قصه‌گویی ابزاری مناسب برای جذب اعضا در مراکز کانون

قصه‌گویی، هنری جذاب، تکنیکی منحصر به فرد و ابزاری مناسب برای تشویق و ترغیب مخاطبان به حضور در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چند تن از مربیان شرکت‌کننده در شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی گیلان در گفت‌وگویی با بیان اینکه مربیان توانمند کانون می‌توانند با بهره‌گیری از هنر قصه‌گویی به جذب اعضا برای مراکز بپردازند، خواستار توجه بیشتر به این هنر ارزنده در مسیر تعلیم و تربیت شدند و از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌ها خواستند تا با نگاهی تخصصی‌تر به قصه و قصه‌گویی این هنر را از زاویه کاربردی و تاثیرگذار به خانواده‌ها و دیگر مخاطبان معرفی کنند.
زهره اکبرآبادی قصه‌گویی از خراسان رضوی با 12 بار سابقه شرکت در مقاطع مختلف جشنواره قصه‌گویی معتقد است، با توجه به شرایط سنی نوجوانان و روحیه انتقادی این گروه سنی که نصیحت پذیر نیستند، می‌توان با انتخاب و اجرای صحیح قصه، بسیاری از مباحث مربوط به این دوران را با نوجوانان درمیان گذاشت.
در همین رابطه نادیا حمزه کریمی قصه‌گوی کردستانی - که از سابقه حضور در 22جشنواره قصه‌گویی درمقاطع مختلف برخوردار است - می‌گوید: در جشنواره قصه‌گویی باید نسبت به نکات تربیتی دقیق باشیم و در ارایه‌ی‌ قصه برای گروه‌های سنی مختلف، حتی درانتخاب جمله‌ها و کلمات حساس باشیم تا بیان مسایل تربیتی به شیوه غیر مستقیم، اثرگذار باشد.
در این گفت‌وگو مسعود فرهیخته قصه‌گوی لرستانی که با 9 بار تجربه قصه‌ گویی درجشنواره‌ها امسال به مرحله منطقه‌ای راه یافته، به بحث پژوهش درکنار قصه اشاره کرد و گفت: قصه‌های بسیار زیادی است که به صورت شفاهی از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نقل می‌شود که می‌بایست آن‌هارا جمع آوری کرد و به صورت مکتوب درآورد و به عنوان منبع در اختیار مربیان قرار داد که خوشبختانه در کانون به این امر مهم عنایت شده اما لازم است که به خاطر حفظ تاریخ و فرهنگ بومی، به آن جدی‌تر توجه شود.
حمزه کریمی نیز ضمن تایید این نکته معتقد است: ما درقالب یک طرح پژوهشی می‌بایست در قصه‌های بومی به الگوهای مختلفی که دراین‌‌گونه قصه‌ها وجود دارد، نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.
تهیه منابع قصه‌گویی از جمله نکاتی است که مربیان قصه‌گو در مراکز کانون همواره به آن عنایت داشته و یکی از دغدغه‌های آنان به شمار می‌رود.
در همین رابطه، بی‌با رهسپار از سیستان وبلوچستان با 8 بار تجربه قصه‌گویی در مقاطع مختلف جشنواره اعتقاد دارد، اضافه‌کردن بخش بازآفرینی و بازنویسی قصه‌های کهن حرکت بسیار درستی در جهت تشویق قصه‌گویان برای استفاده از قصه‌های کهن است که این خود باعث می‌شود تا به مرور کمتر شاهد قصه‌های تکراری در جشنواره‌ها باشیم.
عزیزه ریحانی منفرد مربی قصه‌گوی زنجانی نیز که دو برابر همکار سیستان و بلوچستانی خود سابقه قصه‌گویی در جشنواره‌ها را دارد، ضمن تایید گفته‌های همکارش می‌افزاید: یکی از علت‌هایی که شاهد
قصه‌های تکراری درجشنواره هستیم، خود مربی است که یا فرصت کافی برای انتخاب و بازنویسی و بازآفرینی قصه نمی‌گذارد و یا این‌که این فرصت برای او ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل رو به متون ساده‌تر می‌آورد.
فرزانه بدرپور از استان البرز که با قصه آرزوی فیل خاکستری در این دوره از جشنواره شرکت کرده نیز در باره فضای برگزاری جشنواره‌ها به ستاد خبری گفت: فضای جشنواره‌های قصه‌گویی، فضای رقابت و تجربه در کنارهم بودن است و این فضا باعث ایجاد دوستی‌های پایدار دربین مربیان می‌شود که بستری مناسب برای انتقال تجربه به شمار می‌رود.
فرخ‌زمان هاشمیان از استان فارس هم در این گفت‌وگو به اهمیت برپایی کارگاه‌ها وگردهم‌آیی‌هایی پرداخت که اغلب در حاشیه‌ی جشنواره‌ها برنامه‌ریزی می‌شود و بسیار مورد توجه مربیان پژوهشگر و اهل تحقیق است.
 وی در همین رابطه افزود: این کارگاه‌ها می‌تواند بار آموزشی جشنواره را بالا برده و زمینه‌ای فراهم کند تا مربیان قصه‌گو با پشتوانه‌های علمی بیشتری گام در این مسیر نهاده و برابر علم روز در مقابل مخاطبان خود حاضر شده و مباحث و مسایل مهم اجتماعی را با کودکان و نوجوانان در شکل و قالب قصه در میان بگذارند.
نیلی قبادی لنگرودی قصه‌گوی گیلانی با 17 بارقصه‌گویی درجشنواره‌های مختلف استانی، منطقه‌ای و کشوری، درباره‌ی روند حرکتی جشنواره گفت: دراین چند سالی که من در جشنواره‌های قصه‌گویی شرکت می‌کنم، شاهد تصمیماتی بوده‌ام که به کیفیت جشنواره کمک کرده است. به طور مثال بازگذاشتن دست قصه‌گو برای انتخاب قصه با توجه به توانایی‌های شخصی خودش، کمک شایانی به مربیان می‌کند تا بر اساس علایق خود وارد جشنواره شده و با مخاطبان ارتباط بگیرند.البته هر سال مسوولان برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون، توصیه‌هایی برای مربیان در انتخاب منابع دارند، اما مربی در انتخاب منبع برای انتخاب قصه آزاد بوده و محدود به نظر کارشناسان و دست‌اندرکاران جشنواره نیست. هم‌چنین انتخاب داورانی خارج از منطقه‌ای که قصه‌گویان استان‌‌ها درآن حضور دارند، از جمله نکات مثبت جشنواره قصه‌گویی محسوب می‌شود.
گفتنی است جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی گیلان که با حضور حدود40 قصه‌گو درشهر رشت درحال اجراست روز سه‌شنبه 12دی ماه با معرفی برترین‌ها جهت شرکت در بخش کشوری و بین‌المللی به کار خود پایان می‌دهد.