هیولاها در انتظار کودکان

ترس بچه‌ها از برخی حیوانات در هفته ملی کودک به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می ریزد!

یکی از برنامه‌های هفته ملی کودک در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب پایتخت آشنایی و لمس حیوانات است.
این کارگاه یادآور خاطره کارتون «کارخانه هیولاها» است. همین که وارد مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بشوید صدای خنده و جیغ‌های شادی بخش کودکانی که در حال لمس خارپشت، مارمولک، خوکچه هندی، مار و ایگوانا هستند همه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند.
 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌، این کارگاه به همت «کانون» و با همکاری «سازمان حفاظت از محیط زیست» و «کانون آشنایی با حیات وحش» برگزار شده است. بچه‌ها می‌توانند تا روز 21 مهر در این کارگاه حاضر شده و از نزدیک این حیوانات را لمس کنند.
«دنا ضیایی» مدیر «کانون آشنایی با حیات وحش» که در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای برپایی هفته ملی کودک در این پروژه حاضر شده است گفت: «پروژه حفاظت از تنوع زیستی و سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی» با همکاری «کانون آشنایی با حیات وحش» برای آشنایی بچه‌ها با حیات وحش و تلاش برای حذف ترس‌های بی‌مورد میزبان کودکان است.
ضیایی درباره تاثیر برگزاری چنین کارگاهی با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با چنین کارگاهی بچه‌ها از نزدیک حیوانات را می‌بینند و بدین ترتیب صدمه‌هایی که به حیات وحش بر اثر عدم آگاهی یا ترس بی‌مورد از حیوانات دارند کاهش پیدا می‌کند.
مدیر کانون آشنایی با حیات وحش درباره حیواناتی که کودکان در محل مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند آن‌ها را لمس کرده و با آن آشنا شوند توضیح داد: «خارپشت»، «مارمولک»، «مار» و «ایگوانا» از جمله حیواناتی است که بچه‌ها در جشن هفته ملی کودک می‌توانند با آن‌ها آشنا شوند.
وی همچنین تاکید کرد: کودکان فکر می‌کنند مارمولک‌ها همه سمی هستند یا همه مارها سمی‌اند. اما در این برنامه مار و مارمولک‌هایی نمایش داده می‌شوند که سمی نیستند و بچه‌ها با آموزش‌هایی که مربیان این مرکز به آن‌ها می‌دهند می‌آموزند که چگونه باید با این حیوانات رفتار کنند.
ضیایی درباره کارکرد این کارگاه در هفته ملی کودک گفت: هدف آموزش‌های ما این است که هر حیوانی در طبیعت چه نقشی دارد و ما در طبیعت به همدیگر وابسته‌ایم.
 
پازل ایستگاه‌های حیات وحش
یکی دیگر از برنامه‌های آموزش حیات وحش در هفته ملی کودک که در محل مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود کارگاه کامل کردن پازلهای حیات وحش ایران است.
«دنا ضیایی» درباره این بخش از برنامه آموزش حیات وحش به کودکان گفت: برای نخستین بار پازل‌هایی از زیست‌گاه‌های ایران تهیه شده است که در محل کارگاه، بچه‌ها می‌توانند به تکمیل آن‌ها مشغول شوند و در صورتی که تصویر را کامل کنند به آن‌ها پازل زیست‌گاه‌های حیات وحش ایران جایزه داده می‌شود.
 
هر حیوانی برای آموزش یک دوره سنی
مدیر کانون آشنایی با حیات وحش ایران هم‌چنین درباره چگونگی آموزش‌های خود به کودکان گفت: مربیان ما علاوه بر دوره‌ای که در سازمان ملل متحد برای آموزش به کودکان گذرانده‌اند از وزارت آموزش و پرورش نیز مجوز دارند و دوره‌های فن بیان، خلاقیت، چگونگی آموزش به کودکان در مهدهای کودک را دیده‌اند.
«دنا ضیایی» با اشاره به این‌که برای هر دوره سنی یک سری حیوان برای آشناسازی کودکان مد نظر قرار می‌گیرد توضیح داد: برای کودکان 3 تا 4 سال که نرمی بیشتر برای آن‌ها دلپذیر است خارپشت، خرگوش و خوکچه هندی نمایش داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند این حیوانات را لمس کنند. وی درباره کودکان بالاتر از 4 سال نیز افزود: برای این دوره سنی علاوه بر سه حیوان دیگر امکان آموزش و آشنایی با انواع مارمولک وجود دارد و برای نوجوانان نیز حیواناتی نظیر «مار» و «ایگوانا» قابل لمس و آموزش است.
ضیایی یکی از اهداف آشنایی با حیوانات منطقه زاگرس را حمایت و حفاظت از این گونه‌ها عنوان کرد و گفت: سمندر لرستان یکی از جانور‌هایی است که زیستگاهش فقط ایران است و برخی سودجویان این حیوان را در آستانه نوروز صید می‌کنند تا به فروش برسانند و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا کودکان آموزش ببینند که این حیوان در معرض انقراض قرار دارد و نباید آن‌ها را برای سفره هفت‌سین یا مشابه آن خریداری کنند.
این فعال محیط زیست همچنین تاکید کرد: هدف ما ایجاد انس و الفت کودکان با حیوانات است زیرا آن‌ها پدر و مادرهای آینده این کشور می‌شوند و فارغ از این‌که چه شغلی خواهند داشت می‌توانند خود به کودکانش در آینده حفاظت از حیوانات را بیاموزند.