تولید محصولات فرهنگی‌هنری رضوی در دستور کار کانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید محصولات فرهنگی‌هنری با مفاهیم رضوی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در آیین آغاز برنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) در قم با بیان این مطلب افزود: شورای بررسی آثار رضوی در کانون با همراهی مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا (علیه‌السلام) راه‌اندازی شده تا تولید فیلم‌های زنده وانیمیشن، نمایش‌نامه، کتاب، موسیقی و دیگر آثار فرهنگی سرعت بیشتری بگیرد.
رییس کمیته کودک و نوجوان جشنواره در ادامه با بیان این‌که کانون با برپایی 16 جشنواره رضوی تلاش می‌کند تا فرهنگ رضوی را در میان اعضای مراکز خود در سراسر کشور گسترش دهد، از شرکت‌ کردن 50 هزار کودک و نوجوان ایرانی و خارجی در جشنواره‌های رضوی کانون خبر داد.
قم میزبان اولین جشنواره خاطرات زیارت رضوی و آغازگر برنامه‌های کارگروه کودک ونوجوان جشنواره امام رضا (علیه‌السلام) است که همه ساله در روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیه) و آغاز دهه کرامت برگزار می‌شود.
رضایی در این جشنواره گفت: کانون برای همه‌ی کودکان و نوجوانانی که به زمینه‌های مختلف فرهنگی‌هنری وادبی علاقه‌مند هستند جشنواره‌هایی را تدارک دیده است حتی کسانی که مایل‌اند در فضاهای مجازی فعالیت کنند، می‌توانند در جشنواره نشریه‌نگاری و کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی شرکت کنند.
12 برگزیده اولین جشنواره خاطرات در این مراسم که جمعی از مسوولان استانی و مسوولان کانون کشور حضور داشتند معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.
سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد فرهنگی‌هنری امام رضا (علیه‌السلام) و سید علی اکبر مسعودپور معاونت حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله میهمانان این جشنواره بودند که مسعودپور سلام‌های علی جنتی وزیر ارشاد را که به دلیل مشغله کاری نتوانست - به رسم وزیر سابق - در این مراسم حضور داشته باشد به میهمانان ابلاغ کرد.
 
بیان حرف‌های زیبای رضوی با آرایه‌های امروزی
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به مقایسه فضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش و پس از انقلاب پرداخت و اظهار نظر کرد که کانون در گذشته به فضایی برای تجمع هنرمندان سوسیالیست تبدیل شده بود و آثار تولیدی آن به ترویج فرهنگ و اخلاق فاسد غربی منجر می‌شد اما در حال حاضر از زبان مدیرعامل آن می‌شنویم که فضای کانون رضوی شده است.
سیدعلی اکبر مسعودپور برگزاری جشنواره‌ها را اقدامی مبارک و پسندیده دانست و با اشاره به‌ این‌که تولید، تبیین و تبلیغ از مهم‌ترین کارکردهای جشنواره‌هاست خاطر نشان کرد: خوش‌بختانه امروز به بسیاری از رسانه‌‌های داخلی که نگاه می‌کنیم حتی از برخی از دورترین نقاط در قاره‌ها صدای رضوی شنیده می‌شود و این کار بزرگی است. ما در این زمینه حرف‌های بزرگ، زیبا و جذابی داریم که باید با استفاده از آرایه‌های امروزی به گوش همه رسانیده شود.
 
میزبانی جشنواره رضوی توفیقی بزرگ برای کانون استان قم
محمد مخلصی مدیرکل کانون استان قم و دبیر اولین جشنواره خاطرات زیارت رضوی نیز اعطای میزبانی این جشنواره را پس - اعطای میزبانی جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی به کردستان - یک توفیق بزرگ دانست که بار دیگر نصیب کانون استان شده است.
وی توضیح داد که 3200 کودک و نوجوان آثار خود را در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار دادند تا از میان آن‌ها 12 اثر برگزیده معرفی شود.
 
برگزیدگان جایزه گرفتند
در مراسم آغاز اولین جشنواره خاطرات رضوی در قم سرودی توسط اعضای مرکز شماره 9 کانون با مضمون رضوی خوانده شد که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت و در پایان هدایایی شامل کارت هدیه از سوی مدیرعامل بنیاد فرهنگی‌هنری امام رضا(علیه‌السلام)، یک سفر زیارتی برای تمامی اعضای گروه از سوی مدیرعامل کانون و یک قواره پارچه چادری از سوی امین جعفری مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به هریک از اعضای گروه و مربیان‌شان اهدا شد.
در پایان نیز جوایز جشنواره به 3 برگزیده هر گروه سنی اهدا شد.
اداره کل کانون استان قم در دوسال گذشته مسوولیت برگزاری جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی را برعهده داشت که اکنون سومین دوره آن توسط کانون استان کردستان برگزار می‌شود.
بر این اساس هیات داوران اولین جشنواره خاطرات رضوی در بیانیه‌ی خود با اظهار خوشحالی از افزوده شدن موضوع خاطره‌ی زیارت به بخش‌های متنوع جشنواره آورده‌اند: همان‌طور که شناخت داستان، پیش نیازی است برای هنرهای نمایشی داستان پرداز، "خاطره‌نویسی" نیز می‌تواند نخستین گام برای توجه بیشتر به داستان‌نویسی از در برنامه‌ریزی‌های مدیران حال و آینده تلقی شود.
تعریف روشن و کاربردی از خاطره‌نویسی، تهیه‌ی جزوه‌ای درباره‌ی خاطره‌نویسی برای مربیان و اعضا کانون و انتشار کتاب حاوی صد خاطره برگزیده از جمله پیشنهادهای هیات داوری به برگزار‌کنندگان جشنواره بود.
بر همین اساس در گروه سنی ب(سال‌های اول تا سوم دبستان) به ترتیب فاطمه بابا‌زاده از مرکز شماره 2 کانون مشکین‌شهر در استان اردبیل، زهرا حیدری از مرکز شماره 2 کانون ملایر در استان همدان و امیرحسین مال‌امیری از مرکز شماره 3 کانون تویسرکان از استان همدان مقام‌های اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.
هم‌چنین رتبه‌های اول تا سوم گروه سنی ج (سال های چهارم و پنجم دبستان) به مریم قاسمی از مرکز شماره  5 کانون اردبیل حیدر محمدی از مرکز شماره 9 کانون اصفهان و محمدجواد صفدری از چاراویماق آذربایجان شرقی تعلق گرفت.
در گروه سنی د (دوره راهنمایی) صنم نظرزاده از مرکز شماره 5 کانون اردبیل، محمدحسین سالاری از مرکز شماره 1 کانون یزد و مهدی جم جاه از مرکزشماره 11 رهنان کانون اصفهان رتبه‌های اول تا سوم این بخش را به دست آوردند.
بهرام حیدری از سیریک استان هرمزگان، زهرا مرادپور از مرکز شماره 3 کانون تبریز در استان آذربایجان شرقی و راسن‌السادات حسینی از مرکز شماره 2 کانون آستارا در استان گیلان به عنوان سه برگزیده اول تا سوم گروه سنی ه سال‌های اول و دوم دبیرستان معرفی شدند.
این صبح روز 16 شهریور در مجتمع کانون استان قم برگزار شد.