آغاز بزرگ‌ترین جشنواره‌ی قصه‌گویی ایران؛ صبح 29 بهمن در تبریز

بزرگ‌ترین رویداد قصه‌گویی ایران صبح روز 29 بهمن در نخستین روز فعالیت خود با قصه‌گویی 18 شرکت‌کننده‌ی ایرانی و خارجی در تبریز آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون صبح روز 29 بهمن هم‌زمان با سال‌روز قیام تاریخی مردم تبریز بر علیه رژیم ستم‌شاهی با برگزاری مراسم ویژه‌ای در سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی، هنری 29 بهمن این شهر کار خود را آغاز می‌کند.
در نخستین روز برگزاری این رویداد فرهنگی که در آن 40 قصه‌گوی برگزیده‌ی ایرانی و 10 قصه‌گوی مطرح خارجی حضور دارند 18 قصه‌گو روایت‌گر داستان‌های خود برای کودکان و نوجوانان تبریزی خواهند بود که از این میان در همین روز 3 قصه‌گوی خارجی نیز بر روی صحنه خواهند رفت.
بر همین اساس در مراسم گشایش این رویداد فرهنگی علاوه بر پخش چند نماهنگ و اجرای موسیقی، دبیر و مدیر اجرایی و معاون فرهنگی کانون به سخنرانی خواهند پرداخت و پس از آن جشنواره با قصه‌گویی آسیه رحمتی از استان خوزستان با قصه‌ی «پرچم‌دار» آغاز خواهد شد.
پس از وی زهرا صفرپور از آذربایجان شرقی، زهره منتظری از استان کرمان، سمیه اصحاب صحف از یزد و فواد حمود اهوازی از هرمزگان به ترتیب قصه‌های«مرد بازرگان و دوست دانا»، «مرد جوراب‌باف»، «آسیاب بچرخ» و «خروس گردو دزد» را بازگو خواهند کرد تا راجر جنکینز نخستین قصه‌گوی خارجی از سنگاپور قصه‌ی خود را با عنوان «راجر پینه‌دوز و دنیز پادشاه» روایت کند.
در ادامه عسگر جعفری پاشالو از اردبیل با قصه‌ی «نقاش و معمار» و سید فاطمه رضایی از قزوین با قصه‌‌ی «چوچک بابا» پایان بخش برنامه‌های صبح روز نخست جشنواره خواهند بود.
برنامه‌‌های بعد از ظهر روز 29 بهمن جشنواره با قصه‌گویی مهدی رحمانی روایت‌گر قصه‌ی «رازدرخت انجیر» از اصفهان آغاز می‌شود و پس از وی معصومه محمدی از کرمانشاه، آنه ایلیین استوارت از استرالیا، ماه بی‌بی صفری‌پور از هرمزگان و یوسف حامدی‌کیا از قم به بیان قصه‌های «پاسداران کعبه»، «باغ سحرآمیز »، «حکم ناحق» و «موش موشک دانا» می‌پردازند.
بر اساس این گزارش سوسن حیاتی از بوشهر، الکساندر کایماناکف از روسیه، مسعود شاهنگی از اصفهان، پروین حمیلی از ایلام و پریسا مهندس سامانی از چهار محال و بختیاری آخرین قصه‌گویان روز نخست جشنواره هستند که به ترتیب قصه‌های «کودک ماهی‌گیر»، «حلقه جادویی»، «رستم ده ساله و کک کهزاد»، « افسانه سیمرغ» و «گربه‌ها و خروس‌ها» را بیان می‌کنند.
همچنین برنامه‌ی قصه‌گویی این قصه‌گویان برتر ایران و جهان در مراکز کانون استان آذربایجان‌شرقی صبح روز 29 بهمن آغاز می‌شود و سزار آلبرتو از کشور پرو، فصلی قاسمی از استان گیلان و وحید خسروی از استان کرمانشاه قصه‌های خود را در مراکز کانون شهر تبریز بازگو خواهند کرد.
شهرهای شبستر و مرند روز 30 بهمن و  بستان‌آباد و آذرشهر نیز روز 1 اسفند 1391 میزبان تعداد دیگری از قصه‌گویان جشنواره خواهند بود.
این قصه‌ها با موضوع‌های قهرمانان و پهلوانان ایرانی و متون ادبی کهن از خلال رقابت‌های 31 جشنواره استانی و 4 جشنواره منطقه‌ای برگزیده شده‌اند جایی که در آن 1700 قصه‌گوی ایرانی به رقابت پرداختند.
10 قصه‌گوی خارجی نیز از بین 50 قصه‌گوی متقاضی از بیش از 35 کشور جهان انتخاب شده‌اند.
جشنواره شانزدهم قصه‌گویی عصر روز 1 اسفند در تبریز با معرفی برگزیدگان خود پایان خواهد یافت.