پژوهش، ابزاری برای رسیدن به آگاهی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: برای رسیدن به علم و دانش، ابزار و واسطه‌هایی وجود دارد که پژوهش یکی از این ابزارهاست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی با بیان این مطلب در آیین پایانی سومین جشنواره سراسری پژوهش رضوی نوجوانان افزود:پژوهش فعالیتی است که در ذاتِ دین اسلام و کتاب آسمانی ما قرآن وجود دارد.
مدیرعامل کانون با اشاره به این مطلب که حضرت رسول‌الله(ص) از خداوند متعال درخواست می‌کردند تا علم او را افزایش دهد، افزود: اولین آیاتی که بر حضرت محمد(ص) نازل شده بر خواندن، علم، دانایی و دانش تأکید کرده است و در دل این علم، تحقیق و پژوهش وجود دارد.
رضایی با بیان این‌که ملاک‌های برتری یک انسان بر انسان دیگر تقواست یادآور شد: انسان با تقوای عالم بر انسان با تقوای بدون علم برتری دارد و علم در ذات خود برای انسان برتری می‌آورد.
رییس کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) همچنین گفت: حتی یک آیه در قرآن کریم وجود ندارد که انسان را دعوت به ندانستن و بی‌خبری کرده باشد.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: عالم‌ترین انسان‌ها در مقابل خداوند خاشع‌ترین هستند و در ادامه افزود: از دل علم، تواضع و فروتنی بیرون می‌آید.
مدیرعامل کانون افزود: انسان جاهلی که خداوند را عبادت می‌کند، ممکن است کاری کند که هزاران نفر از خداوند دور شوند ولی انسانی که عالم باشد و خداوند را عبادت کند، سبک زندگی و تواضع و فروتنی او باعث می‌شود که هزاران نفر به روش و مرام او اعتقاد پیدا کنند.
رضایی در ادامه تصریح کرد: علم و دانش در دین اسلام بسیار اهمیت دارد و بیش از 600 آیه در قرآن کریم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد انسان‌های آگاه و علم و دانش وجود دارد.
مدیرعامل کانون یادآور شد: علم و دانش ارزش زیادی دارد و انسان عالم ارزشمند است. مجموعه کتاب‌های علمی و قلمی که آن کتاب‌ها را می‌نگارد و مکانی که انسان‌ها در آن‌جا عالم می‌شوند، ارزشمند هستند.
وی همچنین گفت: جشنواره پژوهش‌ رضوی نوجوانان، کار خوبی بود که توسط کانون استان تهران انجام شد. در این جشنواره، دختر‌ها بیشتر از پسرها شرکت کردند و این مساله نشان می‌دهد که تربیت جامعه در آینده به دست مادران، دختران و همسران عالم و دانشمند سپرده خواهد شد.
رضایی اضافه کرد: طلب ما در آینده از مادران و زنان جامعه زیاد خواهد بود، چرا که در کارهای تحقیقاتی بیشتر حضور داشتند و نسل آینده توسط این انسان‌های عالم و فرهیخته تربیت می‌شود.
مدیرعامل کانون در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری سومین جشنواره پژوهش‌های رضوی به ویژه مدیرکل کانون استان تهران قدردانی و خاطرنشان کرد: به شما وعده می‌دهم که کار شما مورد عنایت آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(علیه‌السلام) است و در ادامه گفت: خود امام اهل تحقیق و پژوهش بودند.
این مراسم صبح روز 24 شهریور در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون با حضور نماینده بنیاد امام رضا(علیه‌السلام) و تعدادی از مسوولان کانون برگزار شد.