جایگاه قصه‌گویی در قرآن کریم

شاید نزدیک به یک چهارم قرآن به قصه اختصاص یافته است و این اهمیت هنر قصه‌گویی و تاثیر عمیق آن را بر مخاطب می‌رساند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از گفته‌های حجت‌الاسلام محمدعلی لبخندان مشاور استاندار در امور روحانیت بود که در نشست تخصصی تاثیر قصه و قصه‌گویی در تربیت فرزندان مطرح کرد.
 در این نشست که در حاشیه‌ی شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در بندرعباس برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدعلی لبخندان برای معلمان، مربیان مهدهای کودک و والدین اعضای مراکز کانون به صحبت درباره‌ی تاثیر قصه در تربیت کودکان و نوجوانان با محوریت قرآن پرداخت و از جایگاه قصه و قصه گویی در قرآن سخن گفت.
این استاد یادآوری کرد که در قرآن از نظر آماری حدود 500 آیه به احکام پرداخته شده در حالی که 2500 آیه در قرآن به قصه اختصاص یافته است.
مشاور استاندار در امور روحانیت تأکید کرد: قرآن از این هنر برای تفهیم مفاهیم عمیق انسانی و الهی استفاده کرده است و خداوند در آن با استفاده از فن قصه‌گویی و تعلیق‌های خاص آن ظرافت‌های زندگی سالم و تکامل انسان را به صورت آشکار و پنهان نشان داده است.
به گفته‌ی وی، قصه‌های قرآن هیچ‌گاه با گذشت زمان رنگ کهنگی نمی‌گیرند چرا که بر اساس خواسته‌های الهی و واقعیت گفته شده‌اند و تفاوت قصه‌های قرآنی با افسانه‌ها و دیگر قصه‌ها در این است که قرآن بر اساس واقعیت روایت می‌کند و از واقعیت‌های زندگی و چیزهایی که به صورت ملموس با آنها سروکار داریم سخن گفته است.
به اعتقاد مشاور استاندار هرمزگان در امور روحانیت، کشش و جذابیت داستان‌های قرآنی به گونه‌ای است که در لابه‌لای مفاهیم تربیتی به انسان آموخته می‌شود و اگر بتوانیم همین قصه‌ها را به صورت کتاب‌هایی جداگانه در بیاوریم، تا همیشه مرجعی مناسب و پایان نیافتنی داریم.
لبخندان همچنین در باره‌ی نوع انتخاب مخاطب و توجه به گروه سنی آن، آغاز و پایان‌بندی، موضوع و چگونگی بیان و نشان دادن نکات پرورشی و آموزنده در قصه‌های قرآنی برای مربیان کانون سخن گفت و از تکنیک‌های تربیتی و ساختاری به کار گرفته شده در آن‌ها به عنوان الگویی برای قصه‌گویی مناسب و قوی یاد کرد.
نشست تخصصی تاثیر قصه و قصه‌گویی در تربیت فرزندان با محوریت قصه‌های قرآنی صبح روز دوشنبه یازدهم دی هم‌زمان با جشنواره منطقه‌ای قصه گویی در مجتمع فرهنگی هنری کانون استان هرمزگان برگزار شد.