بازار تئاتر کودک و نوجوان با نگاه علمی برنامه‌ریزی شده است

هما جدیکار، استاد دانشگاه و پژوهشگر می‌گوید: برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینار تخصصی و کارگاه‌های آموزشی بازار تئاتر کودک و نوجوان نشان‌دهنده‌ی اهمیت نگاه علمی به این حوزه است.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی با ابراز خرسندی از این که بازار فقط به ارایه محصولات نمایشی اختصاص ندارد، گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینار تخصصی و کارگاه های آموزشی اهمیت توجه به نگاه علمی به تئاتر کودک و نوجوان را نشان می‌دهد و می‌تواند نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را شناسایی و تقویت کند.
جدیکاربا این توضیح که در حال حاضر تئاتر کودک و نوجوان پایگاهی دانشگاهی ندارد، اظهار داشت: مرتبط‌ترین افرادی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت کاری دارند کارشناسان تئاتر عروسکی هستند و در دیگر رشته‌ها حتی یک واحد روانشناسی کودک، ادبیات کودک و تئاتر کودک ارایه نمی‌شود و افراد دیگر فقط براساس علاقه و میل باطنی به این سمت کشیده شده‌اند و فعالیت می‌کنند.
این استاد دانشگاه، با بیان این‌که بازار تئاتر کودک و نوجوان فرصتی است مناسب برای گروه‌ها تا بتوانند خود را معرفی کنند و از فعالیت‌های دیگر گروه‌ها باخبر شوند، افزود: گروه‌ها با تعامل می توانند بهتر و جدی تر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته باشند.
وی فعالیت در حوزه تئاتر کودک و نوجوان را سخت و پیچیده‌تر از تئاتر بزرگ‌سال دانست و تصریح کرد: متاسفم که حتی در ذهن برخی از افراد حرفه‌ای، تئاتر کودک و نوجوان بی‌اهمیت و کم‌ارزش‌تر از تئاتر بزرگسال است و عده‌ای با این فکر که با تئاتر کودک و نوجوان می‌توانند تجربه پیدا کنند وارد این عرصه می‌شوند تا در ادامه به تئاتر بزرگ‌سال بپردازند. در حالی که نمایش کودک مسوولیت سنگین‌تری دارد و بسیار حساس است.
عضو شورای مرکز ملی اسیتژ با اظهار امیدواری که بازار تئاتر کودک و نوجوان بتواند این تفکر را نهادینه کند تا هر فردی به خود اجازه ندهد وارد این حوزه شود، گفت: افراد باید با یک نگرانی و وسواس حرفه‌ای به تئاتر کودک و نوجوان نگاه کنند. برخی معتقدند اگر یک قطعه موسیقی که بتواند کودکان را با خود همراه کند با یک متن ساده و سطحی که ظاهر آموزشی دارد داشته باشند، می‌توانند تئاتر کودک و نوجوان تولید کنند.
وی با این توضیح که متاسفانه بیشتر متونی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان نوشته شده از ساختار داستانی مناسبی برخوردار نیست، گفت: حتی در متون چاپی و برگزیده شده نیز این معظل دیده می‌شود. برای متن، ساختاری تعریف نشده و اثر دارای شخصیت‌پردازی نیست بازار تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند نگاه و توجه جدی‌تری در این حوزه به وجود آورد تا هر فردی به خود اجازه ورود ندهد.
جدیکار ادامه داد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فقط نباید در پی آمار باشیم که چند نمایش اجرا شده و یا چه تعداد متن به چاپ رسیده است. بلکه باید در کنار کمیت به کیفیت توجه شود که بسیار مهم تر است.

وی افزود: فردی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند باید آگاه باشد نمایشی که اجرا می‌کند چه تاثیری در کودک امروز دارد و چه بهره و توشه‌ای برای آینده او خواهد داشت. امیدوارم در بازار تئاتر کودک و نوجوان اهمیت این موضوع آشکار شود و توجه به آن تحقق یابد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.