پژوهش‌گران نوجوان جشنواره رضوی در تهران معرفی شدند

سومین جشنواره سراسری پژوهش‌های رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این مراسم 8  اثر برتر پژوهشی از بین 462 اثر پژوهشی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند.
در این مراسم محسن فضلی دبیر جشنواره موضوعی پژوهش‌های رضوی و مدیرکل کانون استان تهران با بیان این‌که در کانون همیشه کار مذهبی انجام شده و کانون از باورهای مذهبی غافل نبوده است گفت: کانون با زبان و ساز و کارهای خودش این برنامه‌ها را برای کودکان و نوجوانان برگزار کرده و برنامه‌های رضوی موج جدیدی را برای کودکان ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: 16 جشنواره موضوعی رضوی و 15 هفته رضوی در 31 استان در ماه‌های گذشته برگزار شد که بچه‌ها با حضور در این جشنواره‌ها، فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیار خوبی را با موضوع رضوی در این جشنواره‌ها و کتاب‌خانه‌های کانون در سراسر کشور انجام دادند.
مدیرکل کانون استان تهران افزود: آن‌چه می‌تواند ما را در برابر نفوذ فرهنگی ایمن نگه دارد هیچ چیز جز باورهای دینی و مذهبی نیست. این حرکت رضوی می‌تواند کودکان و نوجوانان ما را به سرانجام بهتری برساند.
فضلی گفت: پژوهش‌های رضوی کار خاص‌‌تر و منحصر به نوجوانان است و دشواری‌های خاص خودش را دارد که با اصول و روش‌های علمی اجرا می‌شود. فرآیند طولانی‌تری را طی می‌کند و حداقل 2 تا 3 ماه زحمت دارد که باید مطالعات زیادی انجام شود و شاید مسافران کمتری در این مسیر گام بردارند.
وی با اشاره به این‌که کمبود منابع، مشکل دیگر ما است افزود: ما انتظار داریم در این راه کارشناسان پژوهشکده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌های موثرتری به ما بکنند.
فضلی بیان کرد: تعداد آثار امسال به نسبت سال گذشته اندکی کاهش داشت ولی کیفیت آثار مطلوب‌تر و بهتر شده است.
دبیر جشنواره موضوعی پژوهش‌های رضوی نوجوانان کانون استان تهران گفت: در مجموع 462 اثر پژوهشی به دبیرخانه رسید و در دو نوبت داوری صورت گرفت که 239 اثر گروهی و 223 اثر انفرادی انجام شده بود. 262 نفر عضو پسر و 509 عضو دختر، در مجموع تعداد 771 نفر نوجوان در این جشنواره شرکت کردند.
این مراسم با خوانش بیانیه هیئت داوران جشنواره و معرفی 8 گروه برتر پژوهشی به کار خود پایان داد.
بر این اساس در بیانیه هیات داوران آمده است: از آن‌جا که توجه به پژوهش و تحقیق و ارج نهادن به جایگاه پژوهش‌گران و پژوهندگان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در پیشرفت جوامع محسوب می‌شود کانون نیز سعی دارد با ابزار پژوهش، اعضای مراکز فرهنگی و هنری را به جست‌و‌جوگری و اکتشاف در دنیای اطراف‌شان ترغیب کند.
در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است: سومین جشنواره سراسری پژوهش‌های رضوی با هدف کلی اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف رضوی و به منظور تحقق اهداف آن برگزار شده است.
هم‌چنین در این بیانیه بر رعایت اصول علمی در انجام پژوهش‌ها و در انتخاب آثار برگزیده موردهایی هم‌چون نو بودن عنوان و موضوع پژوهش، متناسب بودن موضوع پژوهش با دغدغه‌های فکری نوجوانان، بهره‌گیری محدود از اینترنت و راهنمایی مربی و سایر بزرگ‌سالان آگاه در این زمینه و انجام پژوهش‌ به صورت گروهی تاکید شده است.
نرگس جعفری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی کانون، مینو برادر کارشناس مدیریت آموزش و پژوهش و سیده‌نسرین سجادین کارشناس فرهنگی کانون استان تهران، اعضای هیأت داوری این جشنواره را تشکیل می‌دادند.
بر اساس اعلام نظر داوران پژوهش‌هایی از مرکز یک کانون استان قزوین، مرکز صالح‌آباد استان همدان، مرکز 6 کانون استان تهران، مرکز 2 بوشهر کانون استان بوشهر، مرکز 30 و مرکز 39 کانون استان تهران، مرکز 1 قزوین کانون استان قزوین و مرکز 2 بیرجند کانون استان خراسان جنوبی به ترتیب رتبه‌های اول تا هشتم را به خود اختصاص دادند.
قصه‌گویی رضوی توسط عضو نوجوان مرکز فراگیر شماره 21 و دو سرود رضوی توسط اعضای مراکز فرهنگی هنری شماره 9 و 38، نمایش انیمیشن مرکز 35 و مرکز 6، پخش تیزر جشنواره و پخش صلوات خاصه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

40 اثر برگزیده سومین جشنواره پژوهش‌های رضوی به ترتیب رتبه