رسانه‌ها برای معرفی اسطوره‌های ملی بیشتر تلاش کنند

قهرمانان و پهلوانان ملی از طریق قصه‌گویی به نسل امروزی معرفی می‌شوند و در این میان رسانه‌های جمعی بایستی برای جاودان کردن این اسطوره‌ها در ذهن آن‌ها بیشتر تلاش کنند.

به گزارش روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون، مسعود شاهنگی قصه‌گوی اصفهانی در گفت‌وگویی با بیان این‌که معرفی اسطوره‌های ملی زمینه ایجاد علاقه‌ی کودکان و نوجوانان به ادبیات کهن را فراهم می‌کند گفت: قصه‌ها مجموعه‌ای از باورها و اعتقادات ملی مذهبی ماست که برگرفته از گنجینه‌ی فرهنگی یعنی متون کهن و ادب فارسی است و استخراج این معادن کهن و بازآفرینی آن‌ها به شکل امروزی،این متون را برای کودکان و نوجوانان قابل پذیرش می‌کند.
این قصه‌گو که در بخش آزاد شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرده است تصریح کرد: قصه‌ها از محوشدن خرده فرهنگ‌ها جلوگیری می‌کند و فرهنگ‌های محلی را هویت می‌بخشد.
شاهنگی با اعتقاد به این‌که بیان قصه‌های ملت‌های مختلف بین فرهنگ‌ها تعامل و هم‌اندیشی ایجاد می‌کند گفت: از طریق قصه‌گویی می‌توان خصلت‌های نیکو را به اقوام مختلف انتقال داد و تجارب خوب بشر را در دسترس همه قرار داد.
وی با اشاره به تاثیر بنیادین قصه‌ها در تربیت کودکان و نوجوانان اذعان داشت: قصه‌ها به استواری نهاد خانواده کمک می‌کند زیرا نوعی حس همزادپنداری و میل به جانشینی در رفتارهای زیبا و صفات پسندیده را در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند.
به گفته‌ی این قصه‌گوی اصفهانی برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی قدرت بالقوه اثرگذاری قصه را در جامعه بالفعل می‌کند و فرهنگ قصه‌گویی را جان می‌بخشد و به ترویج آن کمک می‌کند.
شاهنگی در ادامه‌ی این گفت‌و‌گوبه اهمیت حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: این امر باعث تبادل تجربیات قصه‌گویان می‌شود و به رشد کمی و کیفی قصه‌گویی کمک شایانی می‌کند.
رقابت 50 قصه‌گوی ایرانی و خارجی شرکت کننده در شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی از صبح 29 بهمن در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن در تبریز آغاز شده و تا دوم اسفند ماه ادامه خواهد یافت.