برگزیدگان جشنواره سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی تجلیل شدند

12 برگزیده نخستین جشنواره سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی در چهار گروه سنی طی مراسمی با حضور مسوولان کشوری و استانی در کرمان تجلیل ‌شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این مراسم پیام سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسط سیدحمیدرضا ابراهیم‌نژاد مدیر امور اداری کانون خوانش شد.
اجرای سرود رضوی توسط اعضای کانون شماره 2 کرمان، پخش نماهنگ جشنواره، قرائت آثار برگزیده شعر رضوی و رونمایی از مجموعه کتاب‌های رمان نوجوان «گذر از کوه کبود» نوشته محمدعلی علومی نویسنده برجسته کرمانی، کتاب کبوترانه (شامل آثار برتر جشنواره شعر رضوی)، مجموعه شعر نوجوان «پاهای تو، منهای یک» سروده محمدمجتبی احمدی، دو کتاب آسمان چشم‌های تو مجموعه داستان کوتاه دفاع مقدس و داستان نذری من و عروسکم نوشته فرزانه ایران‌نژاد مربی مسئول فرهنگی کانون سیرجان از جمله برنامه‌های این مراسم بود .
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در کرمان صبح روز سه‌شنبه 19 شهریور برگزار شد.
 
کلام امامان معصوم(علیه‌السلام) در قالب هنر بیان شود
معاون منابع انسانی و توسعه مدیریت استاندار کرمان گفت: کلام امامان معصوم(علیه‌السلام) باید در قالب هنر بیان شود تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
کریم مهرشاد در آیین پایانی نخستین جشنواره سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم که مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان در ایران است.
وی خطاب به شاعران شرکت‌کننده در نخستین جشنواره سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی عنوان کرد: شما کودکان و نوجوانان که مبنا و شالوده زندگی را بر امامت بسته‌اید باید حرکت‌های خود را به سمتی ببرید که احادیث امام رضا(ع) را به اثر هنری از جمله شعر، داستان و مقاله تبدیل کنید.
معاون منابع انسانی و توسعه مدیریت استاندار کرمان با اشاره به این‌که قبل از امامت امام رضا(علیه‌السلام) فرقه‌های زیادی وجود داشتند، ابراز داشت: کسانی که به امامت امام رضا(علیه‌السلام) قائلند، شیعه 12 امامی هستند و بعد از امامت امام رضا (علیه‌السلام) دیگر از این فرقه‌ها وجود ندارد.
مهرشاد با تاکید بر این‌که خط ولایت را باید در خط امام رضا(علیه‌السلام) دید، افزود: اکنون نیز بایستی پرچم ولایت را تحت فرماندهی مقام معظم رهبری (مدظلله العالی) برافراشته نگه داریم تا از هر‌گونه تعرض دشمنان به مقدسات دینی جلوگیری شود.
وی اذعان داشت: ما باید تثبیت ولایت را داشته باشیم و امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند «اگر مردم به زیبایی کلام ما پی ببرند، زمینه تبعیت آن‌ها از ما فراهم می‌شود».
معاون استاندار کرمان خاطرنشان کرد: بیان کلام امامان معصوم(علیه‌السلام) در قالب هنر، دنیا را متمایل به ائمه اطهار (علیه‌السلام) می‌کند و باید آثار هنری برای تبیین کلمات ائمه معصوم (علیه‌السلام) تولید شود.
وی تصریح کرد: اشعار شاعران ولایی ماندگار شده است، چراکه ائمه اطهار(علیه‌السلام) توجه ویژه‌ای به این شاعران دارند و کسانی که در این راه قلم می‌زنند، هر اثری که می‌آفرینند به عنوان عمل نیک در کارنامه اعمال‌شان ثبت خواهد شد.
 
کرمان میزبان شاعران ولایی کودک و نوجوان
در این مراسم هم‌چنین مسعود گنجعلیخان‌حاکمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان و دبیر اجرایی نخستین جشنواره‌ی سراسری شعر کودک و نوجوان رضوی در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از انتخاب کانون کرمان به عنوان میزبان شاعران ولایی کودک و نوجوان گزارشی از روند اجرای جشنواره ارایه کرد.
وی با بیان این‌که بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(علیه‌السلام) طی سال‌های گذشته تصمیم گرفت تا بخش تخصصی در حوزه کودک و نوجوان جشنواره‌های رضوی را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واگذار کند و تاکنون 16 جشنواره به کانون واگذار شده است افزود: پس از این‌که جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی به کانون کرمان واگذار شد، همکاران ما در کرمان بلافاصله دبیرخانه این جشنواره را راه‌اندازی کردند.
گنجعلیخان‌حاکمی از ارسال فراخوان نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در اسفند 91 خبر داد و تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا 15 تیر بود و یک‌هزار و 541 اثر از 31 استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
وی بیان کرد: سه داور شامل دو داور از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک داور غیرکانونی آثار ارسالی به جشنواره را بدون نام و با کد، داوری کردند و 12 برگزیده در چهار گروه سنی انتخاب شد.
دبیر اجرایی جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: استان‌های اردبیل، کرمان و آذربایجان غربی بیشترین اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.
وی در پایان سخنانش یادآور شد: خدا را شاکریم که به واسطه برگزاری جشنواره رضوی خادم امام رضا(علیه‌السلام) هستیم و امیدواریم که از عنایات این امام بزرگوار در زندگی بهره‌مند شویم.
 
تامین منابع مناسب از ضرورت‌های جشنواره‌ رضوی است
کارشناس مسوول ادبی کانون استان کرمان، تامین منابع مناسب برای کودکان و نوجوان را یکی از ضرورت‌های جشنواره‌های رضوی دانست.
سمیه یاوری با بیان این مطلب، عدم جذابیت، فقدان تازگی و آفرینش خلاق را از آسیب‌های ادبیات دینی کودکان برشمرد و گفت: در بسیاری از موارد پرداختن به کلیشه‌ها و الگوهای قدیمی و حتی مستقیم‌گویی به این امر دامن می‌زند.
کارشناس مسوول ادبی کانون کرمان با بیان این‌که شاعران آیینی به سرودن اشعار خوب و تاثیرگذار در زمینه‌‌ی شادی‌‌ها و جشن‌های آیینی و مذهبی کمتر می‌پردازند گفت: بیشتر اشعار آیینی ضرب‌آهنگی یکنواخت و سنگین دارد و شادی و شعف کمتر در آن‌ها خودنمایی می‌کند و این سبک سرودن شعر آیینی به شاعران نسل جدید نیز منتقل شده است و نگاه سوگوارانه به اشعار دینی در آثار آن ها نیز دیده می‌شود.
یاوری افزود: شعر دینی و آیینی حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای دارد و توجه به تمام ارزش‌ها، روابط انسانی، عنایت به نگاه زیبا شناسانه‌ی آیات قرآن و معارف اهل بیت (علیه‌السلام) از جمله مواردی است که باید توسط شاعران آیینی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به این‌که تامین منابع مناسب برای کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی معارف رضوی یکی از ضرورت‌های جشنواره‌های رضوی است یادآور شد: کودکان و نوجوانان علاقه‌مندی که در آغاز راه هستند اگر از همین ابتدا منابع مستند و مناسبی را در اختیار داشته باشند، بی‌شک می‌توانند آثار فاخری را در این زمینه تولید کنند.
یاوری انجام پژوهش قبل از تولید اثر را یکی از رموز موفقیت در کار دانست و گفت: ارتقای سطح کیفی و کمی جشنواره‌ها در گرو مطالعه، تحقیق و پژوهش در این زمینه است و اگر جشنواره‌ها به مرور زمان در دام کلیشه‌ها نیفتند می‌تواند بستر مناسبی برای تولید آثار فاخر فراهم شود.
گفتنی است نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در چهارچوب یازدهمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) و با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف رضوی، ترغیب کودکان و نوجوانان در جهت تولید شعر با موضوع رضوی و همچنین ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و دانش افزایی در حوزه‌ی ادبیات رضوی به ویژه شعر در چهار گروه سنی 7 تا 17 سال به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار می‌شود.