از طرح ایده تا ساخت اسباب‌بازی

کارگاه «ایده تا نمونه‌ی اسباب‌بازی» مربیان کانون را با شیوه‌ی ساخت ماکت با ابزارهای ساده آشنا کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرزانه بابایی طراح عروسک طی کارگاهی که در حاشیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی برگزار شد از مخاطبان خواست تا به خلق ایده‌های نو دست بزنند. در این کارگاه مبنای کار خلق ایده و اجرای آن در قالب ماکت بود، ماکت‌هایی که علاوه بر ترسیم یک هویت بتوانند وسیله‌ای برای بازی تلقی شوند.
بر اساس این گزارش بابایی در ابتدای این کارگاه با طرح مساله‌ی نگاه نو، این چالش را مطرح کرد که تقلید و الگوبرداری یکی از آسیب‌های رایج در بین ایرانیان است: آیا در دنیای ما چیزهای تازه‌ای وجود دارد؟ آیا می‌توان ایده‌ای نو را مطرح کرد یا لازم است به ایده‌های قدیمی هویت تازه داد؟ چرا هرگاه ایده‌ای به نظر ما می‌رسد در جست‌وجویی ساده متوجه می‌شویم که قبلا کسی به آن ایده دست یافته؟ پاسخ تمام این سوالات ساده است: ما به الگوبرداری و محدودکردن دیدگاه خود عادت کرده‌ایم.
او در توضیح استخراج طرح تازه به الهام گرفتن از طبیعت اشاره کرد و در ادامه با در اختیار گذاشتن ابزارهایی ساده که از دل طبیعت گردآوری شده بودند از مهمانان خواست تا به ابداع دست بزنند. مربیان و فعالان حوزه‌ی کودک نیز در یک ساعت فرصت یافتند تا با این وسایل به طراحی و سپس ساخت ماکت بپردازند.
این کارگاه که در حاشیه‌ی دومین جشنواره ملی اسباب بازی برگزار شد، که با استقبال مربیان روبه‌رو شد. آنها توانستند به خلق ماکت‌های متفاوتی بپردازند.
این جشنواره عصر جمعه با معرفی برترین تولیدات و طراحی‌های داخلی در حوزه‌ی اسباب‌بازی، به کار خود پایان می‌دهد.