هواپیمای مدل علمی‌ترین تفریح دنیا است

در کارگاه‌های آموزش ساخت هواپیمای مدل برای کودکان، علاوه بر ساخت این نوع هواپیماها، شکستن و دوباره ساختن، تمیز کردن کارگاه و تحویل وسایل نیز آموزش داده شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حاشیه‌ی دومین جشنواره‌‌ی ملی اسباب‌بازی، کارگاهی در زمینه‌ی ساخت مدل‌های قابل پرواز به‌صورت تئوری و عملی با حضور مهندس جاوید مقدمی برگزار شد. مقدمی در ابتدای جلسه و با مشارکت حاضران در کارگاه مباحثی پیرامون رشته‌ی مهندسی هوا و فضا و کاربردهای آن در علوم مختلف و از جمله بخش پرواز مطرح و از هواپیماهای مدل قابل پرواز به عنوان یک علم، تفریح و ورزش یاد کرد.
به گفته‌ی او امروزه ورزش‌های رادیو کنترلی در سه بخش هوایی، دریایی و زمینی برگزار می‌شوند که زیرمجموعه‌ی وزارت ورزش و جوانان است.
مقدمی از هواپیمای مدل به عنوان علمی‌ترین تفریح دنیا یاد کرد و گفت: علم تولید چنین هواپیماهایی در اختیار 6 یا هفت کشور دنیا از جمله آمریکا، ژاپن، آلمان و انگلیس است و دیگر کشورها واردکننده‌ی چنین محصولاتی هستند، از جمله امارات متحده عربی که بهترین مسابقات ورزش‌های هوایی را برگزار می‌کند.
وی معتقد است ساخت وسایل مورد نیاز ورزش‌های هوایی یکی از پول‌سازترین رشته‌های دنیا و از جمله مشاغل پایدار است. با توجه به تولید زیاد هواپیما در کشورهای صنعتی، این کشورها در پی تشویق مردم به فراگیری خلبانی هستند. در همین راستا مقدمی فیلمی از شکستن دیوار صوتی توسط هواپیمای F18 و تماشای آن در ساحل آریزونا توسط مردم به عنوان یک تفریح نمایش داد.
مقدمی به انواع هواپیما یعنی هواپیماهای فوق سبک، سبک، دو موتور، مسافری یا باربری و جنگنده اشاره کرد و درباره‌ی هواپیماهای فوق سبک گفت: حداکثر وزن این هواپیماها 750 کیلو است و یک چتر نجات دارند که حتی در پی سقوط هم اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه خود هواپیما چتر نجات دارد.
وی در این جلسه توضیحاتی هم درباره‌ی معیارهای جذب خلبان برای هرکدام از این هواپیماها ارایه کرد. یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست بحث هواپیماهای بدون سرنشین و سرمایه‌گذاری دنیا در این بخش بود. دلیل اهمیت این نوع هواپیماها هزینه‌ی بالای خلبانان خبره و حرفه‌ای است که اگر سانحه‌ای برای آن‌ها پیش بیاید دیگر جبران‌پذیر نیست. اما در هواپیماهای بدون سرنشین نیروی ماهر از بین نمی‌رود.
مقدمی درباره‌ی مباحثی که در کارگاه‌های ساخت هواپیماهای مدل برای کودکان آموزش می‌دهد توضیح داد: در این کارگاه‌ها به کودکان علاوه بر ساخت هواپیمای مدل، شکستن و دوباره ساختن، تمیز کردن کارگاه و تحویل وسایل و مسایلی از این دست نیز آموزش داده می‌شود.
در بخش بعدی کارگاه چند فیلم از مسابقه‌ی هواپیماهای مسافری مدل و پرواز آن‌ها به نمایش درآمد. هواپیماهای مدل در سم‌پاشی و نقشه‌برداری کاربرد دارند.
همچنین چند فیلم از مسابقات بیشترین زمان ماندن یک سامانه‌ی کاغذی در هوا و بیشترین مسافتی که یک سامانه‌ی کاغذی می‌تواند طی کند به نمایش درآمد. شرکت‌کنندگان در این مسابقات همگی تحصیلات بالای کارشناسی ‌ارشد در رشته‌های مهندسی هوا و فضا، مکانیک و... دارند.
در پایان جلسه نیز مقدمی توضیحاتی درباره‌ی بدنه‌ی هواپیما و اجزای مختلف آن و ساخت عملی هواپیمای کاغذی ارایه کرد.
جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 18 تا 22 مرداد  1395 در بیش از 60 غرفه، محصولات داخلی سرگرمی و اسباب‌بازی را ارایه کرده که در روز پایانی نیز برترین تولیدات و طراحی‌ها را در چند بخش معرفی می‌کند.