معرفی برگزیدگان مرحله‌ی منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در رشت

اسامی برگزیدگان منطقه ۴ کشور و راه یافتگان به بخش بین‌المللی شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی طی مراسمی در مجتمع کانون استان گیلان اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیات داوران با در نظر گرفتن سطح اجرای قصه‌ها از میان 39 قصه اجرا شده در بخش مربیان فرهنگی، هنری و ادبی تنها "صبری رحیمی" با قصه "ماه همه" از کانون کردستان را به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی کرد.
هیات داوران از میان 39 قصه اجرا شده اسامی راه یافتگان به بخش بین‌المللی شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی هم‌چنین در بخش قصه‌گویان پیشین "فصلی قاسمی" با قصه "وقتی از آسمان گوسفند ببارد" از گیلان، "نرمین کریمی" با قصه "الاغ باسواد" از استان البرز و "هیوا ملکی" با قصه "بر دشمن بتاز" از استان کردستان به بخش بین‌المللی شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی راه یافتند.
دربخش برگزیدگان بخش‌ منطقه‌ای "آرزو حقیقی" با قصه "بازرگان و دوست دانا" از فارس، "الهام کمال‌پور" با قصه "آرش کمانگیر" از گیلان و "زهره اکبرآبادی" با قصه" به وسعت دریا" از خراسان رضوی انتخاب و معرفی شدند.
 نفرات برگزیده بخش آزاد نیز "یاسمن رحیمی نیکو" با قصه "غریبی در نزدیکی" از زنجان و "ضحی محزون" با قصه" قاشق کوچولوی چوبی" از فارس بودند که از سوی هیات داوران به بخش بین‌المللی جشنواره راه یافتند.
هیات داوران به دلیل خلاقیت و نوآوری در ابزار، "فرزانه بدرپور" از استان البرز را با قصه "آرزوی فیل خاکستری" شایسته تقدیر دانست.
بر همین اساس هیات داوران این جشنواره طی بیانیه‌ای با ضروری دانستن نگاه کالبد شکافانه و عمیق‌تر به آموزه‌های تربیتی و اخلاقی در قصه‌ها اعلام کرد که تلاش در شناخت هرچه بیشتر قصه‌گویی و اجزای این هنر مورد انتظار است و قصه‌گویان در استفاده از ابزار دقت لازم را داشته باشند و از لحن و ابزار وجودی غافل نشوند؛ قصه‌ای را انتخاب کنند که از کشش‌های لازم داستانی برخوردار باشد.
هیات داوران در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار توجه بیشتر به محتوا و ساختار قصه‌هایی که از متون کهن بازنویسی و بازآفرینی شده‌ و تفاوت‌های میان خاطره‌گویی، شعرخوانی و نمایش با قصه‌گویی تاکید کردند.
داوری این جشنواره را محمد مهدی آرایی کارشناس فرهنگی کانون استان یزد، مهناز فتاحی کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان کرمانشاه و  پرستو وحیدی، کارشناسان فرهنگی استان‌ ایلام بر عهده داشتند.
در این مراسم نقی علیزاده مدیر کانون استان گیلان ضمن قدردانی از تلاش کارکنان کانون گیلان از همکاری صدا و سیما، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و تمامی رسانه‌های استانی که در برگزاری هرچه بهتر جشنواره تلاش کردند تقدیر کرد.
از نکات جذاب مراسم پایانی، اجرای نمایش دعای باران توسط گروهی از هنرمندان گیلانی بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد.