چشم‌های مخاطب، گواهی موفقیت قصه‌گو

محمدرضا سنگری گفت: هیچ کتابی روشن‌تر از نگاه انسان نیست، زمانی می‌توان به تاثیر واقعی یک قصه پی‌برد که بازتاب آن در چشم مخاطب دیده شود.

به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در اصفهان نشست تخصصی روش‌های قصه‌گویی مذهبی و روایت‌گری با حضور محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهش‌گر مطرح کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا سنگری با بیان این‌که قصه در اصطلاح امروز به بازگویی داستان‌هایی از حوادث گفته می‌شود که به دنبال چرایی اتفاق‌هاست، گفت: هرچه حادثه در قصه بیشتر باشد مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند.
وی قصه‌گویی، قصه‌خوانی و نمایش را از شیوه‌های مختلف روایت قصه‌ها برشمرد و گفت: اعجاب، یک ویژگی مهم در قصه‌ها است که باعث جذب بیشتر مخاطب می‌شود.
وی با بیان این‌که قصه‌های مذهبی در گذشته بیشتر به صورت صامت بوده است، تفاوت قصه‌های دینی با دیگر گونه‌های قصه را محدودیت‌های موجود در قصه‌های دینی برشمرد و گفت: این محدودیت‌ها لازمه‌ی قصه‌های دینی و مذهبی است که باید رعایت شود.
این نویسنده و پژوهش‌گر مطرح کشور، لورفتگی(آشنایی مخاطب با قصه)، محدودیت در تخیل و پرداخت، رعایت تقدس شخصیت‌ها و ملزم بودن به هدف قصه را، از جمله محدودیت‌های قصه‌های دینی دانست و تصریح کرد: برای قصه‌پردازی و ساخت قصه‌های مذهبی اولین مساله این است که تمام عناصر موجود در قصه را پیش روی خود ترسیم کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل از آن‌ها بهره ببریم.
وی با تاکید بر این‌که در پرداخت قصه‌ها نبایستی مخاطب را از هدف اصلی دور کرد، اذعان داشت: هنر یک قصه‌گو این است که با دقت در انتخاب موضوع و پرداخت جذاب‌گونه آن، برای مخاطب شبهه‌ای ایجاد نکند و او را از موضوع اصلی دور نسازد.
سنگری افزود: هر قصه‌ای دارای عناصر پنهانی‌است که ورود آن‌ها به قصه می‌تواند شیوه بیان یک قصه را عوض کند و گاهی محور قراردادن این اجزا بر جذابیت قصه می‌افزاید.
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این‌که "چشم، کتاب قلب است" گفت: هیچ کتابی روشن‌تر از نگاه انسان نیست و زمانی می‌توان به تاثیر واقعی یک قصه پی برد که بازتاب آن در چشم مخاطب دیده شود.
سنگری با بیان این‌که بهترین و زیباترین قصه‌ها در قرآن آمده است، عبرت، تذکر و تفکر را سه عنصر اصلی قصه از دیدگاه قرآن برشمرد و گفت: قصه فرصتی برای تفکر و از صورت به معنا رسیدن است و بافت یک قصه باید به گونه‌ای باشد که بار معنایی را به مخاطب منتقل کند.
این پژوهش‌گر، رابطه عاطفی، عقلی و اجتماعی را به عنوان 3 رابطه بین قصه‌گو و مخاطب عنوان کرد که باید در قصه‌گویی‌ها رعایت شود.
وی تصریح کرد: از دیدگاه روانشناسی انسان‌ها به 3 دسته سمعی، بصری و عملیاتی دسته‌بندی می‌شوند و قصه‌گو برای تعمیم قصه خود بایستی تلفیقی از این ویژگی‌ها را در نظر بگیرد تا بتواند آن‌چه را که می‌خواهد به مخاطب انتقال دهد.
حضور قصه‌گویان در کارگاه‌های عملی قصه‌گویی ازدیگر برنامه‌های این نشست بود. 
نشست تخصصی روش‌های قصه‌گویی مذهبی و روایت‌گری صبح 24 شهریور با حضور قصه‌گویان برترحاضر در چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد.