چاپ 4  کتاب دو زبانه از قصه‌های بومی و محلی استان گیلان در سال 91

چهار جلد کتاب دو زبانه از قصه‌های بومی و محلی با عنوان باورها و افسانه‌های گیلان زمین توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان تا پایان سال 1391 منتشر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مطلب را اسفندیار ضیایی معاون فرهنگی کانون استان گیلان در یک مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه استانی باران و هم‌زمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در رشت اعلام کرد و افزود: این کتاب‌ها با هدف احیا و گسترش فرهنگ قصه‌گویی به زبان و گویش‌های گیلکی، تالشی، شرق گیلانی و غرب گیلانی منتشر می‌شود و در هر کتاب قصه‌ها به زبان فارسی نیز ارایه می‌شود تا مخاطبان غیر بومی استان گیلان هم بتوانند از قصه‌های این منطقه از کشور بهره‌مند شوند.
معاون فرهنگی کانون استان گیلان در بخشی از این مصاحبه یادآور شد: قصه و قصه‌گویی علاوه بر تکوین شخصیت کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا ادبیات شفاهی را درک کنند و گذشته را بفهمند و این امر به بزرگسالان نیز فرصت می‌دهد پای کودکان را به میدان تجربه‌های ادبی بکشانند.
وی در این برنامه ضمن تشریح شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای به میزبانی کانون استان گیلان،‌تاکید کرد، قصه‌گویی در میهن ما قدمتی دیرینه دارد اما با نفوذ وسایل ارتباط جمعی و مسایل شهرنشینی در خانواده‌ها رو به افول است.
وی در ادامه یادآور شد، در مجموع در کشور ما همیشه قصه، متکی به اصول تربیتی و آموزه‌های دینی، بومی و محلی بوده و در قصه‌های ایرانی از قصه‌های قرآنی بسیار استفاده می‌شود.
معاون فرهنگی کانون استان گیلان در بخشی از این گفت‌وگو، قصه گویی را یکی از فعالیت‌های اصلی کانون دانست و خاطر نشان کرد: قصه گویی تقسیم تجربه بین قصه‌گو و شنونده است و کودکان به کسی که خوب قصه بگوید اعتماد می‌کنند و با ایجاد ارتباط مناسب، قصه گو به خوبی می‌تواند به روشی غیر مستقیم بر تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد.
ضیایی هم‌چنین افزود: یک قصه‌گوی ماهر با هنر خود و انتخاب قصه‌ی تاثیرگذار می‌تواند مفاهیم دلخواه خود را به مخاطب القا کند. از این رو قصه فاتح دنیای کودکان نیست، بلکه بزرگسالان نیز هنگام شنیدن یا خواندن قصه، مانند کودکان با قصه همدل و همراه می‌شوند و صمیمیت و صفای کودکانه می‌یابند.
اسفندیار ضیایی در این‌ برنامه تلویزیونی به حضور 40 قصه‌گو از 8 استان کشور در جشنواره منطقه‌ای اشاره کرد و یادآور شد، قصه‌گویان در این دوره با موضوع‌های آزاد، قصه‌های کهن برگرفته از کتاب‌های منطق الطیر، کلیله و دمنه، مرزبان نامه و قهرمانان ملی ایرانی و متون کهن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
یکی از چهار جشنواره‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی کانون استان گیلان از تاریخ 10 الی 12 دی ماه در رشت برگزار می‌شود.
هم‌زمان شهر بندرعباس میزبانی یکی دیگر از این جشنواره‌ها بر عهده دارد.
برگزیدگان این 4 رقابت به مرحله‌ی نهایی جشنواره - که طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند 1391 در تبریز برگزار می‌شود - راه می‌یابند.