برگزاری جشن‌های هفته ملی کودک در استان گلستان

جشن‌های روز جهانی کودک در استان گلستان با جشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گنبد کاووس آغاز شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مراسم با حضور 700 نفر از اعضا، خانواده‌ها و مسوولان گنبد کاووس در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
مدیرکل کانون استان گلستان در این آیین طی سخنانی اظهار داشت، رعایت حقوق کودک از خانواده و توسط والدین شروع می‌شود و مؤثرترین مکان یا فضای تربیت کودک، محیط گرم خانواده است و پس از آن مدرسه، هم‌سالان، صدا و سیما، رسانه‌ها و جامعه نقش پیدا می‌کنند.
وی افزود: دین مبین اسلام بهترین و زیباترین دیدگاه و بینش را در ارتباط با کودکان به دنیا معرفی کرده است و پیامبر اکرم توجه ویژه‌ای به این قشر داشته است.
حسین سمیعی گفت: بیتوجهی خانواده به حقوق و نیازهای کودک از جمله حق بازی، حق تحصیل، حق حمایت پدر و مادر و... بدون شک در شکل‌گیری شخصیت کودک مؤثر خواهد بود و هفته کودک باید بهانه‌ای برای توجه بیش از پیش به حقوق انسانی، اسلامی و قانونی کودکان باشد.
این آیین پرشکوه با برنامه‌های متعددی از جمله قصه‌گویی توسط یکی از مربیان، مشاعره بین 6 اعضای نوجوان - که مرحله مقدماتی را با موفقیت طی کرده بودند - نمایش‌نامه‌خوانی تنبل پهلوان، اجرای موسیقی و سرود و در پایان اهدا جوایز و اهدای جوایز اعضای موفق مرکز شماره 2 گنبد در مسابقه‌های بین‌المللی نقاشی فرانسه، کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی، کتاب‌خوانی کشوری طلای سرخ و کتاب‌خوان‌های برتر شهرستانی همراه بود.
در این مراسم نماینده فرمانداری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از اعضای شورای شهر نیز حضور داشتند.
 
افتتاح رسمی جشنواره و نمایشگاه هفته ملی کودک
مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه هفته ملی کودک استان گلستان با حضور انبوه کودکان و نوجوانان و مسوولان استانی در محل مجتمع فرهنگی هنری گرگان انجام شد.
در این آیین سیدمحمد حسینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیران کل و مدیران واحدهای مختلف هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دادگستری، منابع طبیعی، حراست مرکزی، نیروی انتظامی، بانک ملی استان گلستان و تعدادی از مسوولان شهرستان گرگان حضور داشتند.
حاضران از غرفه‌های مختلف نمایشگاه بازدید و در کنار کودکان و دانش‌آموزان دختر و پسر در جشن روز جهانی کودک شرکت کردند.
مدیرکل کانون پرورش فکری و دبیر هفته ملی کودک استان گلستان در این آیین طی سخنانی با اشاره به پیمان‌نامه کودک مصوب سازمان ملل متحد برای رعایت حقوق کودک در تمام دنیا، گفت: دین مبین اسلام در تکریم و توجه به کودکان بالاترین دین و آیین محسوب می‌شود و پیامبر اسلام به شدت حامی کودکان بوده است.
وی افزود: تعلیم و تربیت دینی و رعایت حقوق اساسی کودک از نیازهای اولیه کودکان است و کوتاهی در تربیت کودک موجب سوء استفاده دشمنان ایران و اسلام می‌شود.
حسین سمیعی، مدیران و مسوولان کشور و استان را به لزوم توجه بیشتر به تربیت دینی و صحیح بدون افراط و تفریط دعوت کرد.
در این جشن برنامههای متنوع مختلفی از قبیل معرفی پیشینه عروسک افتو عروسک محلی گرگان در قالب شعر و طنز و بازی، اجرای موسیقی زنده توسط یکی از اعضا، قرائت بیانیه هفته ملی کودک، چند مسابقه حضوری، سخنرانی دکتر نعیمی رئیس مرکز بهداشت گلستان در زمینه بهداشت دهان و دندان، اجرای عملی فلورتراپی دندان کودکان و مانور امدادگران نوجوان هلال احمر برگزار شد.
 
ضرورت تعامل بلند مدت کانون با سایر دستگاه‌های مرتبط با کودکان
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان در جریان این بازدید از نمایشگاه هفته ملی کودک از مدیرکل کانون پرورش فکری خواست با توجه به محتوای غنی فرهنگی فعالیت‌های کانون، برای تعامل دائمی بین دستگا‌ه‌های مختلف با کانون برنامه‌ریزی کند.
وی پس از شنیدن گزارش فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف از جمله روند آموزش و اهمیت پیش دبستانی در غرفه سازمان بهزیستی، حمایت‌های حقوقی و قضایی از کودکان در غرفه دادگستری، آموزش بهداشت فردی و اجتماعی در غرفه بهداشت و درمان، آموزش چگونگی استمداد و ارتباط کودکان با نیروی انتظامی در مواقع ضروری و . . . گفت: در صورت هماهنگی این دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به کودکان و استفاده از تجربیات فرهنگی غنی کانون پرورش فکری، بدون شک تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.
حسین سمیعی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان نیز در پاسخ گفت: پیشنهاد تشکیل کارگروه کودک در استانداری به ریاست استاندار و دبیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دقیقاً در راستای همین مقاصد و نیات بوده و ما هنوز هم در انتظار حمایت عملی مسوولان عالی رتبه استان و تشکیل کارگروه کودک برای هدایت و مدیریت کلیه فعالیت‌ها در ارتباط با کودکان و نوجوانان هستیم.