ترویج بازی‌های سنتی، تاکید مقام معظم رهبری، هدف جشنواره اسباب‌بازی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترویج بازی‌های سنتی را یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری خواند که سیاست امسال دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی نیز بر این اساس تدوین شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در بازدید از نمایشگاه اسباب بازی با اشاره به وظیفه‌ی خطیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی، تنوع تولیدات ملی در یک سال اخیر را قابل توجه خواند.
وی درباره‌ی نقش کانون در این حوزه نیز توضیح داد که کانون پرورش فکری در تولید اسباب‌بازی دو راهکار را دنبال می‌کند: نخست تولید اسباب‌بازی‌، که پس از انقلاب اسلامی آغاز شده است. هدف ما در این بخش آموزشی‌تربیتی است و بر خلاقیت کودکان تاکید داریم.
مدیرعامل کانون در تشریح بخش دوم سخنانش گفت: کار دومی که در کانون شروع شد، بحث نظارت و هدایت اسباب ‌بازی ‌در کل کشور است. دبیرخانه‌ی شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم بر تولیدات و هم بر واردات اسباب‌بازی نظارت دارد.
حاجیان‌زاده هدف از برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی را نیز تقویت رویکرد راهبردی کانون پرورش فکری بیان و تاکید کرد که کانون قرار است در جهت ساماندهی صنعت اسباب‌بازی گام بردارد.
وی تاکید بر تولید اسبا‌ب‌بازی‌های بومی را یکی از دلایل شکل‌گیری جشنواره‌ی اسباب‌بازی عنوان کرد و گفت: این جشنواره در راستای تولید و ترویج اسباب‌بازی ملی شکل گرفته، در همین‌حال حمایت و تشویق این تولیدات و فراهم آوردن شرایط توزیع مناسب از دیگر اهداف این جشنواره است و با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره‌ی ترویج بازی‌های سنتی، سالنی به بازی‌های بومی و سنتی در دومین جشنواره ملی اسباب‌بازی اختصاص یافته است.
بر اساس این گزارش، کودکان و نوجوانان در این سالن با بازی‌های سنتی ایرانی آشنا می‌شوند و با کمک مربیان و اعضای کانون در آن‌ها مشارکت می‌کنند.
دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور از 18 تا 22 مرداد در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود و بیش از 60 تولیدکننده و طراح اسباب‌بازی و سرگرمی آخرین محصولات خود را ارایه می‌دهند. روز جمعه و در آیین پایانی نیز از برترین تولیدات داخلی در چند بخش تقدیر خواهد شد.
این گزارش می‌افزاید که مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره‌ی دوم این جشنواره را مثبت ارزیابی کرده و گفت: در اولین بازدید شاهد این بودم که تنوع محصولات داخلی قابل توجه بوده است. از سویی در جشنواره‌ی ‌امسال تولیدکنندگان، طراحان و واردکنندگان پس از موفقیت جشنواره‌ی قبل بار دیگر با انرژی مضاعف گرد هم آمده‌اند.
حاجیان‌زاده در انتهای سخنان خود برنامه‌های بعدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در حوزه‌‌ی اسباب‌بازی تهیه و تدوین جزوات راهنمای تولید اسباب‌بازی و تدوین استانداردهای این حوزه دانست. وی تاکید کرد که امیدواریم بتوانیم گام‌های مثبتی را در ترویج تولید داخلی با تاکید بر اصول فرهنگ ملی و دینی برداریم.
در این بازدید مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون و دبیر جشنواره و محمدعلی شامانی مشاور عالی مدیرعامل، حاجیان‌زاده را همراهی می‌کردند.
مدیرعامل در این بازدید همچنین از سرگرمی تازه‌ی کانون «رنگینه‌ی جادویی» نیز رونمایی کرد. این سرگرمی با کمک دانه‌های ذرت تهیه شده و به کودک امکان ساخت شکل‌ها و طرح‌های متنوع را می‌دهد. این دانه‌های ذرت با کمک آب، خیس شده و حالت چسبندگی می‌یابند.
هدف از طراحی این سرگرمی، رشد خلاقیت کودکان برای ساخت شکل‌ها و حجم‌های فانتزی است.