سازمان‌های متولی کودک باید از کانون الگو بگیرند

برنامه‌های سازمان‌ها و نهادها در هفته ملی کودک باید هم‌سو و هدف‌مند باشند و بهتر است از تجربیات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حوزه الگوبرداری شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عادل بزدوده عروسک‌ساز شهیر و خالق عروسک زی زی گولو با بیان این دیدگاه گفت: جای بسیار خوشحالی دارد که ضرورت برنامه‌ریزی و اهمیت روز جهانی و هفته ملی کودک برای سازمان‌ها و نهادها روشن شده است و آن‌ها خود را به تهیه برنامه‌هایی برای کودکان ملزم می‌کنند.
وی ادامه داد: می‌توانیم امیدوار باشیم که بهزودی جامعه ما کودکان را جدی گرفته و حقوق آن‌ها را محترم می‌شمارد.
این کارگردان به تاثیرگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: سابقه کانون درخشان است، این مرکز با داشتن یک اساس‌نامه دقیق و کارکرد هدفمند توانست در تربیت و پرورش فرهنگی کودکان جای خود را نه تنها در ایران و خاورمیانه که در اروپا نیز باز کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی گفت: به اعتقاد من برای آن‌که سازمان‌ها و نهادها در بخش فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی در حوزه کودکان و نوجوانان بتوانند موفق باشند و زودتر به نتیجه برسند، منطقی است که راه رفته را دوباره نروند و از الگویی که در کانون تجربه شده و نتیجه آن را هم همه دیده‌ایم، بهره ببرند.
 وی ادامه داد: لازم است که مدیریت کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دور هم جمع کردن مدیریت کلان سازمان‌ها و نهادها، قدم پیش بگذارد، تا این‌که در کنار هم بتوانند برنامه‌هایی همسو و هماهنگ برای کودکان تدوین کنند.
این طراح عروسک تصریح کرد: ناهماهنگ بودن برنامه‌ها برای آموزش و تربیت فرهنگی کودکان موجب آسیب و اختلال در آموزه‌های کودکان شده و نمی‌تواند اثرات خوشایندی در آینده در جامعه به دنبال داشته باشد.
این نمایش‌نامه‌نویس به مشکلات تولیدات فرهنگی در حوزه کودکان اشاره کرد و گفت: جایگاه و یا پایگاهی برای نمایش‌نامه‌نویسی کودکان و نوجوانان وجود ندارد.
وی ادامه داد: بخش اندک این مشکل به کانون پرورش فکری و بخش اعظم آن به وزارت علوم برمی‌گردد که باید ساز و کاری برای این بخش داشته باشد.
بزدوده افزود: ما در حوزه کودک و نوجوان بسیار فقیر هستیم. باید بتوانیم دانشجویان علاقه‌مند را جذب کنیم. متاسفانه در بخش نمایش‌نامه‌نویسی امکانات آکادمیک هنوز شکل نگرفته است.
این تولید کننده آثار کودک در خصوص تشکیل فراکسیون کودک در مجلس گفت: جای بسی خوشحالی دارد که نمایندگان مجلس این ضرورت را دریافته و به تاسیس فراکسیون اقدام کردند. اما بسیار مهم است بدانیم کسانی که در این فراکسیون تصمیم می‌گیرند چه‌قدر از مسائل کودکان و نوجوانان آگاهند.
وی ادامه داد: با کنار هم قرار گرفتن، مهارت قانون‌گذاری نمایندگان مجلس و شناخت و اشراف فعالان کودک بر نیازها و مشکلات این قشر، می‌تواند منجر به تصویب قوانین بهتر و حمایتی برای کودکان و نوجوانان در مجلس شود.