زندگی آماده می‌سازد در عین حال این هنر می‌تواند با تقویت مهارت‌های کلامی، شنونده را به درک صحیحی از محیط پیرامون رهنمون کند.
این قصه‌گو که با قصه‌ی " آرش کمانگیر" در شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در تبریز حضور دارد در ادامه سخنانش گفت: قصه‌گویی از اسطوره‌ها، مفاهیم مورد نیاز نوجوانان را  در وجود آنان نهادینه‌ می‌کند و بهترین گزینه برای ایجاد انگیزه در نوجوانان است.
به اعتقاد این قصه‌گوی گیلانی، مربیان کانون از فعالیت قصه‌گویی به عنوان یک هنر شفاهی استفاده می‌کنند تا باید‌ها و نبایدهای زندگی را با استفاده از زبان قصه به کودکان و نوجوانان بیاموزند.