کد خبر: 214640
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
قصه‌ها بر گنجینه‌ی لغات کودکان می‌افزایند

نشست تخصصی "نقش قصه در تعلیم و تربیت" هم‌زمان با برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست  کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان در سخنانی گفت: قصه به لحاظ نیاز فطری انسان همیشه یکی از برنامه‌های مورد علاقه‌ی کودکان و نوجوانان است و قصه و قصه‌گویی، تقسیم تجارب و انتقال فرهنگ و اندیشه است.
خدیجه تقی‌پور افزود: کودکان، با گوش سپردن به قصه‌، با افسون موسیقی آواها و کلمات، بر گنجینه‌ی لغات خود می‌افزایند و از این طریق خوب شنیدن را در خود تقویت می‌کنند کودک به طور ناخودآگاه به دنبال برقراری ارتباط با نمادها در قصه است .
تقی پور خاطر نشان کرد: قصه نه تنها به کودک در کسب مهارت‌های کلامی کمک می‌کند بلکه با تصویرسازی که در ذهن او ایجاد می شود به درکی صحیح از جهان پیرامونش می‌رسد .
مرحله‌ی منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی کانون در رشت روز 12 دی در حالی به پایان می رسد که یکی دیگر از جشنواره‌های 4 گانه‌ی منطقه‌آی نیز به صورت هم‌زمان در بندرعباس در حال برگزاری است.
در همین حال برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع قصه و قصه‌گویی از جمله برنامه ةای جنبی این جشنواره‌هاست.
بر همین اساس در نشست تخصصی "نقش قصه در تعلیم و تربیت" که عصرروز دهم دی ماه در مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار شد معاون فرهنگی کانون استان گیلان، کارشناسان، مربیان، اولیا و معلمان مدارس نیز حضور داشتند.
در ادامه نشست آناهیتا آروان از مربیان فرهنگی مرکز کانون املش عنوان کرد: قصه‌های قرآنی از ساختاری مدرن برخوردار اند دقیقا مثل رمان‌های جدیدی که بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد در نتیجه قرآن یکی از مهم‌ترین و غنی ترین منابع برای قصه‌گویی است.
آروان افزود: قصه‌های پریان چون با پایانی شیرین تمام می‌شوند بسیار مورد علاقه کودکان است از نظر روانشناسان، کودکان از طریق این قصه‌ها بسیاری از گره‌های ناگشوده درون خودشان را باز می‌کنند .
وی خاطر نشان کرد: کودکانی که در زمان کودکی، خانواده آن‌ها مانع خیال‌پردازی آن‌ها می‌شوند در بزرگ‌سالی به‌دنبال جادو می‌روند چون ذات بچه جادو را دوست دارد آن‌ها خواهان تجربه افسانه‌های کودکانه هستند .
فریبا موسوی مربی مسوول مرکز شماره یک کانون انزلی عنوان کرد: قصه‌ها در پس رسالت ظاهری خود - که سرگرم کردن کودکان است - مخاطب خود را به خودشناسی سوق داده و موجبات پرورش متعالی شخصیتش را فراهم می‌کندو به‌صورت مستقیم با نیازهای عاطفی او ارتباط داشته و برای رسیدن به رشد شناختی به او کمک می‌کند.
وی خاطر نشان ساخت: کودکی که قصه می‌شنود و صحنه‌ها را در تخیل خود به تصویر می‌کشد آمادگی بیشتری برای درک مهارت‌های شخصی و اجتماعی دارد و برای ورود به دنیای نوجوانی آماده‌تر است.
آشنایی با بهترین و بدترین مکان‌های تهیه‌ی کتاب برای کودکان، چرا کودک قصه را دوست دارد، آیا افسانه های پریان هنوز هم برای قصه‌گویی مناسب هستند، ادبیات کهن منابع مناسبی برای قصه‌گویی کودکان محسوب می‌شوند، چگونه ارزش‌ها و مفاهیم تربیتی با قصه به کودکان منتقل می‌شود و معرفی نمونه کتاب‌هایی که می‌توان از آن‌ها جهت قصه‌گویی برای مخاطب کودک استفاده کرد، از جمله سرفصل‌های مطالب نشست تخصصی شانزدهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای قصه‌گویی بود که مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست تعدادی از سایت‌ها و منابع قصه‌گویی جهت مطالعه به شرکت کنندگان در نشست معرفی شد .