کانون می‌تواند به رشد جایگاه قصه‌گویی در جهان کمک کند

ارتقای جایگاه قصه و قصه‌گویی نیازمند تعامل نهادهای متولی این امر در جهان است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مؤثرترین نهاد در جهت ترویج فرهنگ قصه‌گویی می‌تواند با مسولان فرهنگی دیگر کشورها تعامل برقرار کند.

به گزارش روابط‌ عمومی و امور‌بین‌الملل کانون، آلومبه هلن نامایی نویسنده و قصه‌گوی کنیایی حاضر در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این مطلب گفت: هنرقصه‌گویی یک ابزار آموزشی بسیار قوی برای آموزش زندگی به کودکان و نوجوانان است که هنوز در بسیاری از کشورهای جهان درجایگاه اصلی خود قرار نگرفته است .
وی با اشاره به این‌که در کشورهای آفریقایی به‌ویژه کنیا تنها قشر ثروتمند با پرداخت هزینه می‌توانند از شیوه‌های آموزش از طریق قصه‌گویی بهره ببرند تاکید کرد: قصه و قصه‌گویی در ایران در جایگاه مناسبی قرار دارد و متولیان ترویج این فرهنگ می‌توانند از طریق تعامل با مسوولان فرهنگی دیگر کشورها برای بهره‌مندی تمامی بچه‌ها از این فعالیت تاثیرگذار گام‌های مثبتی بردارند.
این نویسنده کنیایی که خود یکی از اساتید قصه‌گویی و دبیر چندین جشنواره‌ قصه‌گویی است با اعتقاد به این‌که قصه‌گویی علمی است که نیازمند مطالعه و تحقیق است اذعان داشت: قصه‌گوی موفق کسی است که به قصه به عنوان یک ابزار بازی و سرگرمی نگاه نکند بلکه به تحقیق و پژوهش درباره قصه‌های موجود در فرهنگ‌های مختلف بپردازد و با علم و آگاهی در این مسیر گام بردارد.
وی خلاقیت، به‌روز بودن و توانایی دربرقراری ارتباط و جذب مخاطب را از جمله شاخص‌های یک قصه‌گوی خوب برشمرد و گفت: اگر قصه‌گو قصه‌ای را با جان و دل باور کند و خالصانه آن را به مخاطب ارایه کند آن قصه تا همیشه در ذهن شنونده جاودان خواهد ماند.
راوی قصه "افسانه فومولیونگو"با اشاره به سخن یکی از بزرگان کشورش – مؤدبانه مخالفت کنید - در خصوص دلیل انتخاب این قصه که یکی از حماسه‌های تاریخی کنیا را بیان می‌کند گفت: همیشه لازم نیست ظلم و بدی را با بدی پاسخ داد و گاهی می‌توان از هنر در جهت مقابله با ظلم بهره برد.
بر اساس این گزارش،آلومبه هلن نامایی درباره حضورش در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز گفت: این جشنواره به نوعی یک کارگاه آموزشی برای من است و ایران را همچون خانه خود می‌دانم زیرا که چیزهای زیادی برای آموختن دارد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، با حضور قصه گویان ایرانی و خارجی از صبح 29 بهمن ماه در سالن 29 بهمن تبریز آغاز شد و تا اول اسفند ادامه خواهد داشت.