ساخت شخصیت‌های عروسکی از چهره‌ی کودکان

در غرفه‌ی «عروسک‌های دست‌ساز هانی» حاضر در دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، علاوه بر ارایه‌ی شخصیت‌های عروسکی دوقلوی «زعفرون و دارچین» و «گندم و آویشن» امکان سفارش ساخت عروسک بر اساس عکس چهره‌ی کودکان نیز وجود دارد.

ساجده کلانتر از مسوولان غرفه‌ی هانی، در دومین نمایشگاه ملی اسباب‌بازی درباره‌ی محصولات این غرفه گفت: عروسک‌های دست‌ساز هانی در دو سایز کوچک و بزرگ  و به صورت عروسک‌های دوقلو (خواهر و برادر) ساخته می‌شود. شخصیت عروسک‌های دوقلوی کوچک با نام‌های «زعفرون» و «دارچین» و دوقلوهای بزرگ با نام‌های «گندم» و «آویشن» ارایه می‌شوند.
بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این عروسک‌ساز گفت: عروسک‌های دوقلوی کوچک برای گروه سنی کم‌تر از پنج سال مناسب است؛ چراکه اغلب کودکان در این سن ترجیح می‌دهند عروسک خود را در آغوش بگیرند. اما دوقلوهای بزرگ‌تر برای گروه سنی پنج یا 6 سال به بالا مناسب است که باتوجه به اندازه‌ی آن‌ها امکان همراه شدن‌شان با کودکان وجود دارد.
ایده‌ی تولید این عروسک‌ها از سوی نسیم نیری و ندا هادیان که دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی هنر و نمایش عروسکی هستند شکل گرفته است. این عروسک‌ها به صورت کاملا پارچه‌ای یا بافتنی عرضه می‌‌شوند و پیش‌تر هم در فروشگاه‌های کانون ارایه شده‌اند.
تولیدکنندگان این عروسک‌ها در مجموعه‌ای نسبتا کوچک فعالیت می‌کنند اما در صورت سفارش محصول از سوی فروشگاه‌ها یا مهدکودک‌ها این عروسک‌ها در تعداد بیشتر نیز تولید و عرضه می‌شوند.
یکی از ایده‌های جذاب این غرفه ساخت عروسک با استفاده از عکس کودکان و کاملا منطبق با تصویر چهره‌ی کودک و لباس او ساخته می‌شوند.
حدود پنج سال است که عروسک‌های زعفرون، دارچین، گندم و آویشن تولید می‌شوند و بنا بر سفارش قابلیت انعطاف‌پذیری و حرکت دست و پای آن‌ها نیز وجود دارد.
امسال در دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 18 تا 22 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب، گروه‌های دانشجویی و کارآفرینان صنایع خانگی با ایده‌ها و طرح‌هایی در حوزه‌ی سرگرمی و اسباب‌بازی نیز حضور دارند.