قصه‌گویی ایران رشد چشمگیری داشته است

یک قصه گوی تهرانی گفت: با برگزاری جشنواره های قصه گویی در سال های اخیر، قصه گویی رشد صعودی داشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، الهام دارابی در حاشیه جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در هرمزگان افزود: قصه‌گویی در مقایسه با سال‌های کذشته از رشد صعودی خوبی برخوردار شده است.
وی گفت: امروزه قصه‌گویی از نمایش، رجزخوانی و سخنرانی تفکیک شده است و عرصه‌ی قصه‌گویی، این پیشرفت را بی تردید مدیون کانون است.
دارابی افزود: کانون به کمک قصه آمده به عنوان مثال در گذشته اگر می‌خواستیم یک قصه بدون ابزار بشنویم یک سخنرانی می‌شنیدیم و اگر قصه با ابزار بود، نمایش می‌دیدیم ولی اکنون قصه‌گویی که با ابراز ارایه می‌شود بسیار جذاب است.
وی به تاثیرگذاری جشنواره‌های قصه‌گویی اشاره کرد و ابراز کرد: بدون شک جشنواره‌های قصه‌گویی سکوی پرواز برای مربیان است و تا زمانی که جشنواره برگزار می‌شود پوشش فکری به مربیان داده می‌شود.
دارابی اظهار داشت: شاید این جشنواره نتواند به کیفیت قصه‌ها در مراکز کمک کند و شاید قصه‌هایی که در مراکز گفته می‌شود بهتر از جشنواره‌ها باشد، ولی پوشش فکری که در جشنواره‌ها داده می‌شود بسیار با اهمیت است.
این قصه گوی کانون، قصه‌هایی که در جشنواره ارایه می‌شود را چکش و شلاق خورده قصه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون دانست و گفت: قصه‌گو اگر نتواند قصه را در مرکز اجرا کند به جشنواره نمی‌رسد.
وی به برنامه‌های آتی این باشگاه اشاره کرد و افزود: در تلاشیم سال آینده جشنواره‌های قصه‌گویی در این باشگاه پوشش داده شود و این توانایی را نیز داریم که جشنواره‌های قصه‌گویی را به صورت فرآیندی برگزار کنیم.
دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه قصه‌های بومی اشاره کرد و افزود: قصه‌های بومی در جشنواره‌های قصه‌گویی جایگاه خود را پیدا کرده است و معرفی آیین‌ها، پوشش‌ها و گویش‌ها در جشنواره‌های قصه‌گویی معرف قومیت‌هاست.
این برگزیده پیشین جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی افزود: باشگاه قصه‌گویان ایران جدای از کانون نیست ولی وابسته به کانون نیز هم نیست و از یکسال و نیم پیش تاکنون بیش از 150 مربی برتر جشنواره‌های قصه‌گویی منطقه‌ای و بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی را به عضویت خود درآورده است.
وی گفت: باشگاه یک سازمان مردم نهاد است و زمانی که از چهارچوب اداره خارج می‌شود همه قصه‌گویان می‌توانند عضوی از این باشگاه باشند.
دارابی به قصه ارایه شده خود با نام "تیشتر" در جشنواره منطقه‌ای هرمزگان نیز اشاره کرد و افزود: قصه‌ی من از متون کهن پیش از اسلام است که به معرفی "اپووش" و "فراخ‌گرد" - که نام قدیم دریای خزر است - می‌پردازد.
وی گفت: برای اولین با ابزار کار کردم چون احساس می‌شد که در جشنواره‌های قصه‌گویی جایگاه ابزار به فراموشی سپرده شده است و یا در صورت استفاده، درست انتخاب نمی‌شود.
جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای هرمزگان از 10 تا 13 دی در بندرعباس برگزار می‌شود.