بازار تئاتر کودک و نوجوان نیازمند همکاری مسوولان و هنرمندان است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است، اهداف بازار تئاتر کودک و نوجوان با تلاش فردی حاصل نخواهد شد و نیاز است مسوولان و هنرمندان دست به دست یکدیگر بدهند تا این پروژه به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، رحمت امینی از میزان تاثیرگذاری بازار تئاتر کودک و نوجوان بر جریان عمومی تئاتر کودک گفت و افزود: اگر بازار را به معنای «محل»ی درنظر بگیریم که محصولاتی در آن عرضه می‌شود و مشتریان و علاقه‌مندان برای خرید وارد بحث و تبادل نظر می‌شوند، می‌تواند برای تئاتر کودک و دیگر گونه‌های نمایشی اتفاق مهمی باشد و برای تمام گروه‌های حاضر در این رشته هنری یک فرصت تلقی شود.

وی ادامه داد: شاخه تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که اگر توجه بیشتری به این شیوه نمایش وجود داشته باشد نتیجه مستقیم بر تئاتر بزرگ‌‌سال نیز خواهد داشت و بسیاری از مشکلات تئاتر کشور به شکلی مبنایی و از ریشه حل می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تاثیر‌های چنین رویکردی این است که هنرمند از سن پایین آموزش می‌بیند و از طرف دیگر با مخاطب خود مانوس می‌شود. این روند می‌تواند تا زمانی که گروه یا هنرمند از رده سنی کودک به نوجوان و سنین بالاتر می‌رسد ادامه پیدا کند و مخاطب حرفه‌ای تئاتر هم داشته باشیم.

وی با اشاره به داشته‌های بومی توضیح داد: درست است که عروسک‌های بومی در نمایش‌ خیمه شب‌بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی طی سالیان گذشته بسیار مهجور واقع شدند. در استان‌های مختلف، عروسک‌های دیگری مانند «پهلوان کچل» یا «جی جی بی‌جی» نیز وجود دارد که امیدوارم بازار تئاتر کودک و نوجوان موجب احیا و رونق هرچه بیشتر این محصولات شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در رابطه با حمایت‌های لازم برای رونق بیشتر بازار تئاتر، اظهار داشت: به سرانجام رسیدن اهداف بازار تئاتر کودک و نوجوان با تلاش فردی حاصل نخواهد شد و نیاز است مسوولان و هنرمندان دست به دست یکدیگر بدهند تا این پروژه به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کند.

وی افزود: آموزش و پرورش حتی می‌تواند بهترین بهره را از تلاش برای رونق هرچه بیشتر تئاتر کودک ببرد. ولی به طور کل به یک نگاه دلسوزانه نیاز داریم تا امکان رواج دوباره و آشنایی کودکان با عروسک‌ها و محصولات بومی فراهم شود.

بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیرماه با دبیری مجید امرایی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.