آشنایی با فرهنگ اقوام ایرانی، دست‌آورد جشنواره قصه‌گویی

برگزاری جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای فرصت مناسبی را برای تبادل تجربه، آشنایی بیشتر با فرهنگ دیگر اقوام ایرانی و ایجاد ارتباط و همدلی میان سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف با کانون فراهم می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نقی علیزاده خطیبانی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، در حاشیه‌ی برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در منطقه 4 با اعلام این مطلب گفت: برپایی جشنواره قصه‌گویی تاثیر مضاعفی بر معرفی و گسترش فرهنگ‌های محلی و بومی به مخاطبان، به ویژه کودکان و نوجوانان داشته و این فرصت را برای مربیان و خانواده‌ها فراهم می‌آورد تا مباحث و نکات اخلاقی، فرهنگی و ارزشی را به شیوه‌ای غیرمستقیم با مخاطبان خود در میان بگذارند.
وی ضمن قدردانی از اداره کل آموزش و پرورش، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، صداوسیما و نمایندگان رسانه‌های جمعی در استان گیلان به دلیل همکاری صمیمانه با کانون در برگزاری جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی یادآور شد، براساس برنامه‌های تنظیم شده، روزانه نزدیک به 100 دانش‌آموز از مدارس سطح شهر به مجتمع کانون در رشت می‌آیند و از نزدیک پای قصه‌های مربیان کانون از 8 استان کشور می‌نشینند. همچنین کاروان قصه‌گویی جشنواره نیز در چند مدرسه شهر حضور یافته و در آن‌جا برای کودکان و نوجوانان به قصه‌گویی می‌پردازند.
علیزاده در خصوص ارتباط بیشتر کانون با سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان نیز افزود: ما با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه خوبی داریم و در همین ارتباط، در هفته‌ تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی پایه سوم و ششم با هماهنگی قبلی به مراکز کانون در سطح استان مراجعه کرده و درس "کانون" در کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم پایه سوم و کتاب‌های کار تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی را با مشارکت مربیان کانون و معلمان خود فرا می‌گیرند.
وی ادامه داد: این مشارکت و همکاری ما با آموزش و پرورش، فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر بچه‌ها با کانون و فعالیت‌های آن فراهم می‌کند. هم‌چنین طرح سینما – مدرسه نیز فرصت خوبی است تا کودکان و نوجوانان در محل سینمای کانون پرورش فکری استان با مشارکت آموزش و پرورش به تماشای فیلم‌های بلند سینمایی مناسب سن خود بنشینند.
مدیر کانون استان گیلان در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره قصه‌گویی چه دست‌آوردهایی در حوزه ارتباط میان کانون با دیگر سازمان‌ها می‌تواند به دنبال داشته باشد گفت: ما در مراسم افتتاح شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای، شهردار رشت را در جمع خود داشتیم که ایشان از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون به خوبی استقبال کرد و ما امیدواریم با مشارکت شهرداری بتوانیم گام‌های مفید و موثری در حوزه حقوق شهروندی کودکان و نوجوانان برداریم و تفاهم‌نامه‌های خوبی با هم به اجرا بگذاریم.
علیزاده یادآور شد که کانون پیش از این نیز با مشارکت شهرداری رشت، با حضور در محله‌های مختلف این شهر و برپایی غرفه‌های فرهنگی، کودکان و نوجوانان را با فعالیت‌های متعدد فرهنگی، هنری و ادبی کانون و تولیدات و محصولات خود آشنا کرده است و این طرح هم‌چنان با همکاری و مشارکت شهرداری در مناطق مختلف رشت اجرا می‌شود.
مدیر کانون استان گیلان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حضور مربیان کانون در برنامه‌های صداوسیما در قالب فعالیت‌های قصه‌گویی و معرفی کتاب اشاره کرد و یادآور شد: مربیان و قصه‌گویان باسابقه‌ی کانون به طور مستمر در صدا و سیمای استان حضور داشته و با قصه‌گویی، ضمن معرفی کانون به مخاطبان، در گسترش این فرهنگ و سنت دیرینه ما ایرانیان، نقش موثری را در سطح استان ایفا می‌کند. همچنین کانون توانسته در برنامه‌های مختلف صداوسیما، مراکز فرهنگی هنری، کتاب‌های خود و دیگر فعالیت‌های کانون را به خانواده‌ها و مخاطبان اصلی که همانا کودکان و نوجوانان هستند معرفی کند که این برنامه‌ها در مجموع، فرصت مناسبی برای معرفی کانون به خانواده‌ها را فراهم آورده است.
مدیر کانون استان گیلان در خاتمه تاکید کرد، امروزه علاوه بر کانون، سازمان‌ها و نهادهای دیگری نیز در حال اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی هستند و کانون می‌تواند با توجه به شرایط روز و نیاز مخاطبان، امکانات بیشتری را فراهم کرده تا بتوانیم پاسخگوی مناسب نیازهای کودکان و نوجوانان باشیم.
لزم به توضیح است که در شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه چهار کشور به میزبانی استان گیلان، نزدیک به 40 قصه‌گو از استان‌های البرز، خراسان رضوی، زنجان، کردستان، سیستان‌و بلوچستان، فارس، لرستان و گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند.