قصه‌های ایرانی ریشه در تمدنی کهن دارند

فرهنگ و تمدن ایرانی هم‌واره بر سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تأثیرگذار بوده و قصه‌ها ریشه در همین فرهنگ و ادب دارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیما نوروزی سپیده که یکی از قصه‌گویان حاضر در مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی است می‌گوید: قصه سرچشمه الهام بخش تخیلات زیبا، احساسات و تفکرات انسانی است که از کهن‌ترین و ریشه‌دارترین نوع ادبیات به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: بیان قصه‌ها به احیای فرهنگ‌های بومی‌، محلی ‌کمک می‌کند و درحفظ هویت و اصالت دینی بسیار تأثیر‌گذار است.
این قصه‌گو متون کهن را گنجینه‌های زبان و ادب فارسی دانست و گفت: این متون، منابع ارزشمندی برای قصه‌گویان به شمار می‌رود، زیرا قصه‌گو به آسانی می‌تواند پندهای انسانی و نکات اخلاقی را در قالب این قصه‌ها بیان کند، اگر به زبان ساده و قابل فهم بیان شود.
نوروزی تصریح کرد: افزودن بخش بازنویسی به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سبب شد تا کودکان با ادبیات سنتی، شاعران و نویسندگان متون کهن بیشتر آشنا شوند.
قصه‌گوی همدانی در ادامه گفت: بیان قصه‌هایی که در محتوای آن قهرمانان و پهلوانان معرفی می‌شوند به دلیل هیجانی که دارند کودک و نوجوان شنونده را به سوی همزاد پنداری می‌برد .
وی توجه بر محتوا و انتقال مفاهیم اخلاقی و انسانی را یکی از شاخص‌های مورد تاکید قصه‌گویان ایرانی و شرقی دانست و گفت: قصه‌گویان غربی در بیان قصه‌ها بیشتراز حرکات نمایشی، موسیقی‌ و آواز استفاده می‌کنند و به جنبه‌ی تفریح و سرگرمی قصه‌ها تأکید دارند.
نوروزی یادآور شد : قصه‌ها با محتوای صلح و صفا، محبت، احترام و قدرشناسی، الفبای اولیه زندگی سعادت‌مندانه را به صورت غیر مستقیم به کودکان می‌آموزند و نقش به‌سزایی در تحکیم بنیان خانواده دارند.
وی معتقد است: جدایی جغرافیایی به معنای جدایی اندیشه‌ها نیست و اشتراکات فرهنگی و اعتقادی در اقوام مختلف همگان را به صلح و دوستی و زندگی مسالمت آمیز دعوت می‌کند تا این مفاهیم بلند پایه با قصه‌گویی در جامعه گسترش یابد.
وی در پاسخ به دلیل انتخاب قصه‌اش گفت: سال‌ها پیش قصه پوریای ولی را از زبان پدرم شنیدم و روزی که کتاب پهلوان پهلوانان را دیدم با اشتیاق این کتاب را خریدم و برای قصه‌گویی امسال انتخاب کردم.
این قصه‌گوتاکید کرد: انتخاب قصه مناسب با تمام معیارهایی که در قصه‌گویی مطرح است چراغ راهی برای ارتباط قصه‌گو و مخاطب است.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از صبح 29 بهمن در تبریز با حضور 40 قصه‌گوی ایرانی و 10 قصه گوی خارجی آغاز به کار کرده اول اسفند 91 به کار خود پایان می‌دهد.