حمایت صندوق کارآفرینی امید از صنعت اسباب‌بازی

مدیر تحقیقات بازار و صندوق کارآفرینی امید از حمایت این نهاد از حوزه‌‌ی اسباب‌بازی و سرگرمی‌های فکری در کنار سایر حوزه‌ها مانند فرش، کشاورزی یا صنایع دستی خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سمینار یک‌روزه «اقتصاد و کارافرینی در توسعه صنعت اسباب‌بازی» از سلسله نشست‌های دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی صبح روز دوشنبه 18 مرداد 1395، با حضور سه کارشناس به بحث و بررسی وضعیت صنعت اسباب‌بازی و بازار اقتصادی این حوزه اختصاص داشت.
این نشست در بخش علمی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی برگزار شد؛ جشنواره‌ای که با شعار «من هم بازی، تو هم بازی» با هدف توجه به صنعت و بازار اسباب‌بازی و نیز استفاده از بازی و سرگرمی در آموزش‌های رسمی، در قالب چند کارگاه و نشست و سمینار تخصصی درحال اجراست.
در بخش دوم سمینار یک‌روزه «اقتصاد و کارافرینی در توسعه صنعت اسباب‌بازی» احمدرضا غلامی، مدیر تحقیقات بازار و صندوق کارآفرینی پیرامون «تامین مالی و کارآفرینی در صنعت اسباب‌بازی» صحبت کرد. وی در ابتدای صحبت‌های خود با تاکید بر این نکته که علم به ارتقای صنعت، بهتر زیستن و کیفیت زندگی کمک می‌کند به چالش‌های پیش رو و از جمله چالش جمعیتی در جهان اشاره کرد و گفت: تا سال 2050 معادل 75 درصد کل جمعیت جهان در شهرها ساکن خواهد بود. البته به زعم اقتصاددانان بزرگ و ازجمله هفت اقتصاد دان برنده‌ی نوبل اقتصاد، کاهش جمعیت با کوچک شدن اقتصاد برابر است.
وی در ادامه به چالش کاهش جمعیت در ایران اشاره کرد و افزود: بعد دیگر این کاهش جمعیت کاهش نرخ جمعیت جوان است. از همین روی با نگاه به صنعت اسباب‌بازی، بازار این صنعت در بعد داخلی کوچک‌تر می‌شود. هرچند بازهم برای کشورهای خارجی همچنان این صنعت جذابیت دارد که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
غلامی در بخش دیگر از سخنانش به رتبه‌بندی شاخص‌های کارآفرینی در سال 2014 اشاره کرد و توضیح داد: ایران در شاخص‌های توسعه دانش و تکنولوژی یا سایر شاخص‌ها در رده‌های پایین جدول بود اما در شاخصی مانند سایر بازار در رده‌های بالای جدول قرار داشت. این درحالی‌است که ما فقط بر بعد تولید تمرکز کرده‌ایم. از این رو نیازمند تغییر هستیم و تولید‌ات ما باید بازارپسند باشند تا توسعه‌ی هدفمند صنعت اسباب‌بازی با شناسایی بازار صورت بگیرد.
مدیر تحقیقات بازار و صندوق کارآفرینی تاکید کرد: تصمیم‌گیرندگان در صنعت اسباب‌بازی باید با توجه به آینده‌ی این صنعت و تقاضای بازار  و ویژگی‌های متقاضیان بازار اقدامات اجرایی را برنامه‌ریزی، ساماندهی و پس از اجرا کنترل و ارزیابی کنند.
وی در ادامه به شاخصه‌های اساسی بازار محصول اشاره کرد و گفت: فرهنگ بازار، ساخت جنسی و سنی بازار، صرفه‌ی اقتصادی بازار، سلایق و علاقه‌مندی‌های بازار، توان خرید بازار پارامترهای اساسی بازار محصول هستند و باید بر اساس این پارامترها به سمت تولید بر مبنای دانش باشیم.
در همین راستا غلامی به جایگاه تامین مالی خُرد در دنیا اشاره کرد و گفت: امروزه بیش از 500 میلیون نفر از افراد کم‌درآمد در سراسر دنیا با استفاده از اعتبارات خُرد به اداره کسب و کار اقتصادی می‌پردازند. وام‌های خُرد در دنیا در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط بخش اعظمی از صنعت را شکل می‌دهد.
وی  درباره‌ی فراز و نشیب تامین مالی خُرد در ایران توضیح داد: از سال 2002 تا 2011 تامین مالی خُرد در ایران فراز و نشیب‌هایی داشته است. این مساله به دلیل سیاست دولت‌ها و کمبود منابع دولت‌ها است. اما از آن‌جا که کار متوازنی هم در این صنعت نبوده، نمی‌توان رفتار دولت را در سال‌های آینده نیز پیش‌بینی کرد.
غلامی به عنوان مدیر تحقیقات بازار و صندوق کارآفرینی به یکی از رویکردهای تامین هدف مالی و مدنظر صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد که شامل مشاغل خانگی و بنگاه‌های خُرد است و توضیح داد: برای بنگاه‌های خرد تعاریف مختلفی وجود دارد اما در صندوق کارآفرینی امید باتوجه به میزان سرمایه‌گذاری لازم برای راه‌اندازی کسب و کار آن‌را تعریف می‌کنند.
وی درباره‌ی نقش صندوق کارآفرینی امید در تامین مالی بیشترین کارکرد آن‌ را در بخشی معرفی کرد که رسمیت کسب و کارها کم و نوع حمایت مستقیم است. از این‌رو صندوق کارآفرینی امید بیشترین حضور را دارد. هرچند این صندوق در بخش‌هایی که بنگاه‌ها بزرگ و بانک‌پذیر هم هستند نقش دارد اما صنعت اسباب‌بازی در بخش بنگاه‌هایی که کسب و کار کم و توان مالی کم است، حضور دارد.
به گفته‌ی غلامی راهبرد‌های عملیاتی شده در صندوق کارآفرینی امید «حمایت از تولید بازار محور»، «جلب مشارکت‌های مردمی» است. البته غلامی تاکید کرد در ابعاد حمایتی صندوق امید از نگاه تک‌بعدی تامین مالی فاصله گرفته‌اند و پول، سرمایه و نقدینگی بخش کوچکی از کمک‌های صنعت است.
به گفته‌ی غلامی ابعاد حمایتی صندوق در بعدهای دیگر مانند آموزش، تربیت، طراحی، بازاریابی، ایجاد کانال‌های توزیع و استفاده از اطلاعات مشابه در دنیا اثرگذارتر است.
بر این اساس، همچنین حوزه‌ی اسباب‌بازی و سرگرمی‌های فکری در کنار سایر حوزه‌ها مانند فرش، کشاورزی یا صنایع دستی از حوزه‌های مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید است.
غلامی در بخش پایانی سخنانش به ابعاد حمایت مالی صندوق شامل طراحی، شبکه‌ی فروش، حضور و مشارکت در نمایشگاه‌ها و شبکه‌ی نمایندگی‌ها اشاره کرد و مدل‌های حمایتی صندوق را شامل دو مدل پشتیبان و برند برشمرد.
سمینار یک‌روزه‌ی «اقتصاد و کارافرینی در توسعه صنعت اسباب‌بازی» در حاشیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور برگزار شد.
این جشنواره از 18 تا 22 مرداد با بیش از 60 غرفه از محصولات داخلی سرگرمی و اسباب‌بازی را ارایه کرده که در روز پایانی نیز برترین تولیدات و طراحی‌ها را در چند بخش معرفی می‌کند.