کانون موثرترین نهاد مروج قصه‌گویی در ایران است

مهدی رحمانی قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی تبریز، برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی را در شناساندن جایگاه و تاثیر این فعالیت در بین عموم مردم امری غیرقابل انکار می‌داند.

به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون، رحمانی که برای دومین سال پیاپی است این جشنواره بین‌المللی را تجربه می‌کند با بیان این مطلب گفت: برگزاری جشنواره‌ها به میزبانی استان‌های مختلف باعث آشنا شدن عموم مردم با این فعالیت فرهنگی می‌شود و حضور رو به رشد مربیان و معلمان آموزش و پرورش و علاقه‌مندان به قصه‌گویی در بخش آزاد جشنواره بیانگر این امر است.
وی افزود: نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ترویج این فرهنگ در جامعه بی‌بدیل است.
راوی قصه‌ی «راز درخت انجیر»، ساختار قصه و کاربرد صحیح و به‌جای احساس و صدا را از عوامل موفقیت یک قصه‌گو برشمرد و افزود: شاید تفاوت اساسی قصه‌گویان غربی با قصه‌گویان شرق در استفاده از ابزارهای بدن، حرکات چشم و صورت برای فهماندن بهتر قصه به مخاطب باشد.
رحمانی با اشاره به این‌که هر قصه دارای ویژگی منحصر به خود است خاطرنشان کرد: وقتی قصه‌ها از منطقه یا قوم خاصی انتخاب شده باشد، حاوی نکات و ویژگی‌های خاص خود است و نقل قصه‌های موجود در فرهنگ‌های متفاوت یکی از راه‌های شناخت و آگاهی از اقوام مختلف برای مخاطب و دیگر قصه‌گوهاست.
وی ادامه داد: استفاده از قصه‌های ملی بهترین شیوه‌ برای ایجاد بستر صلح و دوستی بین ملت‌هاست .
این قصه‌گوی اصفهانی تصریح کرد: قصه‌ها سرشار از نکات و پیام‌های اخلاقی است و پیام‌هایی که به شیوه‌ای غیرمستقیم در قالب حکایت و داستان برای بچه‌ها نقل می‌شود بذر معرفت و دانایی را در دل آن‌ها می‌کارد.
او در ادامه خاطرنشان کرد: بچه‌ها عاشقانه مشتاق شنیدن هستند، شنیدنی که در آن امر و نهی نباشد زیرا که آن‌ها به راحتی با شخصیت‌های قصه هم‌زاد پنداری می‌کنند و با آن‌ها همراه می‌شوند فقط کافی است قصه‌گو آن‌چه را که روایت می‌کند باور داشته باشد و خالصانه آن را نقل کند.
وی همچنین معتقد است که تاثیر پیام‌های اخلاقی نهفته در قصه‌ها می‌تواند در تحکیم ارتباط افراد خانواده بسیار مؤثر باشد.
مهدی رحمانی با اشاره به این‌که وجود مشاهیر، قهرمانان و پهلوانان به تاریخ و ادبیات کهن ایران غنای ویژه‌ای بخشیده است یادآور شد: رفتار و منش پهلوانان و رفتارهای پسندیده، الگویی ماندگار در تاریخ و فرهنگ ایرانی است.
وی اذعان داشت: ورود تکنولوژی به زندگی امروز برخی از ارزش‌ها و رفتارهای انسانی را در بین مردم کم‌رنگ کرده است بنابراین تامل و تفکر در زندگی پهلوانان گذشته و بیان آن‌ها از طریق قصه‌ها بسیاری از این ارزش‌ها را احیا می‌کند.
رحمانی همچنین متون و ادبیات کهن فارسی را گنجینه‌ی ارزشمندی دانست که قصه‌گویان می‌توانند با بهره ازاین گنجینه، نسل امروز را با زوایای مختلف زندگی مردمان در گذشته آشنا کنند.
شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 29 بهمن تا 2 اسفند به میزبانی استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزارشد و 50 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در این رخداد فرهنگی با یک‌دیگر به رقابت پرداختند.