افشین علاء: جشنواره رضوی محفلی برای انتقال مفاهیم دینی است

افشین علاء داور نخستین جشنواره ملی شعرخوانی‌رضوی با اشاره به این‌که ابزارهای ارتباطی کودکان و نوجوانان در معرض خطر است گفت: جشنواره رضوی محفلی برای انتقال مفاهیم دینی است.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، افشین علاء به عنوان داور نخستین جشنواره ملی مشاعره و شعرخوانی رضوی در جمع خبرنگاران در ساری اظهار داشت: شعرخوانی ارتباط تنگاتنگی با فهم شعر دارد.
وی برگزیدگان جشنواره‌ها را کسانی دانست که هنر ارتباط با شعر را درک کرده باشند و یادآور شد: آنان به‌واقع آن‌چه را که از شعر درک کرده‌اند بروز می‌دهند.
علاء شعرخوانی را سنت دیرینه خانواده‌ها و فرهنگ هر منطقه‌ای دانست و ادامه داد: تاکید ما بر این است در گزینش آثار دقت کنیم و کسانی برگزیده باشند که فهم و درک درست از شعر را داشته و مهارت کافی در خوانش آن را دارا باشند.
داور بخش شعرخوانی جشنواره رضوی یکی از ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان را انتقال پیام به صورت غیر مستقیم دانست و افزود: کودکان و نوجوانان به طور فطری با آهنگ ارتباط برقرار می‌کنند و اگر شاعر و هنرمند بتوانند در قالبی جذاب، شعر را به آن‌ها منتقل کنند این امر بیش از تعلیم و تربیت مستقیم و مدرسه‌ای اثرگذارخواهد بود.
علاء برگزاری جشنواره را بهانه‌ای دانست تا دست‌اندرکاران برنامه کودک و نوجوان به صورت ویژه به حضور مفاهیم دینی و موضوع‌های اعتقادی در عرصه کودک توجه کنند و جشنواره رضوی محفل خوبی برای این هدف است.
داور نخستین جشنواره ملی شعر رضوی با اشاره به این‌که در گزینش شعر برای کودکان باید دقت بیشتری صورت گیرد افزود: شعر کودک باید هوشمندانه و مطابق با نیازهای این قشر انتخاب شود.
وی ادامه داد: باید در فهم شعر کودکان بیشتر تلاش کرد تا مفهوم شعر در زمان خوانش تغییر  نکند.
علاء از وجود ابزارهای ارتباطی نامناسب برای کودکان و نوجوانان اظهار نگرانی کرد و گفت: آثار نامناسب فرهنگی به جای این‌که کودکان و نوجوانان را علاقه‌مند به فرهنگ و ادبیات کند آن‌ها را دور کرده است.
وی در پایان یادآور شد: نهادها و اشخاصی که کار فرهنگی کودکان و نوجوانان را برعهده دارند باید تلاش کنند از ظرفیت بالای ادبیات در زمینه مفهوم، محتوا، شادی، تحرک و نشاط  برای کودکان و نوجوانان استفاده کنند.