با ارزش‌ترین ویژگی جشنواره قصه‌گویی ایران احترام به قصه‌گویان است

احترام گذاشتن به فعالیتی که برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود یکی از ارزش‌مند‌ترین ویژگی‌های جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی ایران است این نشان می‌دهد که بچه‌ها در ایران از ارزش بالایی برخوردار اند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آنه استوارت قصه‌گوی استرالیایی حاضر در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این مطلب گفت: قبل از این‌که در جشنواره ایران شرکت کنم فکر می‌کردم در یک برنامه‌ی بسیار کوچکی حاضر می‌شوم که شاید محتوای چندانی نداشته باشد .
استوارت افزود: سطح برگزاری این جشنواره در حد بالایی است و اکنون می‌فهمم که ایران دارای چه فرهنگ غنی است و چه احترامی برای قصه و قصه‌گویی قایل است.
وی با اشاره به این‌که در ایران به طور خاص به کودکان و نوجوانان توجه شده است تصریح کرد: متاسفانه صنعتی شدن زندگی در بسیاری از کشورها افراد خانواده را از هم دور کرده است و والدین تنها به دنبال راهی برای سرگرم کردن فرزندان خود هستند.
استوارت ادامه داد: تنها خانواده‌های تحصیل کرده‌ای که به اهمیت تاثیر قصه در زندگی افراد واقف هستند هنوز برای فرزندان خود قصه‌گویی می‌کنند و اخیراً از خود من خواسته شده است که فیلم‌های کوتاهی در مورد قصه‌گویی بسازم و در اختیار خانواده‌ها قرار دهم.
آنه استوارت که در مدت 30 سال تلاش داوطلبانه در عرصه‌ی قصه و قصه‌گویی چندین جشنواره در کشورهای مختلف را تجربه کرده است معتقد است که از قصه می‌توان به عنوان ابزار قدرتمندی برای انتقال فرهنگ استفاده کرد و گوش دادن به قصه‌های موجود در ملت‌های مختلف فرهنگ تعامل بین ملت‌ها را گسترش می‌دهد.
این قصه‌گوی استرالیایی که با قصه‌ی «باغ سحرآمیز» در شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در ایران شرکت کرده است در خصوص انتخاب این قصه می‌گوید: همان‌طور که در فرهنگ ایران قصه‌های کهن بسیاری وجود دارد در فرهنگ کشور ما نیز داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی وجود دارد که در قصه‌گویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به چندین افسانه رایج در کشورش، یکی از قدیمی‌ترین قصه‌های استرالیایی را مجموعه قصه‌های Hobyehs  معرفی کرد و گفت: در استرالیا جنگل‌های فراوانی وجود دارد و مادرها برای جلوگیری از ورود بچه‌ها به جنگل هابی‌ها - موجودات ترسناکی که در میان درختان پنهان می‌شوند- برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کردند.
وی در عین حال با اشاره به وجوه مشترک بین قصه‌های ایرانی و استرالیایی اذعان داشت: همان‌گونه که در ایران قصه‌هایی در مورد شهدا و قهرمانان ملی وجود دارد در استرالیا نیز قصه‌های زیادی در مورد سربازانی وجود دارد که در مقابل دشمن ایستادند تا ما بتوانیم یک ملت مستقل باشیم.
آنه استوارت قصه‌گوی استرالیایی در پایان گفت: آرزو دارم در کشورم جشنواره‌ای را برگزار کنیم تا از تمامی قصه‌گویان ایرانی در آن جشنواره دعوت کنیم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 50 قصه‌گوی ایرانی و خارجی صبح روز 29 بهمن در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز آغاز شد و تا اول اسفند ماه ادامه می یابد.