بازار تئاتر کودک نوجوان در احیای عروسک‌های کهن موثر است

اردشیر صالح‌پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر، برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان را حرکتی تاثیرگذار در احیا و ادامه حیات اجتماعی گونه‌های کهن عروسک‌های نمایشی ایرانی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اردشیر صالح‌پور از گام‌های مثبت کانون در جهت رشد تئاتر در میان خانواده‌ها به واسطه برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان سخن گفت و افزود: کانون به این شیوه می‌تواند به رسالت اصلی خود درباره تئاتر عروسکی بازگردد. چراکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاشی جدی برای اعتلا و شکل‌گیری تئاترعروسکی داشته است و نگاه تازه‌ای نسبت به موضع انفعالی دوران گذشته اتخاذ کرده و برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان در این مسیر مفید است.
وی با بیان این‌که برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان در جهت آشنایی بیشتر خانواده‌ها با تئاتر موثر است، ادامه داد: برگزاری چنین بازاری می‌تواند هرچه بیشتر میان خانواده‌ها و هنر تئاتر پیوند برقرار کند. برپایی بازار موجب شکل‌گیری یک فرایند می‌شود که ادامه آن مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق و مداوم است. امیدوارم این بازار فقط به مکانی برای عرضه و فروش محصولات هنری ویژه تئاتر کودک و نوجوان تبدیل نشود و این جریان بتواند برای این شیوه اجرای نمایش و عرصه فرهنگی کشور، برکاتی به همراه داشته باشد.
این نمایش‌نامه‌نویس با اشاره به ریشه کهن حضور و ساخت عروسک در فرهنگ ایران اظهار داشت: یکی دیگر از تاثیرات مثبت بازار احیای عروسک‌های کهن ایرانی است که قابلیت نمایشی دارد و به دلیل وابستگی به فرهنگ بومی و ایرانی می‌تواند ارتباط موثری با کودکان و نوجوانان این سرزمین برقرار کند.
این استاد دانشگاه بر وجود پشتوانه نظری در جریان برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان گفت: وجود پشتوانه‌های نظری، مباحثه و ایراد سخنرانی در جریان برگزاری بازار تئاتر کودک می‌تواند چشم‌انداز‌های جدی  و بسیار مهمی پیش روی برگزار‌کنندگان قرار دهد و برای ادامه مسیر راه‌گشا باشد.
صالح‌پور با این توضیح که به فرهنگ عروسک‌های وارداتی اعتقاد ندارم، افزود: هر ملتی ذوق، سلیقه و باورهایی برای خلق عروسک‌ دارد و این امر در کشور ما ریشه طولانی دارد. عروسک «مبارک» نیز از دل فرهنگ شهری ما خلق شده. در این رابطه می‌توان از عروسک‌های دیگر چون «بوکه بارانه»، «بازابازک»، «چولی قزک»، «جی جی بی جی» و بسیاری دیگر گفت که همه ما باید به حیات اجتماعی آن‌ها توجه نشان دهیم. این عروسک ها پیوند خالصانه‌ای با سرزمین ما داشته‌اند و امیدوارم بازار تئاتر کودک منجر به احیا و ادامه حیات آن‌ها شود.
 بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.